Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1991968_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. deccember 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2018-0030-1783
929244
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sikre, at danske myndigheder får kendskab til resultaterne af det initiativ, der under navnet Sluta skjut involverer politi, kriminalforsorg, kommune og civilsamfund, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan tidligere bandemedlem-
mer, der er i exitprogrammer, er beskyttet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. I tilfælde, hvor en person ønsker at forlade rocker- eller ban-
demiljøet og findes egnet og motiveret til at indgå i myndighe-
dernes exit-program, iværksættes et sådant program.
Et exit-program varetages af en såkaldt lokal exit-enhed. Exit-
enheder findes i alle landets politikredse og består af repræsen-
tanter fra politiet, kommunerne og kriminalforsorgen.
Som led i et exit-program udarbejdes en exit-aftale. I exit-afta-
len beskrives de mål og tiltag, som er aftalt mellem exit-kandi-
daten og exit-enheden. I aftalen beskrives også trusselsniveauet
for den pågældende exit-kandidat.
Oplysninger om det aktuelle trusselsniveau for exit-kandidaten
kan f.eks. stamme fra exit-kandidaten selv og kan være supple-
ret af efterretninger fra Rigspolitiet om den aktuelle situation
både i forhold til det generelle konfliktniveau i rocker- og ban-
demiljøet og den konkrete situation i forhold til exit-kandidaten.
Den politikreds, hvori det enkelte exit-forløb er forankret, har
ansvaret for at iværksætte relevante beskyttelsesforanstaltninger
i de tilfælde, hvor en trusselvurdering kræver en politimæssig
indsats.
Beskyttelsen udføres som udgangspunkt i lighed med den be-
skyttelse, som efter en konkret vurdering iværksættes i forhold
til andre truede personer med et lignende beskyttelsesbehov. Be-
skyttelsesforanstaltninger kan f.eks. være udlevering af over-
faldsalarm, foretage øget patruljering, vejledning om sikring af
hjemmet mv.
Politikredsene har derudover mulighed for at søge Det Natio-
nale Exitkontaktpunkt om midler til akut midlertidig relokalise-
ring af exit-kandidaten. Akut relokalisering kan være nødven-
digt, såfremt det trusselsniveau, der er rettet mod exit-kandida-
ten, er af en sådan karakter, at det må anses for afgørende for
exit-kandidatens sikkerhed at flytte den pågældende til et sik-
kert opholdssted.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sikre, at danske myndigheder får kendskab til resultaterne af det initiativ, der under navnet Sluta skjut involverer politi, kriminalforsorg, kommune og civilsamfund, til justitsministeren
Politikredsene har endvidere siden den 1. oktober 2018 haft mu-
lighed for at meddele en truet exit-kandidat – som er i myndig-
hedernes exit-forløb – særlig adressebeskyttelse.
Politikredsenes exit-enheder følger løbende den enkelte exit-
kandidats situation og exit-forløb.
2.
Når en exit-enhed vurderer, at der ikke længere er behov for
støtte i forhold til en exitkandidats exit fra rocker- eller bande-
miljøet, afsluttes exit-forløbet. Exit-enheden kan også afslutte
exit-forløbet i tilfælde, hvor exit-kandidaten ikke overholder
exit-aftalen, f.eks. hvis den pågældende begår ny kriminalitet
under exit-forløbet.
Exit-kandidaten kan vælge selv at afslutte sit exit-forløb, f.eks.
fordi exit-kandidaten ikke ser sig i stand til at fuldføre exit-for-
løbet på det pågældende tidspunkt eller ønsker at fuldføre forlø-
bet uden myndighedernes bistand.
Det forhold, at et exit-forløb er gennemført og afsluttet af en
exit-enhed eller exit-kandidaten selv, er imidlertid ikke ensbe-
tydende med, at der ikke fortsat kan være et trusselniveau i for-
hold til den pågældende, der kræver politimæssige beskyttelses-
foranstaltninger. Det kan i disse tilfælde heller ikke udelukkes,
at der efterfølgende opstår et trusselsniveau, der vil være beskyt-
telseskrævende.
Den politikreds, hvori den tidligere exit-kandidat er bosiddende,
vurderer løbende opretholdelsen af iværksatte beskyttelsesfor-
anstaltninger og foretager fornyede trusselsvurderinger i til-
fælde af nye oplysninger, der har relevans for trusselsvurderin-
gen. Politikredsen vurderer på baggrund af eventuelt fornyede
trusselvurderinger, om der er behov for at iværksætte yderligere
beskyttelsesforanstaltninger i forhold til den tidligere exit-kan-
didat.
Hvis andre dele af politiet end den politikreds, hvori den tidli-
gere exit-kandidat er bosiddende, f.eks. en anden politikreds el-
ler Rigspolitiet, bliver opmærksom på, at der er en trussel mod
en tidligere exit-kandidat, vil politikredsen eller Rigspolitiet un-
derrette den politikreds, hvori den pågældende person er bosid-
dende, med henblik på at politikredsen kan vurdere, om der skal
iværksættes (yderligere) beskyttelsesforanstaltninger. Politiet
kan bl.a. modtage oplysninger om sådanne trusler fra meddelere
eller som led i efterforskningen af konkrete straffesager, f.eks. i
forbindelse med telefonaflytninger.”
2.
Baggrunden for spørgsmålet kan jeg desværre gætte mig til – og drabet
på Nedim Yasar er trist og uendeligt meningsløst.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om ministeren vil sikre, at danske myndigheder får kendskab til resultaterne af det initiativ, der under navnet Sluta skjut involverer politi, kriminalforsorg, kommune og civilsamfund, til justitsministeren
Politiet efterforsker sagen for fuld kraft, og Retten på Frederiksberg beslut-
tede den 7. december 2017 at varetægtsfængsle tre personer i sagen, men
det er endnu for tidligt at konkludere noget om den konkrete sag. Men som
noget helt naturligt har sagen betydet, at vi i bandeforligskredsen har drøf-
tet, om vi er gode nok til at passe på personer, der har vendt ryggen til ban-
demiljøet.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at politiet fremover – ud over det politiet
allerede gør i dag – vil anvende et nyt koncept for analysebaserede sikker-
hedsscreeninger af tidligere bandemedlemmer, der skal sikre, at politiet lø-
bende foretager en trusselsvurdering og stiller de rigtige beskyttelsesforan-
staltninger til rådighed i forhold til de pågældende.
Konceptet indebærer, at politiet løbende gennemfører såkaldte open source-
screeninger – dvs. screeninger af offentligt tilgængelige oplysninger – af
sikkerhedssituationen for tidligere bandemedlemmer, som er trådt ud af ban-
demiljøet, og som bidrager til afstandtagen til bandemiljøet og dermed ud-
sætter sig selv for en forhøjet risiko for repressalier fra miljøet. En afgø-
rende forudsætning for gennemførelse af virksomme beskyttelsesforanstalt-
ninger er, at det tidligere bandemedlem samarbejder med politiet om egen
sikkerhed, og at den pågældende reelt har forladt det kriminelle miljø.
4