Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2015342_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. februar 2019
Strafferetskontoret
Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
2019-0030-1934
979614
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 305 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren kan redegøre for omfanget af forbrydelser, der eftergives som led i handler mellem anklagemyndighed og forsvarer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 305 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af forbrydelser, der efter-
gives som led i handler mellem anklagemyndighed og forsva-
rer, fordi det skønnes for ressourcekrævende, hvis gerningsman-
den skal dømmes for samtlige kriminelle forhold?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”Anklagemyndigheden kan opgive påtale i en straffesag efter
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, i tilfælde, hvor sagens gen-
nemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller be-
handlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens betyd-
ning og den straf, som kan forventes idømt.
Det følger af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om forelæggelse
og indberetning, at spørgsmålet om påtaleopgivelse i medfør af
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, i en række tilfælde skal fore-
lægges for statsadvokaten. Det drejer sig bl.a. om tilfælde, hvor
der er spørgsmål om helt at opgive tiltale i sagen eller at be-
grænse sagen til kun at omfatte enkelte af de sigtede, og de op-
givne sigtelser ville medføre ubetinget frihedsstraf. Herudover
drejer det sig om tilfælde, hvor der er spørgsmål om en beskæ-
ring, der vil kunne indebære væsentlige ændringer med hensyn
til sanktionens art eller størrelse.
Det kan tilføjes, at der ikke er pligt til forelæggelse for statsad-
vokaten, når den mødende anklager under et retsmøde træffer
afgørelse om påtaleopgivelse af et eller flere forhold i medfør af
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, med henblik på at afgøre sa-
gen som en tilståelsessag. I en sådan sag vil der typisk være rejst
tiltale for en række lovovertrædelser – f.eks. butikstyveri, brugs-
tyveri, indbrud eller lignende – og den mødende anklager vil
have vurderet, at omkostningerne ved at udskille de forhold, der
ikke kan erkendes, til en domsmandssag mod den pågældende
ikke vil stå i rimeligt forhold til den tillægsstraf, som den pågæl-
dende ved en eventuel domfældelse også for disse forhold kan
forventes idømt.
Det bemærkes, at de ovenfor nævnte påtaleopgivelser ikke ind-
gås som ”led i handler” mellem anklagemyndigheden og forsva-
reren. Der er tale om en anklagerfaglig beslutning, hvor sagens
betydning, den forventede straf og ressourcehensyn indgår.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om ministeren kan redegøre for omfanget af forbrydelser, der eftergives som led i handler mellem anklagemyndighed og forsvarer, til justitsministeren
2015342_0003.png
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt mulig-
heden for ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om antallet af på-
taleopgivelser efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3.
Det samlede antal påtaleopgivelser efter retsplejelovens § 721,
stk. 1, nr. 3, fordelt på årene 2016-2018 fremgår af tabellen ne-
denfor.
Årstal
Påtale opgi-
vet (Rpl. §
721, stk. 1,
nr. 3)
2016
899
2017
1205
2018
1183
Bemærkninger:
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget såle-
des, at der journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en lovover-
trædelse. I forbindelse med sagens afslutning registreres endvidere en afgø-
relsestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne
bruges som et redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser el-
ler afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod ikke
uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret karakter.
Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i POLSAS,
hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålidelige 2 måneder ef-
ter årets udgang. Data er analyseret på baggrund af POLSAS og bearbejdet i
QlikView til brug for anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem.
Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages
hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørel-
ser mv. Data er opdateret den 19. januar 2019. Antallet af afgørelser er op-
gjort efter antal forhold. Det vil sige, hvor mange personer pr. journalnum-
mer, der er blevet sigtet, tiltalt og afgjort.”
2.
Justitsministeriet kan til sammenligning oplyse, at det fremgår af ankla-
gemyndighedens nøgletal, at anklagemyndigheden i 2017 rejste ca. 131.000
tiltaler i straffesager.
3