Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2010479_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2019
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2019-0030-1898
971449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 264 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marlene Harpsøe
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om ministeren mener, at 14.29 minutter er en tilfredsstillende responstid for politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 264 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til, at responstiden i Frederiks-
sund er steget efter at man nedlagde det udkørende beredskab i
Frederikssund, jf. artiklen "Politidirektør må forklare sig "i Fre-
deriksborg Amts Avis den 7. januar 2019?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
” Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:
Nordsjællands Politi arbejder til stadighed for at sikre tryghed,
sikkerhed og orden i politikredsen gennem forbyggende, hjæl-
pende og håndhævende virksomhed.
I lyset heraf og med virkning fra den 3. september 2018 har
Nordsjællands Politi gennemført en omfattende forandring af
organisationen. Det har i denne forbindelse været et bærende
hensyn at skabe bedre rammer og forudsætninger for at yde den
bedst mulige service til borgerne i politikredsen, bl.a. gennem
større organisatorisk robusthed og fleksibilitet. Organisations-
ændringen er et resultat af en langvarig analyse- og planlæg-
ningsproces, som har inddraget en lang række ledere og medar-
bejdere i politikredsen.
Sideløbende med den beskrevne proces omkring politikredsens
organisering har politikredsen i 2017 introduceret en model for
tilrettelæggelsen af patruljeindsatsen, som på grundlag af faste
patruljeringszoner, fleksible tyngdeområder og en dynamisk pa-
truljeplan skal medvirke til, at patruljerne placeres i de områder,
hvor opgaverne typisk er, og responstiden i hele kredsen er så
kort som mulig. Denne model er ikke knyttet til et bestemt antal
udkørselssteder eller en bestemt organisering.
Med hensyn til patruljeplanlægningen henvises i øvrigt til Ju-
stitsministeriets besvarelse af 22. december 2017 af spørgsmål
nr. 276 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som led i politikredsens arbejde med at sikre borgerne den bedst
mulige service monitorerer Nordsjællands Politi løbende på en
række parametre, herunder responstiderne i forhold til alle om-
råder i politikredsen.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om ministeren mener, at 14.29 minutter er en tilfredsstillende responstid for politiet, til justitsministeren
Ved responstid forstås den tid, der går fra et alarm 112-opkald
modtages af politiets vagtcentraler, til en politipatrulje er
fremme på gernings- eller skadesstedet.
Efter politikredsens vurdering er det i denne forbindelse posi-
tivt, at det i perioden 2016-2018 er lykkedes samlet set at for-
bedre responstiden i Nordsjællands politikreds. Dette billede har
ikke ændret sig efter iværksættelsen af kredsens nye organise-
ring den 3. september 2018.
Det kan endvidere konstateres, at det i meget vid udstrækning er
lykkedes at forbedre eller fastholde respons-tiderne i de enkelte
kommuner.
Når responstiderne anskues i et mere afgrænset geografisk eller
tidsmæssigt perspektiv, vil responstiderne i lyset af det mere be-
grænsede antal målinger kunne påvirkes af enkelte eller få må-
linger, som på grund af særlige forhold afviger væsentligt fra
gennemsnittet. Der vil derfor erfaringsmæssigt kunne iagttages
en vis variationsbredde på målingerne på kommuneniveau. Sær-
ligt for så vidt angår responstider opgjort på måneder skal det
bemærkes, at opgørelserne er dynamiske. Det betyder, at disse
opgørelser kan blive ændret, såfremt der eksempelvis sker efter-
registreringer af tider eller, hvis der er behov for at justere ti-
derne i forbindelse med opfølgningen på kvaliteten af respons-
tidsmålingerne. På den baggrund skal månedlige opgørelser af
responstider tolkes med en vis forsigtighed.
Hvad særligt angår Frederikssund Kommune konstaterede
Nordsjællands Politi som led i politikredsens interne opfølgning
på responstiderne, at der i efteråret 2018 tegnede sig en util-
fredsstillende negativ tendens. Dette gav anledning til en opera-
tiv justering i forhold til politikredsens tilrettelæggelse af bered-
skabspatruljeringen. Respons-tidsmålingen for december 2018 i
Frederikssund Kommune ligger herefter på et bedre niveau sam-
menlignet med de foregående måneder. Nordsjællands Politi vil
naturligvis fortsat have fokus på at sikre en god politibetjening
i Frederikssund Kommune, hvor politiet rykker hurtigt ud, når
borgerne har brug for det.
Der vedlægges, jf. tabel 1 nedenfor, en oversigt over responsti-
der fordelt på kommuner i Nordsjællands Politi for perioden
2016-2018. Tallene er opgjort efter metoden for opgørelse af re-
sponstider, hvor responstider både opgøres for opgaver, hvor
politiet er den primære beredskabsmyndighed, og opgaver, hvor
andre beredskabsmyndig-heder er den primære beredskabsmyn-
dighed. Det er også den opgørelsesmetode, som ligger til grund
for opgørelsen af de responstider, der gengives i den artikel, som
spørgeren henviser til. Der kan i den forbindelse henvises til Ju-
stitsministeriets besvarelser af 24. januar 2018 af spørgsmål nr.
314 (Alm. del) og af 21. februar 2018 af spørgsmål 391 (Alm.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om ministeren mener, at 14.29 minutter er en tilfredsstillende responstid for politiet, til justitsministeren
del) fra Folketingets Retsudvalg for yderligere om politiets to
opgørelsesmetoder for responstider.
Der vedlægges endvidere, jf. tabel 2 nedenfor, en månedsover-
sigt over responstiderne for Frederikssund Kommune i 2017 og
2018.
Opgørelserne omfatter ikke responstider for 2015, idet det af
tekniske årsager ikke er muligt at opgøre responstiderne for
2015, da indførelsen af et nyt kommunikations- og positionssy-
stem i politiets patruljebiler i 2014 medføre ukorrekte registre-
ringer af køretøjernes ankomst til gernings- eller skadesteder i
perioden medio 2014 til udgangen af 2015, jf. Justitsministeri-
ets besvarelse af spørgsmål nr. 317 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.”
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om ministeren mener, at 14.29 minutter er en tilfredsstillende responstid for politiet, til justitsministeren
2010479_0005.png
Tabel 1. Responstider i kommunerne i Nordsjællands Politi 2016-2018*
Kommune
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Gennemsnit
År
2017
00:10:44
00:13:19
00:12:00
00:10:36
00:12:40
00:10:12
00:15:59
00:15:43
00:09:07
00:08:40
00:11:33
00:09:49
00:11:36
00:11:04
2016
00:10:59
00:13:16
00:20:03
00:11:07
00:13:41
00:11:03
00:16:42
00:15:21
00:09:02
00:09:29
00:12:37
00:10:42
00:12:41
00:12:07
2018
00:10:07
00:14:24
00:10:40
00:10:19
00:12:28
00:09:20
00:15:49
00:15:10
00:09:05
00:08:05
00:12:02
00:08:54
00:10:30
00:10:39
* Der måles på følgende årsagsgrupper: Andet (andre politirelaterede årsager), bygningsbrand,
drukneulykke, flyulykke, færdselsuheld, gas, husspektakler, igangværende indbrud, overfald/slags-
mål, personredning, røveri, spirituskørsel, større forurening, togulykke og transportmidler (brand).
Kilde: Rigspolitiet.
Tabel 2. Responstider i Frederikssund Kommune i 2017 og 2018, for-
delt på måneder*
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Gennemsnit
2017
10:41
11:14
11:13
10:08
10:41
10:38
11:05
09:47
09:32
10:34
09:45
12:21
10:37
2018
08:13
09:33
10:27
10:02
09:46
10:22
07:52
09:01
13:16
13:54
14:29
08:46
10:20
Ændring
-23,0 pct.
-15,0 pct.
-6,8 pct.
-1,1 pct.
-8,6 pct.
-2,5 pct.
-29,1 pct.
-7,8 pct.
39,1 pct.
31,6 pct.
48,6 pct.
-29,0 pct.
-2,6
pct.
* Der måles på følgende årsagsgrupper: Andet (andre politirelaterede årsager), bygningsbrand,
drukneulykke, flyulykke, færdselsuheld, gas, husspektakler, igangværende indbrud, overfald/slags-
mål, personredning, røveri, spirituskørsel, større forurening, togulykke og transportmidler (brand).
De månedlige opgørelser af responstider er dynamiske, hvorfor der eksempelvis kan forekomme ef-
terregistreringer.
Kilde: Rigspolitiet.
5