Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1989912_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2018-0030-1811
938851
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 193 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om status på Al Capone-metoden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for status på Al Capone-metoden, her-
under oplyse hvor mange sager metoden har resulteret i?”
Svar:
1.
Vi skal ikke tolerere, at mennesker, der tjener penge på grov kriminalitet
som afpresning eller narkotikahandel, samtidig modtager offentlige midler,
som de ikke har ret til. Derfor styrkede vi også indsatsen over for bande-
medlemmers misbrug af offentlige ydelser med Bandepakke III. Med ban-
depakken etablerede vi lokale Al Capone-enheder i politikredsene, som hur-
tigt og effektivt skal håndtere konkrete sager, hvor myndighederne får mi-
stanke om bandemedlemmers misbrug af offentlige ydelser, og vi etable-
rede et nationalt Råd for Bandebekæmpelse med deltagelse af en række mi-
nisterier, landets tre største kommuner, KL, politiet og skattemyndighe-
derne. Rådet har bl.a. fokus på bandemedlemmers misbrug af offentlige
ydelser.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet i 2002 offentliggjorde
en plan for en intensiveret indsats mod den kriminalitet og de
ordensmæssige problemer mv., der udspringer af rocker- og
bandemiljøet. Det fulgte bl.a. heraf, at politiet i endnu højere
grad end tidligere skulle forstærke det tværfaglige og
tværsektorielle samarbejde med f.eks. skattemyndighederne for
at komplementere den politimæssige indsats, som ikke kan stå
alene.
Dette fokus på tværfagligt og tværsektorielt samarbejde er ble-
vet fastholdt siden da. Det fremgår således af Rigspolitiets na-
tionale operationsplan for årene 2017-2020 om politiets indsats
mod kriminalitet og voldelige konflikter i rocker- og bandemil-
jøer, at penge og andre aktiver erhvervet af personer med til-
knytning til rocker- og bandegrupperinger, som ikke på bag-
grund af efterforskning kan henføres som udbytte fra strafbare
handlinger, i samarbejde med skattemyndighederne skal søges
inddraget (Al Capone-modellen). Det fremgår desuden af ope-
rationsplanen, at politikredsene i samarbejde med skattemyn-
dighederne skal iværksætte målrettede kontrolaktioner mod ste-
der og begivenheder, hvor medlemmerne færdes (f.eks. områ-
der omkring klubhuse, bikertræf af forskellig karakter osv.) med
henblik på at beslaglægge køretøjer og andre værdier i relation
til f.eks. registreringsafgiftslovgivning, restancer mv.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om status på Al Capone-metoden, til justitsministeren
Dansk politi har med gode resultater til følge benyttet Al Ca-
pone-modellen i samarbejde med skattemyndighederne. På bag-
grund af politiets udpegning af relevante personer med tilknyt-
ning til rocker- og bandemiljøet foretager skattemyndighederne
kontrol af de pågældende og eventuelle tilknyttede virksomhe-
der med henblik på at skabe et korrekt skattemæssigt lignings-
grundlag.
Skattemyndighederne har således på baggrund af oplysninger
fra politiet gennemført kontroller og iværksat en række sager
mod rockere og bandemedlemmer, som formodes at have be-
gået økonomisk kriminalitet. Politiet har i disse sager foretaget
ransagning med bistand fra skattemyndighederne.
Derudover gennemføres en konsekvent inddrivelsesindsats over
for rocker- og bandemiljøet. Indsatsen sker ofte ved, at skatte-
fogeder deltager i politiets aktioner, ransagninger mv.
Herudover er der som led i udmøntningen af initiativ nr. 30 i
Bandepakke III (”Bander bag tremmer”) blevet nedsat såkaldte
lokalenheder for Al Capone-samarbejdet i landets politikredse,
som i samarbejde med kommunerne og skattemyndighederne
hurtigt og effektivt kan håndtere konkrete sager, hvor myndig-
hederne bliver opmærksomme på rockere og bandemedlemmer,
som udviser en adfærd, der giver grund til at mistænke, at de på-
gældende uretmæssigt modtager offentlige ydelser eller lever på
en måde, der ikke harmonerer med det forhold, at de samtidig
har forfalden gæld til det offentlige.
Der er desuden blevet nedsat en såkaldt ERFA-gruppe i regi af
Rigspolitiets nationale efterforskningscenter (NEC), der har til
opgave at følge arbejdet i lokalenhederne for Al Capone-samar-
bejdet og tage problemstillinger op til drøftelse og afklaring med
henblik på at understøtte politikredsene, kommunerne og skat-
temyndighederne i deres arbejde. ERFA-gruppen består – ud
over Rigspolitiet (NEC) – af repræsentanter fra politikredsene,
kommunerne, KL og Skattestyrelsen. Der blev afholdt første
møde i ERFA-gruppen den 28. august 2018.
Til brug for ERFA-gruppens opgaveløsning har Rigspolitiet
indhentet oplysninger fra de enkelte lokalenheder om antallet af
personer, som lokalenhederne har haft under behandling i løbet
af det første halvår af 2018.
Af de tal vedrørende første halvår af 2018, som Rigspolitiet har
modtaget fra de enkelte lokalenheder, fremgår, at lokalenhe-
derne sammenlagt har haft 397 personer under behandling i lø-
bet af det første halve år af 2018. Der er foretaget nærmere sags-
behandling i forhold til 179 af disse personer. Det har ikke på
indberetningstidspunktet været muligt at opgøre præcist, hvor
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om status på Al Capone-metoden, til justitsministeren
mange personer som på baggrund af den nærmere sagsbehand-
ling er blevet frakendt en offentlig ydelse, og/eller som der på
baggrund heraf er blevet inddrevet gæld til det offentlige hos
mv. Rigspolitiet er dog bekendt med, at det er tilfældet i forhold
til mindst 9 personer.
Det bemærkes i den forbindelse, at flere af lokalenhederne først
har fået indledt et samarbejde med kommunerne og skattemyn-
dighederne i slutningen af foråret eller starten af sommeren i år,
og at de derfor ikke var nået så langt med sagsbehandlingen i
forhold til de omhandlede personer ved udgangen af første hal-
vår af 2018, at det på dette tidspunkt var muligt at frakende per-
sonerne en offentlig ydelse og/eller inddrive gæld til det offent-
lige mv. hos personerne.
Det er ikke desto mindre – på baggrund af de indberettede op-
lysninger og på baggrund af drøftelserne på mødet i ERFA-
gruppen den 28. august 2018 – Rigspolitiets opfattelse, at arbej-
det i lokalenhederne er kommet godt i gang, og at der er blevet
etableret velfungerende samarbejder mellem politikredsene,
kommunerne og skattemyndighederne.
Lokalenhederne vil fremover skulle indberette tal svarende til
de ovenfor omtalte til Rigspolitiet hvert halve år. Rigspolitiet
forventer således i februar 2019 at modtage oplysninger om an-
tallet af personer, som lokalenhederne har haft under behandling
i løbet af andet halvår af 2018.
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at Rigspolitiet i øjeblikket er i
dialog med Udbetaling Danmark om Udbetaling Danmarks
eventuelle deltagelse i lokalenhederne.”
4