Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1997871_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2019
Politikontoret
Astrid Helmart Johansen
2018-0030-1869
952310
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 244 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm., om ministeren mener, at det kan have betydning for antallet af anmeldelser til politiet, at politiet, hvis de møder frem, når de tilkaldes, ikke anser borgerens henvendelse som et ønske om at indgive en anmeldelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 244 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i forlængelse af REU alm. del - spørgsmål 901
(folketingsåret 2018-19), svare konkret på, om ministeren me-
ner, at det kan have betydning for antallet af anmeldelser til poli-
tiet, at politiet, hvis de møder frem, når de tilkaldes, ikke anser
borgerens henvendelse som et ønske om at indgive en anmel-
delse, fremfor at henvise til svaret på REU alm. del - spørgsmål
900 (folketingsåret 2018-19), som på ingen måde besvarer
spørgsmålet?”
Svar:
Korrekt modtagelse, behandling og opfølgning på borgernes henvendelser
er centralt for politiets arbejde fra start til slut. Det er helt grundlæggende
for tilliden til politiet, at man kan stole på, at henvendelser til politiet tages
alvorligt, registreres og kan genfindes, og at politiets dispositioner kan ef-
terprøves. Manglende registrering kan betyde, at politiet ikke kan løfte op-
gaverne på bedst mulig måde til gavn for borgerne, og jeg er i sagens natur
enig i, at det kan have betydning for anmeldelsestallene, hvis der ikke sker
registrering af anmeldelser til politiet.
Som jeg henviste til i besvarelsen af 25. oktober 2018 af spørgsmål nr. 900
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, lancerede jeg i oktober i år udspil-
let ”Nærhed og tryghed” med 14 initiativer, der skal sikre, at politiets kom-
mer tættere på borgerne. Med initiativerne ønsker jeg at sikre en øget op-
mærksom i politiet på bl.a. vigtigheden af korrekt registrering af borgernes
henvendelser.
På baggrund af udspillet er Rigspolitiet i gang med at opdatere vejledningen
fra 2009 om registrering af borgernes henvendelser, og den nye vejledning
forventes klar primo 2019. Derudover har Rigspolitiet i 2018 forlænget po-
litiets basisuddannelse med fire måneder, hvilket bl.a. vil forbedre de færdi-
guddannelse politibetjentes kompetencer inden for korrekt sagsbehandling,
herunder korrekt registrering af borgernes henvendelser.
Derudover har Rigspolitiet etableret en ny sektion for datakvalitet, som lø-
bende skal føre kontrol med politikredsenes brug af politiets sagsstyrings-
system, POLSAS, herunder anvendelse af gerningskoder, søgenøgler og
forskellige tekstfelter.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm., om ministeren mener, at det kan have betydning for antallet af anmeldelser til politiet, at politiet, hvis de møder frem, når de tilkaldes, ikke anser borgerens henvendelse som et ønske om at indgive en anmeldelse, til justitsministeren
Det er min klare forventning, at initiativerne vil give bedre grundlag for kor-
rekt sagsbehandling, når borgerne anmelder en sag, og en bedre service til
borgerne.
3