Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2009585_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2019
Forebyggelseskontoret
Nathalie Bidstrup Niel-
sen
2018-0032/06-0067
960874
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm., om Facebook bør og kan underlægges et udgiveransvar ligesom den øvrige presse, og dermed gøres ansvarlig for, hvad der formidles på deres platform, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for resultatet af RIA-rådsmødet d.
6. december 2018, hvor EU Kommissionens forslag om terror-
relateret onlineindhold blev behandlet.”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at Europa-Parlamentets og Rå-
dets forslag til forordning om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret
onlineindhold var på dagsordenen til rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 6.-7. december 2018 med henblik på at opnå en generel indstilling
til forslaget.
Forordningsforslaget blev fremsat af Kommissionen den 12. september
2018 som en del af en samlet ”sikkerhedspakke” bestående af tre initiativer,
der skal styrke bekæmpelsen af terrorisme og grænseoverskridende krimi-
nalitet i Den Europæiske Union. Forordningens formål er at skabe en klar
og harmoniseret retlig ramme til at forebygge misbrug af hostingtjenester til
udbredelse af terrorrelateret indhold på nettet med henblik på at garantere et
velfungerende digitalt indre marked.
Forordningsforslaget indeholder en række konkrete pligter for hostingtjene-
steydere og medlemsstaterne, som skal sikre en effektiv bekæmpelse af terr-
orrelateret indhold på nettet, herunder indførelse af en retligt bindende 1-ti-
mes frist for hostingtjenesteydere til at fjerne terrorrelateret indhold efter
modtagelse af et såkaldt påbud om fjernelse fra en kompetent national myn-
dighed.
Justitsministeriet er i forbindelse med behandlingen af forordningsforslaget
blevet opmærksom på, at forslagets artikel 15 om jurisdiktion rejser spørgs-
mål i forhold til grundloven. Denne bestemmelse indebærer, at en kompe-
tent myndighed i en anden medlemsstat kan træffe en retligt bindende afgø-
relse i form af f.eks. et påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold over for
en hostingtjenesteyder i Danmark. Afgørelsen bliver bindende for
hostingtjenesteyderen umiddelbart og uden, at en dansk myndighed bliver
involveret først.
Efter statsretten anses danske myndigheder som udgangspunkt for at være
enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for det danske ter-
ritorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud). Som en undtagelse hertil
følger det af grundlovens § 20, at de beføjelser, som efter grundloven til-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm., om Facebook bør og kan underlægges et udgiveransvar ligesom den øvrige presse, og dermed gøres ansvarlig for, hvad der formidles på deres platform, til justitsministeren
kommer rigets myndigheder, ved lov i nærmere bestemt omfang kan over-
lades til mellemfolkelige myndigheder som f.eks. EU. Bestemmelsen giver
derimod ikke adgang til at overlade beføjelser til andre stater.
Justitsministeriet har rejst dette problem over for det daværende østrigske
formandskab, Kommissionen og Rådets Juridiske Tjeneste og arbejder på at
finde en løsning.
På rådsmødet den 6.-7. december 2018 blev der vedtaget en generel indstil-
ling til forordningsforslaget på trods af, at både Danmark, Finland, Holland
og Tjekkiet stemte imod. Derfor fremsatte Danmark under rådsmødet en er-
klæring med et forslag til ændring af forordningsforslaget, der løser det
nævnte problem i forhold til grundloven, med henblik på, at ændringsfor-
slaget indarbejdes i forbindelse med de kommende trilogforhandlinger mel-
lem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Ændringsforslaget indebærer bl.a., at det bliver muligt for Danmark at
vælge, at afgørelser fra kompetente myndigheder i andre medlemsstater, der
er rettet mod hostingtjenesteydere i Danmark, skal sendes til den kompe-
tente myndighed i Danmark, som straks sender afgørelsen til hostingtjene-
steyderen. Det ligger heri, at afgørelsen først får retligt bindende virkning,
når hostingtjenesteyderen har modtaget afgørelsen fra den kompetente myn-
dighed i Danmark.
Justitsministeriet arbejder fortsat for at få ændringsforslaget eller en even-
tuel anden løsning indarbejdet under de kommende trilogforhandlinger.
Justitsministeriet vil løbende orientere Folketingets Europaudvalg om de vi-
dere forhandlinger om forordningsforslaget.
Referatet fra rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december
2018, hvor den danske erklæring er gengivet på side 9-10, er vedlagt i kopi
til udvalgets orientering.
3