Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2017926_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2019
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2018-0030-1804
1003340
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 187 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om de gældende regler mht. produktion, besiddelse, forbrug samt køb og salg af narkotika og cannabis i Nederlandene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 187 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren overordnet beskrive de gældende regler mht.
produktion, besiddelse, forbrug samt køb og salg af narkotika
og cannabis i Nederlandene, herunder i relation til coffees-
hops?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag om de nederlandske regler gennem Udenrigsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Ifølge den nederlandske narkotikalovgivning er det strafbart at
besidde, handle, fremstille, importere eller eksportere narkotika.
Brugen af narkotika er ikke kriminaliseret.
Den nederlandske narkotikalovgivning indeholder to lister over
forbudte stoffer. Handlinger forbundet med stoffer opført på den
første liste straffes hårdere end handlinger forbundet med stof-
fer på den anden liste. På den første liste har man opført hårde
stoffer med en uacceptabel høj risiko for den enkeltes sundhed,
for samfundet og for den offentlige orden. Der er eksempelvis
tale om kokain, amfetamin, ecstasy (MDMA), heroin og LSD.
På den anden liste er opført bløde stoffer såsom hamp. Her vur-
deres risikoen for den enkeltes sundhed, for samfundet og for
den offentlige orden at være mindre.
Anklagemyndigheden har udgivet retningslinjer vedrørende ef-
terforskning og retsforfølgning af strafbare handlinger forbun-
det med narkotika. I disse retningslinjer beskrives bl.a. også,
hvilke handlinger politiet bør prioritere, samt hvilken straf de
enkelte handlinger typisk vil medføre. Retningslinjerne priorite-
rer stoffer på liste 1 over stoffer på liste 2. Strafbare handlinger
fortaget i forbindelse med eget forbrug af narkotika (såsom be-
siddelse) prioriteres lavest. I forbindelse med brug af narkotika
(begge lister) behøver politiet ifølge retningslinjerne ikke at
sigte den pågældende.
I retningslinjerne beskrives ligeledes, hvad der falder inden for
besiddelse til eget brug. For hamp og lignende betegnes en
mængde på op til 5 gram som eget forbrug. Det samme gælder
for 1 ecstasy-pille eller et halvt gram kokain. Hvis politiet fin-
der disse mængder hos en person, så kan stoffet beslaglægges,
men der følger ikke nødvendigvis bødeforlæg eller retsforføl-
gelse.
Såkaldte coffeeshops, cafeer der har fået en særlig kommunal
tilladelse til at drive forretning med bløde stoffer, skal leve op
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om de gældende regler mht. produktion, besiddelse, forbrug samt køb og salg af narkotika og cannabis i Nederlandene, til justitsministeren
til en række krav for ikke at miste tilladelsen. De såkaldte
AHOJG-krav står for:
A:ingen reklame
H: ingen hårde stoffer
O: ingen gener for omgivelserne
J: ingen salg til og adgang for mindreårige
G: ingen salg af større mængder hamp (max 5 gram per person,
samt et forråd på max 500 gram)
I: ingen salg til personer uden fast bopæl i Nederlandene.
I Nederlandene findes cirka 570 coffeeshops fordelt over 103
kommuner (i alt er der 355 kommuner i Nederlandene).
Tolerance i forhold til coffeeshops gælder kun i forhold til salg
til brugere. Produktion og transport af hamp til coffeeshops to-
lereres ikke. Her håndhæves loven. Især dette punkt af tole-
rance-politikken har været genstand for kritik. Regeringen fik i
januar 2019 vedtaget et lovforslag, der vil gøre det muligt at ud-
føre et fireårigt eksperiment i 6 til 10 kommuner med lovligt/to-
lereret produktion af hamp til coffeeshops.”
3