Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2000338_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2019
2019-0030-1920
975296
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D fra
Folketingets Retsudvalg den 10. januar 2019
Samrådsspørgsmål D:
”Vil ministeren, på baggrund af Rigsrevisionens kritik af sagsbehand-
lingstiderne hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet (SØIK), redegøre for, hvad ministeren vil gøre for at
få de alt for lange sagsbehandlingstider nedbragt?
Spørgsmål D er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet. Og tak for muligheden for at
komme omkring et vigtigt aspekt af SØIK’s virke, nem-
lig arbejdet med sager på konkurrenceområdet. SØIK’s
indsats på dette område – såvel som indsatsen på andre
områder – er helt afgørende, og derfor sætter jeg pris på
muligheden for at drøfte emnet med jer.
Vi har gennem det seneste år mødtes et antal gange for at
drøfte arbejdet i Statsadvokaten for Økonomisk og Inter-
national Kriminalitet, i daglig tale kaldet SØIK, særligt i
forhold til hvidvask.
Dagens samråd drejer sig ikke om hvidvask, men deri-
mod om behandling af konkurrencesager. Det var netop
behandling af konkurrencesager, der var fokus for den
beretning fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen, der
henvises til i samrådsspørgsmålet.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Jeg kan indledningsvis nævne, at jeg i november 2018 i
forlængelse af beretningen fra Statsrevisorerne og Rigs-
revisionen oversendte en skriftlig redegørelse til Statsre-
visorerne om SØIK’s behandling af sager på konkurren-
ceområdet. Rigsrevisionen har efterfølgende oplyst, at de
finder redegørelsen tilfredsstillende, og at de fortsat vil
følge udviklingen i sagsbehandlingstiden i strafferetlige
konkurrencesager hos SØIK.
Inden jeg vender blikket mod konkurrencesagerne i
SØIK vil jeg nævne, at vi med finanslovsaftalen for 2019
sammen Dansk Folkeparti har foretaget en nødvendig og
markant styrkelse af indsatsen mod hvidvask i SØIK.
Styrkelsen indebærer, at vi tilfører 30 årsværk til hvidva-
skområdet, hvilket svarer til en fordobling af den eksiste-
rende indsats. Det medfører, at der etableres en ny efter-
forskningsenhed, at der sker en styrkelse af SØIK’s spor-
ingsenhed, og at Hvidvasksekretariatet i SØIK styrkes.
Ud over at vi har styrket SØIK med finanslovsaftalen, vil
vi i forberedelsen frem mod en ny flerårsaftale for poli-
tiet og anklagemyndigheden [2020 og frem] gennemføre
en analyse, der bl.a. skal se på, om der er det rette opga-
vesnit på tværs af myndighederne. Målet er en reform af
arbejdet med at bekæmpe økonomisk kriminalitet.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Aftalen skal forhandles i efteråret og vil træde i kraft pr.
1. januar 2020. Det giver os rig lejlighed til at se nærmere
på, om SØIK og politiet har de rette kompetencer og
værktøjer til at matche forbryderne og til generelt at løse
sager om økonomisk kriminalitet effektivt.
[Kritikken fra Statsrevisorerne og Rigsrevisionen]
Nu vil jeg vende tilbage til besvarelsen af samråds-
spørgsmålet om Rigsrevisionens kritik af sagsbehand-
lingstiderne på konkurrenceområdet.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen afgav i september
2018 en beretning om Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens og SØIK’s behandling af konkurrencesager. Formå-
let med beretningen var at undersøge, om styrelsen og
SØIK har understøttet en effektiv sagsbehandling af kon-
kurrencesager.
Ved offentliggørelsen af beretningen bemærkede Stats-
revisorerne bl.a., at de fandt det utilfredsstillende, at
SØIK ikke har levet op til egne mål for sagsbehandling-
stiden i konkurrencesager. Kritikken fra Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen er rettet mod sagsbehandlingstiden i
konkurrencesager hos både Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen og SØIK.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Jeg vil gerne slå fast, at det er meget vigtigt, at konkur-
renceloven håndhæves effektivt, og at sagsbehandlingsti-
derne i SØIK generelt er så korte som muligt. Overtræ-
delser af konkurrenceloven påvirker både forbrugerne,
andre virksomheder og det relevante marked som helhed.
Det er samtidig vigtigt at have sig for øje, at behandling
af konkurrenceretlige sager ofte indebærer, at der skal ta-
ges stilling til komplekse spørgsmål vedrørende konkur-
rencemæssige, økonomiske og regulatoriske forhold i én
og samme sag. Det kan medføre, at sagsbehandlingstiden
i konkrete, komplekse sager bliver lang.
Det skal også bemærkes, at antallet af konkurrencesager
er relativt begrænset. SØIK har på nuværende tidspunkt
13 igangværende konkurrencesager. Det betyder, at en-
kelte sager, som tager lang tid, kan have en stor indvirk-
ning på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
[Sagsbehandlingstiden i konkurrencesager]
Jeg vil gerne kvittere for Rigsrevisionens beretning, som
giver et værdifuldt bidrag til det videre arbejde med at
nedbringe sagsbehandlingstiderne i SØIK. Det er altid
sundt at få et eksternt syn på sagsgange.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
I Rigsrevisionens undersøgelse er effektivitet i SØIK’s
behandling af konkurrencesager belyst gennem to revi-
sionskriterier.
Det første revisionskriterium handler om, hvorvidt Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen og SØIK har et tilfreds-
stillende samarbejde. Det andet revisionskriterium hand-
ler, om hvorvidt SØIK behandler strafferetlige konkur-
rencesager hurtigt og effektivt.
[Samarbejdet mellem SØIK og Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen]
Det er det andet revisionskriterium, der har den største
relevans for det stillede spørgsmål. Men jeg vil også
gerne ganske kort berøre det første revisionskriterium –
altså samarbejdet mellem Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen og SØIK i strafferetlige konkurrencesager.
I Danmark er det sådan, at det er disse to myndigheder,
som håndhæver konkurrenceloven. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen håndterer den
civilretlige
behandling
af konkurrencesager, f.eks. ved at fastslå, om en aftale el-
ler en adfærd ulovligt har begrænset konkurrencen, eller
ved at pålægge virksomhederne at ophøre med at agere
på en konkurrencebegrænsende måde.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
SØIK tager sig som udgangspunkt af den
strafferetlige
håndhævelse. Det vil sige spørgsmålet, om hvorvidt no-
gen kan straffes, når konkurrenceloven er overtrådt groft
uagtsomt eller forsætligt.
SØIK modtager typisk anmeldelserne i konkurrencesa-
ger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det er hidtil
sket for ca. 2/3 af sagerne som såkaldt ”rå anmeldelser”.
I en rå anmeldelse vurderes det, at der er en åbenbar over-
trædelse af konkurrenceloven, og at sagen derfor skal
starte i det strafferetlige system. I de resterende sager –
altså ca. 1/3 – har Konkurrencerådet truffet en admini-
strativ, civilretlig afgørelse i sagen, inden sagen oversen-
des til SØIK.
Det er selvsagt vigtigt, at der er et godt samarbejde mel-
lem myndighederne. Jeg har derfor også med tilfredshed
noteret mig, at Statsrevisorerne finder det positivt, at
samarbejdet mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen og SØIK har været tilfredsstillende.
[Sagsstyring og sagsbehandlingstid i konkurrencesa-
ger hos SØIK]
Og lad mig så gå videre til spørgsmålet om hurtig og ef-
fektiv sagsbehandling i konkurrencesager i SØIK.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
SØIK tager sig som nævnt af den strafferetlige håndhæ-
velse i relation til konkurrencesager.
Konsekvensen ved overtrædelse af konkurrenceloven
kan være en bøde til en virksomhed og en bøde eller
fængselsstraf til en fysisk person, der har medvirket til,
at virksomheden har overtrådt konkurrenceloven.
Rigsrevisionen har undersøgt, om SØIK har en effektiv
sagsbehandling, herunder om man har de rette styrings-
redskaber til at sikre fremdrift i sagerne.
Rigsrevisionen konstaterer, at SØIK’s sagsbehandlings-
tid i konkurrencesager gennemsnitligt har været på ca. 38
måneder fra anmeldelse til stillingtagen til tiltalespørgs-
målet, og 32 måneder i sager, som er lukket ved påtale-
opgivelse, tiltalefrafald eller indstilling af efterforsknin-
gen.
Opgørelsen er baseret på de 53 sager, som er
endelig af-
gjort
med bødeforelæg eller dom eller
lukket
i perioden
fra 2015 til april 2018. Den opgjorte gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er ca. dobbelt så lang som SØIK’s
ambition om, der højst bør gå 18 måneder fra anmeldelse
til stillingtagen til tiltalespørgsmålet.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Det er ikke godt nok. Sagsbehandlingstiderne i konkur-
rencesager har været alt for lange, når vi ser bagud i tid.
Samtidig er det værd at fremhæve, at det er SØIK’s vur-
dering, at Rigsrevisionens opgørelse af den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid i
endeligt afgjorte
konkurren-
cesager i perioden fra 2015 til april 2018 ikke giver et
helt opdateret billede af den aktuelle sagsstyring og sags-
behandlingstid i SØIK. Rigsrevisionens opgørelse ræk-
ker meget langt tilbage i tid og medtager en række sager,
der er anmeldt helt tilbage i 2010, hvor SØIK ikke benyt-
tede det nuværende sagsstyringssystem.
Endvidere har SØIK oplyst, at der har været et efterslæb
af ældre konkurrencesager fra før 2015. Disse sager på-
virker opgørelsen af den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i årene efter 2015. SØIK har oplyst, at der nu er
taget stilling til disse ældre konkurrencesager, som ikke
fremadrettet vil påvirke sagsbehandlingstiden.
Jeg har da også noteret mig, at det fremgår af beretnin-
gen, at SØIK i 2015 har indført et nyt sagsstyringssy-
stem, og at Rigsrevisionen konstaterer, at det foreløbigt
ser ud til, at sagsbehandlingstiden i konkurrencesager er
faldende.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
I beretningen fremgår det desuden, at sagsbehandlingsti-
den fra anmeldelse til stillingtagen til tiltalespørgsmål i
konkurrencesager, som er
anmeldt
i 2015 og herefter, er
19 måneder i gennemsnit. Det er én måned fra SØIK’s
ambition om, at der højst bør gå 18 måneder i gennem-
snit fra SØIK modtager en anmeldelse og til der tages
stilling til tiltalespørgsmålet.
Rigsrevisionens opgørelse af sagsbehandlingstider i sa-
ger, som er
anmeldt
i 2015 og herefter, giver en klar in-
dikation af, at der er sket forbedringer i sagsbehandling-
stiden i konkurrencesager siden 2015.
[Initiativer til at forbedre sagsbehandlingstiden]
Den faldende sagsbehandlingstid indikerer også, at det
sagsstyringssystem, som er indført hos SØIK – sammen
med en opnormering med ekstra jurister på konkurrence-
området i 2015 – har haft en positiv effekt på sagsbe-
handlingstiden i konkurrencesager.
Sagsstyringssystemet udvikles løbende med henblik på
at understøtte den daglige styring af SØIK’s ressourcer
og samlede sagsproduktion. I systemet fremgår bl.a. sta-
tus og frister for de enkelte sager. Herudover sker styring
gennem løbende statusmøder, controlling og et samlet
overblik over beholdningen af sager.
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
Samlet set er systemet med til at understøtte det fortsatte
arbejde med at nedbringe sagsbehandlingstiderne på
konkurrenceområdet og generelt i SØIK.
Jeg kan også oplyse, at SØIK ved udgangen af 2018 har
13 igangværende konkurrencesager. Den gennemsnitlige
alder på disse sager er ca. 10 måneder. Herudover kan det
oplyses, at én sag er anmeldt i 2016 og to sager er an-
meldt i 2017. De resterende 10 sager er anmeldt i 2018.
SØIK vurderer, at det er usikkert, om der vil blive taget
stilling til tiltalespørgsmål i to af de ældste sager i 2019,
da SØIK afventer udfaldet af en ankedom i en civil sag
og udfaldet af en afgørelse i Konkurrenceankenævnet,
før der kan tages stilling til tiltalespørgsmålet.
Med hensyn til de restende sager forventer SØIK at have
afsluttet efterforskningen og taget stilling til tilta-
lespørgsmålet i knap halvdelen af sagerne inden udgan-
gen af 2019.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om sagsbehandlingstider i SØIK, til justitsministeren
[Konklusion og afslutning]
På baggrund af den seneste positive udvikling i sagsbe-
handlingstiden i konkurrencesager og de hidtidige erfa-
ringer med sagsstyringssystemet er det SØIK’s vurde-
ring, at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for at
iværksætte nye tiltag rettet mod sagsbehandlingen på
konkurrenceområdet.
Det betyder selvfølgelig ikke, at arbejdet med at forbedre
sagsbehandlingen i SØIK er afsluttet. Justitsministeriet
vil i samarbejde med Rigsadvokaten og Statsadvokaten
følge udviklingen i sagsbehandlingstiderne i SØIK tæt.
Tak for ordet.
12