Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1990571_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. deccember 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2018-0030-1783
929244
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvordan tidligere bandemedlemmer, der er i exitprogrammer, er beskyttet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan tidligere bandemedlem-
mer, der er i exitprogrammer, er beskyttet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. I tilfælde, hvor en person ønsker at forlade rocker- eller ban-
demiljøet og findes egnet og motiveret til at indgå i myndighe-
dernes exit-program, iværksættes et sådant program.
Et exit-program varetages af en såkaldt lokal exit-enhed. Exit-
enheder findes i alle landets politikredse og består af repræsen-
tanter fra politiet, kommunerne og kriminalforsorgen.
Som led i et exit-program udarbejdes en exit-aftale. I exit-afta-
len beskrives de mål og tiltag, som er aftalt mellem exit-kandi-
daten og exit-enheden. I aftalen beskrives også trusselsniveauet
for den pågældende exit-kandidat.
Oplysninger om det aktuelle trusselsniveau for exit-kandidaten
kan f.eks. stamme fra exit-kandidaten selv og kan være supple-
ret af efterretninger fra Rigspolitiet om den aktuelle situation
både i forhold til det generelle konfliktniveau i rocker- og ban-
demiljøet og den konkrete situation i forhold til exit-kandidaten.
Den politikreds, hvori det enkelte exit-forløb er forankret, har
ansvaret for at iværksætte relevante beskyttelsesforanstaltninger
i de tilfælde, hvor en trusselvurdering kræver en politimæssig
indsats.
Beskyttelsen udføres som udgangspunkt i lighed med den be-
skyttelse, som efter en konkret vurdering iværksættes i forhold
til andre truede personer med et lignende beskyttelsesbehov. Be-
skyttelsesforanstaltninger kan f.eks. være udlevering af over-
faldsalarm, foretage øget patruljering, vejledning om sikring af
hjemmet mv.
Politikredsene har derudover mulighed for at søge Det Natio-
nale Exitkontaktpunkt om midler til akut midlertidig relokalise-
ring af exit-kandidaten. Akut relokalisering kan være nødven-
digt, såfremt det trusselsniveau, der er rettet mod exit-kandida-
ten, er af en sådan karakter, at det må anses for afgørende for
exit-kandidatens sikkerhed at flytte den pågældende til et sik-
kert opholdssted.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvordan tidligere bandemedlemmer, der er i exitprogrammer, er beskyttet, til justitsministeren
Politikredsene har endvidere siden den 1. oktober 2018 haft mu-
lighed for at meddele en truet exit-kandidat – som er i myndig-
hedernes exit-forløb – særlig adressebeskyttelse.
Politikredsenes exit-enheder følger løbende den enkelte exit-
kandidats situation og exit-forløb.
2.
Når en exit-enhed vurderer, at der ikke længere er behov for
støtte i forhold til en exitkandidats exit fra rocker- eller bande-
miljøet, afsluttes exit-forløbet. Exit-enheden kan også afslutte
exit-forløbet i tilfælde, hvor exit-kandidaten ikke overholder
exit-aftalen, f.eks. hvis den pågældende begår ny kriminalitet
under exit-forløbet.
Exit-kandidaten kan vælge selv at afslutte sit exit-forløb, f.eks.
fordi exit-kandidaten ikke ser sig i stand til at fuldføre exit-for-
løbet på det pågældende tidspunkt eller ønsker at fuldføre forlø-
bet uden myndighedernes bistand.
Det forhold, at et exit-forløb er gennemført og afsluttet af en
exit-enhed eller exit-kandidaten selv, er imidlertid ikke ensbe-
tydende med, at der ikke fortsat kan være et trusselniveau i for-
hold til den pågældende, der kræver politimæssige beskyttelses-
foranstaltninger. Det kan i disse tilfælde heller ikke udelukkes,
at der efterfølgende opstår et trusselsniveau, der vil være beskyt-
telseskrævende.
Den politikreds, hvori den tidligere exit-kandidat er bosiddende,
vurderer løbende opretholdelsen af iværksatte beskyttelsesfor-
anstaltninger og foretager fornyede trusselsvurderinger i til-
fælde af nye oplysninger, der har relevans for trusselsvurderin-
gen. Politikredsen vurderer på baggrund af eventuelt fornyede
trusselvurderinger, om der er behov for at iværksætte yderligere
beskyttelsesforanstaltninger i forhold til den tidligere exit-kan-
didat.
Hvis andre dele af politiet end den politikreds, hvori den tidli-
gere exit-kandidat er bosiddende, f.eks. en anden politikreds el-
ler Rigspolitiet, bliver opmærksom på, at der er en trussel mod
en tidligere exit-kandidat, vil politikredsen eller Rigspolitiet un-
derrette den politikreds, hvori den pågældende person er bosid-
dende, med henblik på at politikredsen kan vurdere, om der skal
iværksættes (yderligere) beskyttelsesforanstaltninger. Politiet
kan bl.a. modtage oplysninger om sådanne trusler fra meddelere
eller som led i efterforskningen af konkrete straffesager, f.eks. i
forbindelse med telefonaflytninger.”
2.
Baggrunden for spørgsmålet kan jeg desværre gætte mig til – og drabet
på Nedim Yasar er trist og uendeligt meningsløst.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvordan tidligere bandemedlemmer, der er i exitprogrammer, er beskyttet, til justitsministeren
Politiet efterforsker sagen for fuld kraft, og Retten på Frederiksberg beslut-
tede den 7. december 2017 at varetægtsfængsle tre personer i sagen, men
det er endnu for tidligt at konkludere noget om den konkrete sag. Men som
noget helt naturligt har sagen betydet, at vi i bandeforligskredsen har drøf-
tet, om vi er gode nok til at passe på personer, der har vendt ryggen til ban-
demiljøet.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at politiet fremover – ud over det politiet
allerede gør i dag – vil anvende et nyt koncept for analysebaserede sikker-
hedsscreeninger af tidligere bandemedlemmer, der skal sikre, at politiet lø-
bende foretager en trusselsvurdering og stiller de rigtige beskyttelsesforan-
staltninger til rådighed i forhold til de pågældende.
Konceptet indebærer, at politiet løbende gennemfører såkaldte open source-
screeninger – dvs. screeninger af offentligt tilgængelige oplysninger – af
sikkerhedssituationen for tidligere bandemedlemmer, som er trådt ud af ban-
demiljøet, og som bidrager til afstandtagen til bandemiljøet og dermed ud-
sætter sig selv for en forhøjet risiko for repressalier fra miljøet. En afgø-
rende forudsætning for gennemførelse af virksomme beskyttelsesforanstalt-
ninger er, at det tidligere bandemedlem samarbejder med politiet om egen
sikkerhed, og at den pågældende reelt har forladt det kriminelle miljø.
4