Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2039861_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 11. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 299 (alm. del)
efter ønske fra Morten Bødskov (S) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 299:
Vil ministeren redegøre for, hvilke procedurer der bliver iværksat, når en
radikaliseringsmistænkt asylansøger eller afvist asylansøger forsvinder fra et
center?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen har
for så vidt angår procedurer for indberetninger om mistanke om radikalisering
mv. fra indkvarteringsoperatørerne til Udlændingestyrelsen og andre
myndigheder, herunder en beskrivelse af, hvad der sker, når Udlændingestyrelsen
har modtaget en indberetning, oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og drive
indkvarteringssteder for asylansøgere m.fl., jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
I praksis driver en række indkvarteringsoperatører asylcentrene på vegne af
styrelsen. Driften af asylcentrene er reguleret i årlige operatørkontrakter
mellem Udlændingestyrelsen og indkvarteringsoperatørerne, hvoraf det
fremgår, hvilke opgaver operatørerne skal udføre.
Det fremgår af operatørkontrakterne, at der er nultolerance over for enhver
form for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd på indkvarteringsstederne,
og at operatørerne skal anmelde alle former for kriminalitet og mistanke om
kriminelle forhold til det lokale politi. Derudover skal operatørerne underrette
det lokale politi om enhver mistanke om radikalisering blandt beboere eller
udefra kommende personer, som opsøger indkvarteringsstederne.
2. april 2019
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1208
634836
Side
1/5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om det er tilfredsstillende, at radikaliseringsmistænkte kan forsvinde fra et udrejsecenter, og hvilke initiativer vil regeringen iværksætte for at sikre, at det ikke gentager sig, til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår endvidere af operatørkontrakterne, at operatørerne har pligt til at
indberette alle former for kriminalitet og alvorlige hændelser på
indkvarteringsstederne til Udlændingestyrelsen. Indberetningspligten omfatter
mistanke om radikalisering, chikane, hærværk, tyveri, brandstiftelse, seksuelle
krænkelser, vold, trusler og magtanvendelse samt andre alvorlige konflikter
m.v. Udlændingestyrelsen er i tæt dialog med indkvarteringsoperatørerne om
hændelser af alvorlig karakter på asylcentrene.
Det er politiet, der vurderer, om der er grundlag for at antage, at de
indberettede personer er radikaliserede. Udlændingestyrelsen foretager ikke
en sådan vurdering.
Det er ligeledes politiets opgave at iværksætte de kontrol-, sikkerheds- og/eller
efterforskningsmæssige
initiativer,
som
indkvarteringsoperatørens
underretning eventuelt måtte give anledning til. Udlændingestyrelsen
orienteres som altovervejende udgangspunkt ikke om, hvordan politiet
reagerer på indberetningerne.
Som det fremgår af besvarelsen af 20. januar 2017 af spørgsmål nr. 56, stillet
af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 14. oktober 2016, var det
indtil primo oktober 2016 Udlændingestyrelsen, der umiddelbart efter
modtagelsen af indberetninger om mistanke om radikalisering fra
indkvarteringsoperatørerne videresendte indberetningerne til Politiets
Efterretningstjeneste.
Efter aftale mellem Udlændingestyrelsen og PET er det fra primo oktober 2016
og fremover det lokale politi i stedet for Udlændingestyrelsen, som
videresender anmeldelser om mistanke om radikalisering til PET.
Indberetningerne til Udlændingestyrelsen har til formål at sikre, at styrelsen
i
samarbejde med indkvarteringsoperatørerne
i hvert enkelt tilfælde kan
træffe de indkvarteringsmæssige forholdsregler, der vurderes at være
nødvendige og hensigtsmæssige. Udlændingestyrelsen vil fx kunne pålægge en
asylansøger et påbud om at flytte til et andet asylcenter eller iværksætte andre
relevante foranstaltninger.
Indholdet af en indberetning fra en indkvarteringsoperatør om, at en
asylansøger mistænkes for at være radikaliseret, kan ikke i sig selv føre til, at
den pågældendes asylansøgning afslås, men oplysningerne inddrages i relevant
omfang i sagsbehandlingen af asylsagen. Oplysningerne kan således fx føre til,
at der iværksættes en høring af PET/FE, at der stilles yderligere spørgsmål til en
indberettet asylansøger, eller at sagsbehandlingen fremskyndes med henblik
på hurtigt at kunne vurdere, om der skal iværksættes yderligere undersøgelser
Side
2/5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om det er tilfredsstillende, at radikaliseringsmistænkte kan forsvinde fra et udrejsecenter, og hvilke initiativer vil regeringen iværksætte for at sikre, at det ikke gentager sig, til udlændinge- og integrationsministeren
af, om der er forhold, der kan føre til, at asylansøgeren er udelukket fra at
opnå beskyttelse i Danmark, jf. udlændingelovens § 10.
Hvis Udlændingestyrelsen under sagsbehandlingen selv får mistanke om, at en
person er radikaliseret, kontakter styrelsen PET via en direkte linje eller høring.
Styrelsen har endvidere en fast tilknyttet forbindelsesofficer fra PET, som
styrelsen kan gøre brug af i sådanne tilfælde.
Indberetninger om mistanke om radikalisering og opmærksomhed over for
eventuelt radikaliserede personer er således en integreret del af
Udlændingestyrelsens arbejde, herunder styrelsens vurdering af, om en
asylansøger skal udelukkes fra at få opholdstilladelse.”
2.
Udlændingestyrelsen har videre, for så vidt angår procedurer for, hvad der sker,
når en asylansøger med en verserende sag hhv. en afvist asylansøger forsvinder
fra sit indkvarteringssted, herunder om der er særlige procedurer for det tilfælde,
at en udlænding, der er indberettet for mistanke om radikalisering, forsvinder fra
sit indkvarteringssted, oplyst følgende:
”Beboere
på asylcentre, herunder også udrejsecentre, er ikke frihedsberøvede.
Hvis en indkvarteringsoperatør bliver bekendt med, at en beboer er udeblevet
fra sin indkvartering på et asylcenter, registrerer indkvarteringsoperatøren
beboeren som udeblevet i Indkvarterings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS).
Udlændingestyrelsen og Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland,
har også adgang til registreringerne i IBS.
Udlændingestyrelsen underretter som udgangspunkt ikke særskilt politiet, hvis
en beboer registreres som udeblevet. Heller ikke hvis den pågældende beboer
er indberettet for mistanke om radikalisering. Politiet og PET er orienteret om
den pågældende i forbindelse med indberetningen om radikalisering, og
politiet og PET kan herefter ved behov selv holde sig orienteret om den
pågældendes opholdssted, herunder via registreringerne i IBS.
Hvis en asylansøger, som har en verserende sag i Udlændingestyrelsen,
udebliver fra sin indkvartering, registreres dette i IBS. Styrelsen vil efter 14
dage lukke asylsagen uden afgørelse, og styrelsen vil i den forbindelse anmode
Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland, om at nedsætte
spærrekort (efterlysning) på den pågældende.
Hvis en asylansøger, som har en verserende sag i Flygtningenævnet, udebliver
fra sin indkvartering, registreres dette i IBS. Flygtningenævnet vil lukke sagen
og i den forbindelse orientere styrelsen herom.
Side
3/5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om det er tilfredsstillende, at radikaliseringsmistænkte kan forsvinde fra et udrejsecenter, og hvilke initiativer vil regeringen iværksætte for at sikre, at det ikke gentager sig, til udlændinge- og integrationsministeren
Hvis en beboer, som er meddelt endeligt afslag på asyl, udebliver fra sin
indkvartering, registreres dette i IBS. Som nævnt har Nordsjællands Politi,
Udlændingecenter Nordsjælland, også adgang til IBS. Politiet har således
mulighed for fx at sætte en eventuel udsendelsessag i bero, og nedsætte
spærrekort (efterlysning) på den pågældende på baggrund af registreringerne i
IBS.
Kompetencen til at iværksætte tiltag med henblik på at lokalisere udeblevne
beboere fra asylcentre henhører under politiet.”
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen endvidere
indhentet bidrag fra Justitsministeriet, som har oplyst følgende:
”Justits i isteriet har til rug for esvarelse af spørgs ålet i dhe tet e
udtalelse fra PET, der har oplyst følgende:
”Beky ri ger o radikaliseri g af perso er på asyl-
og udrejsecentrene
indberettes af indkvarteringsoperatørerne til den stedlige politikreds og til
Udlændingestyrelsen.
Politiet sender enhver indberetning om radikalisering til PET med eventuelle
øvrige oplysninger om den indberettede, medmindre det er åbenlyst for
politiet, at der ikke er grundlag for at gå videre med indberetningen.
PET har stort fokus på indberetninger og henvendelser om mulig radikalisering.
Når PET modtager en indberetning om radikaliseringsbekymring eller bliver
bekendt med, at en indberettet person er forsvundet, foretager PET hurtigst
muligt
som udgangspunkt samme dag som modtagelsen
en indledende
farlighedsvurdering af personen. Herefter bliver oplysningerne undersøgt
nærmere, og personen bliver endelig vurderet.
Alt afhængig af de konkrete omstændigheder kan PET på baggrund af en
indberetning om radikaliseringsbekymring iværksætte tiltag, som har til formål
at forebygge yderligere radikalisering hos den pågældende eller andre, at
imødegå konkrete trusler mod statens sikkerhed eller at fremme en straffesag.
Ligeledes kan PET, hvis en radikaliseringsindberettet person er forsvundet,
iværksætte tiltag, der skal imødegå konkrete trusler mod statens sikkerhed,
hvis dette efter en konkret vurdering findes påkrævet.”
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at de relevante myndigheder
for tiden er ved at se på, om den ordning for indberetning af
radikaliseringsmistanker i asylsystemet, vi har i dag, kan optimeres, så
myndighederne har de bedst muligt forudsætninger for at håndtere
radikaliseringsmistanker.
Side
4/5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om det er tilfredsstillende, at radikaliseringsmistænkte kan forsvinde fra et udrejsecenter, og hvilke initiativer vil regeringen iværksætte for at sikre, at det ikke gentager sig, til udlændinge- og integrationsministeren
I den forbindelse er det allerede besluttet, at det i fremtiden vil være sådan, at
alle indberetninger om radikalisering vil blive sendt direkte til både det lokale
politi og PET.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at når politiet bliver opmærksom på,
at en udlænding er forsvundet fra et indkvarteringssted, efterlyses
pågældende i Det Centrale Kriminalregister med et såkaldt
”spærrekort”.
Nedsættelse af spærrekort sker, uanset om vedkommende er
indberettet som radikaliseringsmistænkt. Spærrekortet indebærer, at landets
politikredse bliver gjort opmærksom på, at udlændingen er efterlyst af
Nordsjællands Politi (UCN), og at UCN skal kontaktes ved antræffelse af
udlændingen.
Efterlysningen aflyses, hvis den pågældende udlænding træffes. Såfremt en
efterlyst udlænding ikke er truffet inden for tre år, aflyses efterlysningen som
udgangspunkt, og sagen henlægges, idet udlændingen anses som værende
udrejst i overensstemmelse med sin pligt hertil. Politiet vil forud for aflysning
af efterlysningen efter tre år i hver enkelt sag foretage en manuel gennemgang
af udsendelsessagen og i den forbindelse vurdere, hvorvidt efterlysningen i
udsendelsessagen skal slettes, eller om der foreligger særlige
omstændigheder, der tilsiger, at efterlysningen opretholdes ud over de tre år.
En opretholdelse af efterlysningen ud over de 3 år vil f.eks. være relevant, hvis
vedkommende efterlyste udlænding er på såkaldt tålt ophold.
Det bemærkes herudover, at det indgår som et naturligt led i løsningen af
politiets almindelige opgavevaretagelse, f.eks. i forbindelse med patruljekørsel
og færdselskontroller, at kontrollere, om de udlændinge, som opholder sig her
i landet, og som antræffes af politiet, opfylder betingelserne for lovligt ophold.
Antræffer politiet således udlændinge, som er eller tidligere har været
efterlyst, vil den pågældende blive frihedsberøvet eller genindlogeret på et
udrejsecenter, mens forudsætningerne for udsendelse fortsat vil blive forsøgt
tilvejebragt.
Såfremt politiet antræffer en efterlyst udlænding, vil UCN blive kontaktet med
henblik på, at UCN kan vurdere, hvorvidt der er grundlag for at frihedsberøve
udlændingen for at sikre hans tilstedeværelse med henblik på effektuering af
udvisningen eller om vedkommende skal have indskærpet sin melde- og
opholdspligt. Det bemærkes, at Rigspolitiet har indskærpet over for samtlige
kredse, at der altid skal ske opslag i Kriminalregistret, når der foretages
politiforretninger med personer, der bor eller burde opholde sig på et
udrejse e ter.”
Inger Støjberg
/
Rebekka Schjellerup
Side
5/5