Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1994558_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2018-0030-1853
944069
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 230 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af kriminelle udlændinge, der er sendt til afsoning i hjemlandet i årerne 2015, 2016, 2017 og 2018, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 230 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for antallet af kriminelle udlændinge,
der er sendt til afsoning i hjemlandet i årerne 2015, 2016, 2017
og 2018 fordelt pr. mdr. og oprindelsesland?”
Svar:
1.
Der henvises til vedlagte oversigt, hvoraf det fremgår, hvor mange perso-
ner der er blevet overført til afsoning i deres hjemlande i årene 2015, 2016,
2017 og 2018.
Det bemærkes, at overførsel af personer til afsoning i et af de nordiske lande
(Finland, Island, Norge og Sverige) ikke indgår i opgørelsen. Disse sager
behandles ikke af Justitsministeriet, men af kriminalforsorgen og politiet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har om disse sager oplyst, at man ikke
af kriminalforsorgens sagsbehandlingssystem kan udtrække en oversigt
over, hvor mange overførsler der er sket til fortsat straffuldbyrdelse i andre
nordiske lande efter de nordiske regler om samarbejde om straffuldbyrdelse.
En undersøgelse af antallet ville kræve en manuel gennemgang af samtlige
sager i et bestemt modul i sagsbehandlingssystemet for at udsondre, hvilke
sager der vedrørte overførsel, og om sagen resulterede i overførsel.
Rigspolitiet har om disse sager oplyst, at det ikke er muligt ved et elektro-
nisk udtræk i politiets systemer at opgøre antallet af overførsler, der er sket
til fortsat straffuldbyrdelse i andre nordiske lande efter de nordiske regler
om samarbejde om straffuldbyrdelse.
2.
Som det fremgår af vedlagte oversigt, er antallet af overførsler i 2017 og
2018 lavt i forhold til 2015 og 2016.
Dette skyldes bl.a., at Justitsministeriet i to omgange – i 2017 og 2018 – har
måttet berostille sager om overførsel til Rumænien med henblik på at af-
vente domstolsafgørelser om fængselsforholdene i Rumænien. Som det
fremgår af vedlagte oversigt, er der ikke sket overførsel til Rumænien i hver-
ken 2017 eller 2018.
På baggrund af en kendelse fra Højesteret af 2. maj 2018 har ministeriet dog
genoptaget behandlingen af overførselssager til Rumænien, men er i hver
enkelt sag nødsaget til at indhente garantier for fængselsforholdene fra de
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af kriminelle udlændinge, der er sendt til afsoning i hjemlandet i årerne 2015, 2016, 2017 og 2018, til justitsministeren
rumænske myndigheder. Dette har medført øget sagsbehandlingstid, hvilket
har været medvirkende til, at der endnu ikke er sket overførsler til Rumæ-
nien.
Derudover bemærkes, at der i 2016 var en ekstraordinært høj andel af de
overførte personer, som samtykkede til overførslen, hvilket alt andet lige har
forenklet sagsbehandlingen i de pågældende sager.
3.
Det bemærkes i den forbindelse, at det generelt er Justitsministeriets er-
faring, at det i praksis tager en del tid at få overført en udvisningsdømt til
afsoning i hjemlandet. Dette skyldes bl.a., at hjemlandet skal acceptere at
fuldbyrde straffen, og at sådanne afgørelser i mange lande skal træffes af en
domstol, hvilket erfaringsmæssigt kan være tidskrævende. Afgørelsen kan
desuden typisk ankes til en højere instans. Hjemlandets sagsbehandlingstid,
inklusiv retlige procedurer, kan vare fra nogle få måneder til – i sjældne til-
fælde – flere år.
Det betyder, at der i nogle sager ikke når at ske overførsel af den dømte,
fordi sagsbehandlingen i hjemlandet ikke er afsluttet på tidspunktet for den
dømtes prøveløsladelse og udsendelse.
4.
Det er en klar prioritet for regeringen, at udvisningsdømte kriminelle ikke
skal belaste det danske fængselsvæsen og det danske samfund. Målet er, at
udlændinge, der begår kriminalitet i Danmark og dømmes til udvisning, ikke
skal sidde unødigt længe i danske fængsler.
For at sikre, at så mange udlændinge som muligt overføres til afsoning i
hjemlandet, har Justitsministeriet strammet de interne sagsbehandlingsfri-
ster for sager om overførsel til afsoning i hjemlandet. Det følger således af
fristerne, at Direktoratet for Kriminalforsorgen skal forelægge 80 pct. af sa-
gerne, hvor der kan blive tale om overførsel til afsoning i hjemlandet, for
Justitsministeriet inden for 10 arbejdsdage efter afsoningens iværksættelse,
og at ministeriet inden 30 dage efter modtagelsen af sagen skal fremsætte
en anmodning om overførsel til den kompetente myndighed i hjemlandet.
Endvidere arbejder regeringen for at etablere danske fængselspladser i ud-
landet. Med finanslovsaftalen for 2019 blev der til etablering heraf afsat en
reserve på 10 mio. kr. i 2019 og 20 mio. kr. årligt i 2020-2021.
Det fremgår endvidere af aftalen, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige
om, at der hurtigst muligt og senest med udgangen af 2019 skal indgås en
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af kriminelle udlændinge, der er sendt til afsoning i hjemlandet i årerne 2015, 2016, 2017 og 2018, til justitsministeren
aftale med et partnerland om etablering af danske fængselspladser i udlan-
det med henblik på at påbegynde etableringen i umiddelbar forlængelse af
aftalens indgåelse. Regeringen er allerede i tæt dialog med et konkret part-
nerland, som har udvist stor interesse for at indgå i realitetsforhandlinger
med henblik på at indgå en aftale snarest muligt.
4