Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1999762_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. januar 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Anne Cathrine Tofte-
mann Bæk
2018-0030-1873
956991
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 248 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om varetægtsfængslede, der løslades som følge af frifindelse eller frafald af sigtelse, tilbydes nogen form for udslusningshjælp på lige fod med dømte, der løslades efter afsoning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 248 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om varetægtsfængslede, der løsla-
des som følge af frifindelse eller frafald af sigtelse, tilbydes no-
gen form for udslusningshjælp på lige fod med dømte, der løsla-
des efter afsoning, herunder oplyse, om ministeren vil iværk-
sætte tiltag med henblik på at hjælpe de personer, der løslades
som følge af frifindelse eller frafald af sigtelse efter langvarig
varetægtsfængsling?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Ifølge varetægtsbekendtgørelsens § 30 (bekendtgørelse nr.
869 af 25. juni 2018 om ophold i varetægt) skal det relevante kri-
minalforsorgsområde vejlede og bistå en varetægtsarrestant for at
begrænse de erhvervsmæssige, sociale og personlige ulemper, der
følger af et varetægtsophold. I den forbindelse skal kriminal-
forsorgsområdet formidle kontakt til personer, institutioner og
myndigheder, der efter anden lovgivning kan yde bistand.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at ovenstående
bl.a. søges opnået gennem modtagelsesproceduren for varetægts-
fængslede, hvori det indgår, at den indsatte skal have udleveret
kontaktoplysninger til relevante myndigheder og kontaktperso-
ner.
For varetægtsfængslede med en opholdstid på over syv hverdage
skal der endvidere udarbejdes en handleplan, som dog i udgangs-
punktet vil være mindre detaljeret end en handleplan for perso-
ner, der afsoner en idømt fængselsstraf. Som led i handleplansar-
bejdet skal der gives løbende vejledning og støtte til den vare-
tægtsfængslede. Hvis det skønnes relevant, kan kriminalforsor-
gen koordinere handleplanen med andre relevante myndigheder.
Dette sker som udgangspunkt efter, at der er blevet indhentet
samtykke fra varetægtsarrestanten.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal endvidere henvise til den
tidligere besvarelse af 6. marts 2017 af spørgsmål nr. 343 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende myndighedssamar-
bejde for bl.a. varetægtsfængslede, hvoraf det bl.a. fremgår, at di-
rektoratet i forbindelse med indgåelse af samarbejdsaftaler med
hver af landets 98 kommuner har sat fokus på indsatsen omkring
varetægtsfængslede. Som anført i den nævnte besvarelse, skal op-
lysningerne i aftalerne medvirke til at sikre koordinering af op-
lysninger i de tilfælde, hvor det vurderes relevant, herunder i for-
hold til personer, der løslades fra varetægt.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm., om varetægtsfængslede, der løslades som følge af frifindelse eller frafald af sigtelse, tilbydes nogen form for udslusningshjælp på lige fod med dømte, der løslades efter afsoning, til justitsministeren
2.
Såfremt retten eller politiet træffer en afgørelse, der fører til
løsladelse fra varetægt, har den pågældende ret til umiddelbart at
forlade stedet, hvorefter kriminalforsorgens kontakt til den på-
gældende i mange tilfælde ophører. Forpligtelsen til at yde støtte
til personer, der løslades fra varetægt, påhviler herefter den rele-
vante bopælskommune efter de gældende bestemmelser i servi-
celoven, beskæftigelseslovgivningen mv.
3.
Det kan i øvrigt oplyses, at kriminalforsorgen i perioden 2016-
2019 forestår et projekt i samarbejde med Horsens Kommune og
Holbæk Kommune, der skal udvikle metoder til at forbedre myn-
dighedssamarbejdet, så indsatte støttes bedre i at komme i uddan-
nelse og arbejde efter løsladelse. Der er i projektet også fokus på
de varetægtsfængslede. Resultaterne fra evalueringen af projektet
vil kunne danne grundlag for overvejelser om en udbredelse af
projektet på tværs af landet.”
Jeg vil i øvrigt gerne understrege, at varetægtsfængslede, der løslades på
grund af enten frifindelse eller frafald af sigtelse, ikke må falde mellem to
stole. Derfor har jeg også bedt Direktoratet for Kriminalforsorgen om i sam-
arbejde med Kommunernes Landsforening at udrede, om der er problemer i
myndighedssamarbejdet, der betyder, at nogle personer sidder tilbage uden
at få den nødvendige hjælp efter løsladelse.
3