Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2004251_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. januar 2019
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2019-0030-1904
970767
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 273 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad man ved om omfanget af MDMA i omløb, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 273 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad man ved om omfanget af MDMA
i omløb, og vil ministeren redegøre for, hvilke indsatser der gø-
res for at forebygge nye alvorlige sager?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at MDMA er et særligt
populært stof blandt unge mennesker i nattelivet, idet det dog
bemærkes, at Rigspolitiet ikke er bekendt med det nærmere om-
fang af MDMA i udbud eller misbruget heraf.
Indtagelse af højt koncentreret MDMA kan være livsfarligt, og
gennem de sidste par år har der været eksempler på dødsfald
blandt helt unge personer og et ukendt antal forgiftninger som
følge af indtagelse af MDMA.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at mængden af beslaglagt syn-
tetisk narkotika i Danmark gennem længere tid har været nogen-
lunde stabil, idet mængden af beslaglagt MDMA dog var sær-
ligt høj i 2017. Der blev således beslaglagt ca. 7 kg MDMA i
2016, mens der blev beslaglagt ca. 33 kg i 2017, hvilket skal ses
i lyset af, at der blev foretaget enkelte større beslaglæggelser i
2017. Det endelige antal beslaglæggelser af MDMA i 2018 er
endnu ikke opgjort, men den foreløbigt opgjorte beslaglagte
mængde er ca. 3,7 kg.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at narkotikakriminalitet er et
prioriteret indsatsområde for dansk politi.
Politiets indsats mod narkotikakriminalitet er bl.a. baseret på ef-
terretninger, ligesom iværksættelse af efterforskninger sker på
grundlag af analyser. Dansk politi modtager, indsamler, sam-
menligner, bearbejder og formidler således oplysninger for at
kunne modvirke og opklare narkotikakriminalitet. Denne syste-
matiske, politimæssige monitorering har bl.a. til formål at sikre
politiet en omfattende og aktuel baggrundsviden, som kan an-
vendes til proaktivt – dvs. uden at afvente en anmeldelse – at
iværksætte og målrette indsatser og efterforskninger.
Med etableringen af de to regionale efterforskningsfællesskaber
– Særlig Efterforskning Vest (SEV) og Særlig Efterforskning
Øst (SEØ) – den 1. januar 2017 blev politiets proaktive indsats
inden for kompliceret og kredsoverskridende kriminalitet inten-
siveret, herunder på narkotikaområdet. Der er således i SEV og
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad man ved om omfanget af MDMA i omløb, til justitsministeren
SEØ samt i landets politikredse kontinuerligt fokus på sager, der
omhandler indsmugling, distribution og salg af narkotika.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at dansk politi samarbejder
med såvel nationale som internationale samarbejdspartnere med
henblik på at indhente relevante informationer til brug for efter-
forskninger på området.
Politiet har desuden et tæt samarbejde med Sundhedsstyrelsen
på narkotikaområdet, bl.a. med henblik på identifikation af nye
stoftyper og trends, udsendelse af såkaldte ”early warnings”
samt forebyggende arbejde.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at politiet og Toldstyrelsen
fremsender alle beslaglæggelser af MDMA og ecstasytabletter
til de retskemiske institutter med henblik på en kemisk analyse.
Disse analyseresultater deles med Rigspolitiet og Sundhedssty-
relsen og giver et overblik over indholdsstoffer og koncentra-
tion.
I de tilfælde, hvor politiet bliver opmærksom på særligt farlige
narkotikatyper eller højt koncentreret narkotika, der har forårsa-
get dødsfald eller forgiftninger, udsender de lokale politikredse
en advarsel via medierne.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ligeledes ind-
hentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældreministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Fra Sundhedsstyrelsen er der indhentet følgende bidrag, hvor-
til Sundheds- og Ældreministeriet kan henholde sig:
Udbredelse og udvikling af MDMA i Danmark
Sundhedsstyrelsen følger udviklingen i udbredelsen af brugen
af illegale stoffer i Danmark, herunder udviklingen i udbredel-
sen af MDMA (ecstasy).
Som det fremgår af tabellen nedenunder (Tabel 1.1.10 fra Sund-
hedsstyrelsens rapport, Narkotikasituation i Danmark 2018), vi-
ser resultater fra surveyundersøgelser blandt de 16-24 årige gen-
nem årene en nogenlunde stabil udbredelse af ecstasy fra 2000
til 2017. Udbredelsen af illegale stoffer er størst i denne alders-
gruppe.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad man ved om omfanget af MDMA i omløb, til justitsministeren
2004251_0004.png
1,6 pct. af unge under 25 år angiver i 2017 at have prøvet
MDMA/ecstasy inden for seneste år. Udbredelsen af
MDMA/ecstasy er væsentligt mere udbredt blandt drengene (2,4
pct.) sammenlignet med blandt pigerne (0,8 pct.).
Forebyggelse af stofbrug
Forebyggelse af brug af MDMA skal ses i sammenhæng med
den generelle forebyggende indsats i forhold til stofbrug.
På baggrund af stoffernes udbredelse i befolkningen er det unge,
der er den primære målgruppe for den stof-forebyggende ind-
sats. Den sekundære målgruppe er forældre samt professionelle,
der arbejder med unge.
Unges brug af stoffer skyldes ofte et sammenfald af sociale, kul-
turelle og psykologiske faktorer. Der er derfor behov for en hel-
hedsorienteret, flerstrenget og systematisk forebyggelsesindsats
på tværs af forvaltningsområder og sektorer, grundskole- og
ungdomsuddannelsesområder, festmiljøer og udsatte boligmil-
jøer. Indsatsen består dels af vidensformidling og påvirkning af
de unges normer og adfærd.
Kommunerne har ansvaret for den primære forebyggelse af stof-
brug, herunder brug af MDMA. Sundhedsstyrelsen understøtter
kommunerne i indsatsen, dels med nationale indsatser samt via
løbende rådgivning af kommunerne:
Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om stoffer til
kommunerne giver konkrete anbefalinger til den kom-
munale stofforebyggende indsats. Anbefalingerne om-
handler blandt andet udarbejdelse af rusmiddelpolitik-
ker på ungdomsuddannelsesinstitutioner, rådgivnings-
tilbud, information og undervisning i grundskolen og
på ungdomsuddannelser samt indsatser vedr. tidlig op-
sporing.
Sundhedsstyrelsen udarbejder løbende oplysningsma-
teriale om brug af stoffer til unge, forældre og profes-
sionelle omkring de unge. Sundhedsstyrelsen lancerede
i foråret 2018 et nyt site om stoffer målrettet unge:
www.altomstoffer.dk, hvor unge kan finde information
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad man ved om omfanget af MDMA i omløb, til justitsministeren
om stoffernes effekt og skadevirkninger. Sitet indehol-
der en leksikondel, hvor man kan finde fakta om de for-
skellige stoffer, herunder MDMA, samt letforståelige
artikler om fx farligheden af stoffer, udbredelse af stof-
brug, afmontering af diverse myter samt viden om,
hvorfor nogle unge eksperimenterer med stoffer. Tek-
sten suppleres af en lang række små videoer. Endvidere
udgiver Sundhedsstyrelsen pjecen ”Stoffer – hvordan
virker de, hvordan ser de ud”, som bruges af blandt an-
det SSP’ere og andre undervisere i grundskolen og på
ungdomsuddannelser. Pjecen indeholder viden om
stoffernes effekt og skadevirkninger.
Årligt gennemfører Sundhedsstyrelsen kampagnen
”Music Against Drugs” på en lang række festivaler og
spillesteder i hele landet, i samarbejde med interesse-
organisationen Dansk Live og Roskilde festival. Mål-
gruppen er unge i alderen 16-24 år. Festivalerne og
spillestederne er en central arena, da undersøgelser vi-
ser, at der i festmiljøet er en øget risiko for, at de unge
eksperimenterer med stoffer, herunder MDMA.
Brede massemediekampagner målrettet hele befolkningen eller
meget brede målgrupper bruges ikke i det nationale stofforebyg-
gende arbejde i Danmark. Årsagen er, at brug af stoffer kun er
udbredt i en mindre del af ungdomsgruppen og samtidig har en
stor bevågenhed i medierne. Derfor vurderes det hverken nød-
vendigt eller hensigtsmæssigt at øge opmærksomheden med
brede kampagner, der kan risikere at skabe utilsigtet ”reklame”
for stoffer eller bidrage til ”flertalsmisforståelser” i befolknin-
gen. Informations- og holdningsmarkerende forebyggelses-
kampagner på stofområdet begrænses derfor til risikoarenaer,
som fx musikfestivaler, hvor der er viden om, at en større andel
af unge eksperimenterer med stoffer.
Sundhedsstyrelsen vurderer løbende behovet for yderligere ind-
satser, fx i forhold til specifikke stoffer. I 2018 lancerede Sund-
hedsstyrelsen fx sitet www.snakomhash.dk målrettet forældre
om hash, med viden om skadevirkninger, aflivning af myter
samt dialogredskaber til at tage snakken om hash med sin teena-
ger.
Det er væsentligt at gøre opmærksom på, at forebyggelse af stof-
brug hænger tæt sammen med forebyggelse af brug af tobak og
alkohol. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller et storforbrug
af alkohol har fx en større risiko for at eksperimentere med stof-
fer end unge, der har et begrænset alkoholforbrug, og mange
unge eksperimenterer med stoffer i en situation, hvor de er be-
rusede. Den stofforebyggende indsats skal derfor ses i sammen-
hæng med den generelle rusmiddelforebyggende indsats. End-
videre er mental sundhed og trivsel kendte beskyttende faktorer
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad man ved om omfanget af MDMA i omløb, til justitsministeren
i forhold til at starte et brug af stoffer, hvorfor det også bør være
et væsentligt fokuspunkt i den stofforebyggende indsats.”
6