Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1993953_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2018
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2018-0030-1762
926710
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 163 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om ministeren kan oplyse, om der findes strafferetlige regler i love og bekendtgørelser, som ikke er forbundet med en gerningskode i Politiets journaliserings- og sagsstyringssystem (POLSAS), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 163 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om der findes strafferetlige regler i love
og bekendtgørelser, som ikke er forbundet med en gerningskode
i Politiets journaliserings- og sagsstyringssystem (POLSAS), og
vil ministeren i bekræftende fald oplyse, hvilke retningslinjer
der i stedet journaliseres efter i POLSAS, hvis det ikke sker efter
en gerningskode, og oplyse om de sager, der ikke er journalise-
ret på en gerningskode i POLSAS, på anden vis kan udsøges og
databehandles elektronisk, og vil ministeren samtidig redegøre
for, hvorledes overordnede politimyndigheder fører tilsyn og
sagsstyring med sager, der ikke er journaliseret på en gernings-
kode?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at alle overtrædelser af love og be-
kendtgørelser, der kan medføre strafforfølgning, journaliseres i
POLSAS med en gerningskode. Gerningskoden er en integreret
del af den enkelte sags journalnummer.
Gerningskoderne er styrende for blandt andet arkivfrister, slet-
tefrister i Kriminalregisteret, straffeattester mv., ligesom der kan
være styringsmæssige, statistiske eller analysemæssige behov,
som afgør, om der til den enkelte lov eller bekendtgørelse opret-
tes én eller flere gerningskoder.
For straffeloven er der oprettet specifikke gerningskoder til alle
paragraffer, der kan medføre strafforfølgning. En paragraf kan
indeholde flere strafbestemmelser
eksempelvis er der oprettet
en række gerningskoder for indbrud til straffelovens § 276 a,
mens der kun er oprettet én gerningskode for ulovlig tvang til
straffelovens § 260, selvom paragraffen indeholder flere forske-
lige former for ulovlig tvang.
For færdselsloven er der oprettet specifikke gerningskoder til
stort set samtlige paragraffer, der kan medføre strafforfølgning.
Øvrige overtrædelser af færdselsloven, der kan medføre straf-
forfølgning, registreres på en gerningskode vedrørende overtræ-
delse af andre regler i færdselsloven.
For andre særlove, herunder eksempelvis udlændingeloven og
våbenloven, er der oprettet gerningskoder til særligt relevante
overtrædelser og generelle gerningskoder for øvrige overtrædel-
ser i disse love. For øvrige særlove, herunder apotekerloven og
registreringsafgiftsloven, er der oprettet en gerningskode, der
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om ministeren kan oplyse, om der findes strafferetlige regler i love og bekendtgørelser, som ikke er forbundet med en gerningskode i Politiets journaliserings- og sagsstyringssystem (POLSAS), til justitsministeren
dækker hele loven. Endelig er der oprettet en gerningskode ved-
rørende ”strafferetslig særlove /andre”, der anvendes i meget be-
grænset omfang, og som anvendes, hvis overtrædelsen ikke kan
registreres under de øvrige gerningskoder.
Rigspolitiet kan oplyse, at gerningskoderne fremgår af politiets
journalplan, der ligger til grund for politiets journalisering. Jour-
nalplanen er dynamisk, og Rigspolitiet foretager i forbindelse
med ikrafttrædelse af nye love og bekendtgørelser eller ved æn-
dringer af eksisterende love og bekendtgørelser, der kan med-
føre strafforfølgning, en konkret vurdering af, hvorvidt der er
behov for at foretage ændringer i politiets journalplan.
Rigspolitiet fører løbende tilsyn med datakvaliteten i POLSAS,
herunder om der er sket korrekt journalisering på de relevante
gerningskoder.”
3