Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2010549_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2019
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2019-0030-1898
971449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 264 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marlene Harpsøe
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om ministeren kan redegøre for den gennemsnitlige responstid fordelt på kommuner i Nordsjællands politikreds samt udviklingen i denne fra 2015 til i dag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 264 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til, at responstiden i Frederiks-
sund er steget efter at man nedlagde det udkørende beredskab i
Frederikssund, jf. artiklen "Politidirektør må forklare sig "i Fre-
deriksborg Amts Avis den 7. januar 2019?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
” Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:
Nordsjællands Politi arbejder til stadighed for at sikre tryghed,
sikkerhed og orden i politikredsen gennem forbyggende, hjæl-
pende og håndhævende virksomhed.
I lyset heraf og med virkning fra den 3. september 2018 har
Nordsjællands Politi gennemført en omfattende forandring af
organisationen. Det har i denne forbindelse været et bærende
hensyn at skabe bedre rammer og forudsætninger for at yde den
bedst mulige service til borgerne i politikredsen, bl.a. gennem
større organisatorisk robusthed og fleksibilitet. Organisations-
ændringen er et resultat af en langvarig analyse- og planlæg-
ningsproces, som har inddraget en lang række ledere og medar-
bejdere i politikredsen.
Sideløbende med den beskrevne proces omkring politikredsens
organisering har politikredsen i 2017 introduceret en model for
tilrettelæggelsen af patruljeindsatsen, som på grundlag af faste
patruljeringszoner, fleksible tyngdeområder og en dynamisk pa-
truljeplan skal medvirke til, at patruljerne placeres i de områder,
hvor opgaverne typisk er, og responstiden i hele kredsen er så
kort som mulig. Denne model er ikke knyttet til et bestemt antal
udkørselssteder eller en bestemt organisering.
Med hensyn til patruljeplanlægningen henvises i øvrigt til Ju-
stitsministeriets besvarelse af 22. december 2017 af spørgsmål
nr. 276 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som led i politikredsens arbejde med at sikre borgerne den bedst
mulige service monitorerer Nordsjællands Politi løbende på en
række parametre, herunder responstiderne i forhold til alle om-
råder i politikredsen.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om ministeren kan redegøre for den gennemsnitlige responstid fordelt på kommuner i Nordsjællands politikreds samt udviklingen i denne fra 2015 til i dag, til justitsministeren
Ved responstid forstås den tid, der går fra et alarm 112-opkald
modtages af politiets vagtcentraler, til en politipatrulje er
fremme på gernings- eller skadesstedet.
Efter politikredsens vurdering er det i denne forbindelse posi-
tivt, at det i perioden 2016-2018 er lykkedes samlet set at for-
bedre responstiden i Nordsjællands politikreds. Dette billede har
ikke ændret sig efter iværksættelsen af kredsens nye organise-
ring den 3. september 2018.
Det kan endvidere konstateres, at det i meget vid udstrækning er
lykkedes at forbedre eller fastholde respons-tiderne i de enkelte
kommuner.
Når responstiderne anskues i et mere afgrænset geografisk eller
tidsmæssigt perspektiv, vil responstiderne i lyset af det mere be-
grænsede antal målinger kunne påvirkes af enkelte eller få må-
linger, som på grund af særlige forhold afviger væsentligt fra
gennemsnittet. Der vil derfor erfaringsmæssigt kunne iagttages
en vis variationsbredde på målingerne på kommuneniveau. Sær-
ligt for så vidt angår responstider opgjort på måneder skal det
bemærkes, at opgørelserne er dynamiske. Det betyder, at disse
opgørelser kan blive ændret, såfremt der eksempelvis sker efter-
registreringer af tider eller, hvis der er behov for at justere ti-
derne i forbindelse med opfølgningen på kvaliteten af respons-
tidsmålingerne. På den baggrund skal månedlige opgørelser af
responstider tolkes med en vis forsigtighed.
Hvad særligt angår Frederikssund Kommune konstaterede
Nordsjællands Politi som led i politikredsens interne opfølgning
på responstiderne, at der i efteråret 2018 tegnede sig en util-
fredsstillende negativ tendens. Dette gav anledning til en opera-
tiv justering i forhold til politikredsens tilrettelæggelse af bered-
skabspatruljeringen. Respons-tidsmålingen for december 2018 i
Frederikssund Kommune ligger herefter på et bedre niveau sam-
menlignet med de foregående måneder. Nordsjællands Politi vil
naturligvis fortsat have fokus på at sikre en god politibetjening
i Frederikssund Kommune, hvor politiet rykker hurtigt ud, når
borgerne har brug for det.
Der vedlægges, jf. tabel 1 nedenfor, en oversigt over responsti-
der fordelt på kommuner i Nordsjællands Politi for perioden
2016-2018. Tallene er opgjort efter metoden for opgørelse af re-
sponstider, hvor responstider både opgøres for opgaver, hvor
politiet er den primære beredskabsmyndighed, og opgaver, hvor
andre beredskabsmyndig-heder er den primære beredskabsmyn-
dighed. Det er også den opgørelsesmetode, som ligger til grund
for opgørelsen af de responstider, der gengives i den artikel, som
spørgeren henviser til. Der kan i den forbindelse henvises til Ju-
stitsministeriets besvarelser af 24. januar 2018 af spørgsmål nr.
314 (Alm. del) og af 21. februar 2018 af spørgsmål 391 (Alm.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om ministeren kan redegøre for den gennemsnitlige responstid fordelt på kommuner i Nordsjællands politikreds samt udviklingen i denne fra 2015 til i dag, til justitsministeren
del) fra Folketingets Retsudvalg for yderligere om politiets to
opgørelsesmetoder for responstider.
Der vedlægges endvidere, jf. tabel 2 nedenfor, en månedsover-
sigt over responstiderne for Frederikssund Kommune i 2017 og
2018.
Opgørelserne omfatter ikke responstider for 2015, idet det af
tekniske årsager ikke er muligt at opgøre responstiderne for
2015, da indførelsen af et nyt kommunikations- og positionssy-
stem i politiets patruljebiler i 2014 medføre ukorrekte registre-
ringer af køretøjernes ankomst til gernings- eller skadesteder i
perioden medio 2014 til udgangen af 2015, jf. Justitsministeri-
ets besvarelse af spørgsmål nr. 317 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.”
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om ministeren kan redegøre for den gennemsnitlige responstid fordelt på kommuner i Nordsjællands politikreds samt udviklingen i denne fra 2015 til i dag, til justitsministeren
2010549_0005.png
Tabel 1. Responstider i kommunerne i Nordsjællands Politi 2016-2018*
Kommune
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Gennemsnit
År
2017
00:10:44
00:13:19
00:12:00
00:10:36
00:12:40
00:10:12
00:15:59
00:15:43
00:09:07
00:08:40
00:11:33
00:09:49
00:11:36
00:11:04
2016
00:10:59
00:13:16
00:20:03
00:11:07
00:13:41
00:11:03
00:16:42
00:15:21
00:09:02
00:09:29
00:12:37
00:10:42
00:12:41
00:12:07
2018
00:10:07
00:14:24
00:10:40
00:10:19
00:12:28
00:09:20
00:15:49
00:15:10
00:09:05
00:08:05
00:12:02
00:08:54
00:10:30
00:10:39
* Der måles på følgende årsagsgrupper: Andet (andre politirelaterede årsager), bygningsbrand,
drukneulykke, flyulykke, færdselsuheld, gas, husspektakler, igangværende indbrud, overfald/slags-
mål, personredning, røveri, spirituskørsel, større forurening, togulykke og transportmidler (brand).
Kilde: Rigspolitiet.
Tabel 2. Responstider i Frederikssund Kommune i 2017 og 2018, for-
delt på måneder*
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Gennemsnit
2017
10:41
11:14
11:13
10:08
10:41
10:38
11:05
09:47
09:32
10:34
09:45
12:21
10:37
2018
08:13
09:33
10:27
10:02
09:46
10:22
07:52
09:01
13:16
13:54
14:29
08:46
10:20
Ændring
-23,0 pct.
-15,0 pct.
-6,8 pct.
-1,1 pct.
-8,6 pct.
-2,5 pct.
-29,1 pct.
-7,8 pct.
39,1 pct.
31,6 pct.
48,6 pct.
-29,0 pct.
-2,6
pct.
* Der måles på følgende årsagsgrupper: Andet (andre politirelaterede årsager), bygningsbrand,
drukneulykke, flyulykke, færdselsuheld, gas, husspektakler, igangværende indbrud, overfald/slags-
mål, personredning, røveri, spirituskørsel, større forurening, togulykke og transportmidler (brand).
De månedlige opgørelser af responstider er dynamiske, hvorfor der eksempelvis kan forekomme ef-
terregistreringer.
Kilde: Rigspolitiet.
5