Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1967986_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. november 2018
Sikkerhedskontoret
Rebekka Bormann
Thorn
2018-0030-1641
883807
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Martin Bang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor en person, der ønsker udstedelse af et dansk pas, forsøger at bruge et pasbillede af en anden person, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for antallet af tilfælde, hvor en person, der ønsker
udstedelse af et dansk pas, forsøger at bruge et pasbillede af en anden per-
son og redegøre for sanktionen herfor?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at ministeriet har stort fokus på
den type af kriminalitet, og at ministeriet i øjeblikket – bl.a. som opfølgning
på Folketingets behandling i april 2018 af beslutningsforslag B 88, som
Dansk Folkeparti havde fremsat – er ved at kortlægge, hvilke initiativer, der
skal tages på området for at forhindre, at der bliver udstedt pas med pasbil-
leder tilhørende andre personer.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet er bekendt med, at der forefindes sager om ud-
stedelse af pas med ansøgerens korrekte identitetsoplysninger,
men med en anden persons billede. For at sikre at politikredsene
er opmærksomme på denne kriminalitetstype, har Rigspolitiet
udsendt en national trusselsvurdering vedrørende misbrug af
personfoto i danske pas samt et juridisk notat om strafforfølg-
ning i sager om udstedelse af pas til samtlige politikredse.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet under-
søgt muligheden for elektronisk at tilvejebringe oplysninger om
antallet af tilfælde, hvor en person, der ønsker udstedelse af et
dansk pas, forsøger at bruge et pasbillede af en anden person.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at sådanne sager ikke
registreres under en særskilt gerningskode i politiets journalise-
rings- og sagsstyringssystem (POLSAS). Sagerne registreres
derimod under den samme gerningskode, som anvendes ved an-
dre typer af overtrædelser af pasloven og straffelovens § 174 om
dokumentmisbrug.
Det er derfor ikke muligt ud fra politiets syste-
mer elektronisk at opgøre antallet af
de pågældende sager, og en
opgørelse vil således kræve en ressourcekrævende manuel gen-
nemgang af alle sager. Det bemærkes i den forbindelse, at der
for de seneste tre år er tale om mere end 2.000 anmeldte sager
vedrørende pasloven og straffelovens § 174.
2.
Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at det er kommunerne,
der udsteder pas til danske statsborgere, som opholder sig her i
landet. Udenrigsministeriets diplomatiske og konsulære repræ-
sentationer udsteder pas til danske statsborgere, som opholder
sig i udlandet. Politiet kan i særlige tilfælde udstede pas og for-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor en person, der ønsker udstedelse af et dansk pas, forsøger at bruge et pasbillede af en anden person, til justitsministeren
længe gyldighedstiden for pas. I Grønland og på Færøerne er det
politiet, som udsteder pas.
Der er i pasbekendtgørelsens §§ 5-7 fastsat nærmere regler om
bl.a. dokumentation for pasansøgerens identitet i forbindelse
med pasudstedelse. Det fremgår f.eks., at pasansøgeren skal ind-
give sin ansøgning personligt til kommunen, ligesom ansøgnin-
gen skal vedlægges et fotografi.
Ansøgeren kan vælge enten at få taget et fotografi i forbindelse
med indgivelsen af ansøgningen i borgerservice eller selv med-
bringe et fotografi. Fotografiet skal i begge tilfælde opfylde nær-
mere opregnede krav, herunder at det skal være egnet til
indscanning, hvis det ikke afleveres digitalt.
Det fremgår desuden, at ansøgeren bl.a. skal godtgøre sin iden-
titet ved forevisning af det sidst udstedte pas. Er ansøgeren ikke
i besiddelse af tidligere udstedt pas, skal ansøgeren forevise ori-
ginal dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller anden
egnet legitimation samt billedlegitimation. Kravene kan fravi-
ges, hvis kommunen kender ansøgeren, eller hvis ansøgeren
f.eks. godtgør sin identitet ved besvarelse af kontrolspørgsmål.
I særlige tilfælde kan ansøgeren godtgøre sin identitet ved, at en
person, der kan godtgøre sin egen identitet, møder sammen med
ansøgeren og skriftligt bevidner, at ansøgeren er den, ansøgeren
udgiver sig for at være (vitterlighedsvidne).
Uanset om de almindelige legitimationskrav er opfyldt, kan
kommunen altid stille kontrolspørgsmål eller stille krav om et
vitterlighedsvidne, hvis kommunen er i tvivl om ansøgerens
identitet.
Rigspolitiet har fastsat retningslinjer (pasmanualen) for de eks-
peditionsmæssige forhold i forbindelse med kommunernes
sagsbehandling. Det fremgår bl.a. af pasmanualen, at kommu-
nen altid skal benytte muligheden for at stille kontrolspørgsmål
eller stille krav om et vitterlighedsvidne, hvis der er den mind-
ste tvivl om ansøgerens identitet. Hvis kommunen får mistanke
om et strafbart forhold, skal sagen anmeldes til det stedlige po-
liti.
Rigspolitiet har herudover to gange skriftligt indskærpet over
for samtlige kommuner, at det er helt afgørende, at kommunen
sikrer sig, at pasansøgeren og den person, som passet udstedes
til, er den samme.
Rigspolitiet indskærpede særligt, at kommunerne skal udvises
den største omhu ved vurderingen af, om personen på det indle-
verede fotografi er identisk med den person, der ansøger om at
få udstedt et pas. Rigspolitiet anførte desuden, at der generelt
skal udvises den største opmærksomhed ved kontrol af pasansø-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor en person, der ønsker udstedelse af et dansk pas, forsøger at bruge et pasbillede af en anden person, til justitsministeren
gerens identitet. Rigspolitiet anbefalede i den forbindelse, at
kommunerne overvejer at centralisere behandlingen af de sager,
hvor der ikke kunne forevises billed-id, eller hvor der var tvivl
om ansøgerens identitet, således at disse sager behandles ét en-
kelt sted i kommunen, hvor sagerne kan behandles af særligt er-
farne og udpegede medarbejdere.
Rigspolitiets indskærpelse blev i juni 2018 også sendt til Færø-
ernes og Grønlands Politi, Udenrigsministeriet samt Udlændin-
gestyrelsen.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der
vedrører sanktionen, endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende:
”Det omtalte forhold kan efter omstændighederne være strafbart
som forsøg på medvirken til personelfalsk, jf. straffelovens §
174, jf. § 21, jf. § 23.
Efter straffelovens § 174 kan den, som i retsforhold gør brug af
et ægte dokument som vedrørende en anden person end den,
hvem det virkelig angår, eller på anden mod dokumentets be-
stemmelse stridende måde, straffes med bøde eller fængsel ind-
til 6 måneder.
Der ses ikke at foreligge trykt retspraksis, som omhandler præ-
cist den situation, der er beskrevet i spørgsmålet.
Ud fra sammenlignelige sager er det anklagemyndighedens vur-
dering, at sanktionsniveauet for overtrædelse af straffelovens §
174, jf. § 21, jf. § 23, i den omtalte situation som udgangspunkt
vil være 10-30 dages fængsel.
Er der samtidig begået andre overtrædelser, kan sanktionsni-
veauet være højere.
Det følger bl.a. af paslovens § 5, stk. 2, nr. 1, at den, som ved
bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse over for de
pasudstedende myndigheder uretmæssigt skaffer sig pas, straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Endvidere følger det af straffelovens § 161, at den, der til en of-
fentlig myndighed afgiver en falsk erklæring på tro og love,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Herudover bestemmer udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, at
den, der forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at indrejse
i eller rejse gennem landet, straffes med bøde eller fængsel indtil
2 år.”
4