Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2017940_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2019
Politikontoret
Cecilie Thornvig Ander-
sen
2018-0030-1817
938948
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 195 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om kommunerne i Danmark har samme muligheder for og mandat til at lukke butikker, bygninger eller andre utryghedsskabende steder midlertidigt, som borgmesteren i Amsterdam, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 195 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren redegøre for, om kommunerne i Danmark har
samme muligheder for og mandat til at lukke butikker, bygnin-
ger eller andre utryghedsskabende steder midlertidigt, som
borgmesteren i Amsterdam?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag om de nederlandske regler gennem Udenrigsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Kommuner har mulighed for at lukke bygninger og boliger på
basis af overtrædelser af bestemmelser i kommunalloven, lokale
ordensbekendtgørelser, boligloven eller narkotikaloven.
Borgmestre har mulighed for at lukke bygninger på basis af
kommunalloven og den lokale ordensbekendtgørelse, hvis per-
soner forstyrrer den offentlige ro og orden med (kriminelle)
handlinger, der finder sted i/ud fra den pågældende bygning el-
ler bolig.
Kommunalbestyrelser (ikke borgmesteren) kan lukke en bolig
på grundlag af boligloven, hvis ejere/lejere begår grove overtræ-
delser af boligloven.
Borgmestre kan lukke en bygning eller bolig på grundlag af
narkotikaloven, hvis der finder narkotikahandel eller produktion
af narkotika sted i bygningen.”
For så vidt angår reglerne i Danmark har kommunalbestyrelsen mulighed
for efter samlingsstedsforbudsloven at meddele forbud mod, at en ejendom
anvendes som samlingssted for en bestemt gruppe.
Det følger således af samlingsstedsforbudslovens § 1, stk. 1, at kommunal-
bestyrelsen som udgangspunkt kan nedlægge forbud mod, at en ejendom an-
vendes som samlingssted for en bestemt gruppe, hvis gruppens anvendelse
af ejendommen som samlingssted er egnet til at medføre væsentlig ulempe
og utryghed for de omkringboende. Et forbud gælder i førstegangstilfælde
som udgangspunkt i tre måneder.
Det bemærkes i øvrigt, at politiet også efter rockerloven og hashklubloven
har visse muligheder for at meddele opholdsforbud.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om kommunerne i Danmark har samme muligheder for og mandat til at lukke butikker, bygninger eller andre utryghedsskabende steder midlertidigt, som borgmesteren i Amsterdam, til justitsministeren
Justitsministeriet har ikke umiddelbart kendskab til øvrige regler af relevans
for besvarelse af spørgsmålet.
3