Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2010458_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Camilla Marta Giordano
2019-0030-1909
972719
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 275 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvorfor der i henhold til bekendtgørelse nr. 1134 af 13. oktober 2017 om udgangsunderretning alene stilles krav om, at der kun kan anmodes om underretning ved den første uledsagede udgang, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 275 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at pårørende til et offer
for en forbrydelse bliver informeret når gerningsmanden m/k til
en forbrydelse, der har dræbt deres familiemedlem, bliver
løsladt eller er på uledsaget udgang?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der ved lov nr. 412 af 9. maj 2011 blev ind-
sat en ny bestemmelse i retsplejelovens § 741 g om forurettedes muligheder
for at blive underrettet, når gerningsmanden kommer på fri fod. Justitsmini-
steriet har i den nævnte bekendtgørelse nr. 1134 af 13. oktober 2017 fastsat
nærmere regler om underretningsordningen, jf. retsplejelovens § 741 g, stk.
3.
Det følger således af retsplejelovens § 741 g, stk. 1, at der i visse sager kan
ske underretning af forurettede, efter dennes anmodning, om tidspunktet for
den dømtes første uledsagede udgang.
Det fremgår af forarbejderne til retsplejelovens § 741 g, at bestemmelsen
gennemfører de anbefalinger, som Arbejdsgruppen om en styrket indsats
over for ofre for forbrydelser afgav i 2010.
Formålet med underretningsordningen er at afhjælpe den psykiske belast-
ning, som det for nogle ofre kan være at leve i uvished om, hvornår ger-
ningsmanden atter er på fri fod.
I den forbindelse har arbejdsgruppen overvejet den nærmere afgrænsning af
underretningsordningen, herunder om der skal ske underretning, hver gang
den dømte får udgang.
Det er således anført i forarbejderne, at en sådan ordning efter arbejdsgrup-
pens opfattelse for det første ville være uforholdsmæssigt ressourcekræ-
vende, idet der kan være tale om ganske mange udgange med forskellige
formål. Desuden tilsiger hensynet til gerningsmandens privatliv, at der ikke
underrettes om dennes færden i højere grad, end hensynet til offeret kræver.
Hensynet til offeret indebærer navnlig, at offeret skal kunne være forberedt
på, at der er indtrådt en ny situation. Når offeret således har en forventning
om, at gerningsmanden er i gang med at afsone sin straf, vil offeret være
uforberedt på et møde og bør derfor kunne underrettes om, at der gives til-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvorfor der i henhold til bekendtgørelse nr. 1134 af 13. oktober 2017 om udgangsunderretning alene stilles krav om, at der kun kan anmodes om underretning ved den første uledsagede udgang, til justitsministeren
ladelse til uledsaget udgang. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at
denne ændrede situation kun opstår ved den første udgang, og at hensynet
til offeret ved de følgende udgange ikke gør sig gældende i tilsvarende om-
fang, hvilket er baggrunden for, at der underrettes i forbindelse med den før-
ste uledsagede udgang.
Spørgsmålet om underretning har således været genstand for nøje overvej-
elser forud for vedtagelsen af den gældende ordning, og der er i den forbin-
delse fundet en balance mellem en række modsatrettede hensyn.
På den baggrund finder jeg ikke umiddelbart grundlag for at ændre den ek-
sisterende underretningsordning.
3