Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1987360_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2018
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2018-0030-0748
691967
1.
Justitsministeriet har i forlængelse af samråd i Folketingets Retsudvalg
den 11. januar 2018 om hashhandlen på Christiania samt besvarelsen af 19.
februar 2018 af Retsudvalgets spørgsmål nr. 383 (Alm. del) sammenlignet
strafniveauerne for hashhandel i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge.
Til brug for sammenligningen har Justitsministeriet indhentet oplysninger
fra Rigsadvokaten og de relevante myndigheder i Sverige og Norge.
2.
Justitsministeriet har ved undersøgelsen afdækket, hvad strafniveauerne i
praksis er for besiddelse med henblik på videreoverdragelse af henholdsvis
1 kg hash, 10 kg hash, 25 kg hash, 50 kg hash, 100 kg hash, 300 kg hash og
500 kg hash i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge.
2.1.
Justitsministeriet har til brug for undersøgelsen indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets an-
modning gennemgået trykt retspraksis samt afgørelser fra anklage-
myndighedens Vidensbase fra perioden 1996 til 2017. Rigsadvokaten
har gennemgået i alt 32 domme om besiddelse af hash med henblik på
videreoverdragelse. Rigsadvokaten har endvidere inddraget de om-
trentlige strafniveauer, der fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, af-
snittet om narkotika, pkt. 5.7, for så vidt angår strafniveauet for 10 kg.
hash og 100 kg. hash.
Om strafniveauet for de angivne mængder hash henvises på den bag-
grund til skema 1 nedenfor.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
1987360_0002.png
Det bemærkes endvidere, at straffen for besiddelse af hash med hen-
blik på videreoverdragelse ligesom i andre straffesager afhænger af de
konkrete omstændigheder i den enkelte sag, herunder navnlig karak-
teren og grovheden af det begåede forhold, og den tiltaltes eventuelle
forstraffe og personlige forhold i øvrigt. Straffen i en konkret sag om
besiddelse af en given mængde hash med henblik på videreoverdra-
gelse vil således afhængigt af sagens konkrete forhold kunne variere i
både opad- eller nedadgående retning i forhold til de udgangspunkter
for strafniveauet, der er angivet i skema 1 nedenfor.
Skema 1
Mængde
1 kg hash
10 kg hash
25 kg hash
50 kg hash
100 kg hash
300 kg hash
500 kg hash
2.2.
Det svenske justitsministerium har oplyst, at stoffets art og mængde ind-
går som faktorer blandt andre af betydning for strafudmålingen, og at stra-
fudmålingen sker efter en samlet vurdering af samtlige omstændigheder i
sagen. Det svenske justitsministerium har endvidere henvist til, at der i regi
af Sveriges domstoles såkaldte Drogpraxisgrupp er udarbejdet en tabel over
sammenhængen mellem mængde og strafniveau, som kan give en vis vej-
ledning. Justitsministeriet har på baggrund af tabellen sammenfattet oplys-
ningerne i følgende skema:
Mængde
1 kg hash
10 kg hash
25 kg hash
50 kg hash
100 kg hash
Strafniveau
ca. 7 måneders fængsel
ca. 3 års fængsel
ca. 4 års fængsel
ca. 5 års fængsel
ca. 5 års fængsel
2
Strafniveau
ca. 40-60 dages fængsel
ca. 8-12 måneders fængsel
ca. 1 år og 3 måneders
fængsel
ca. 1 år og 6 måneders
fængsel
ca. 2 år – 2 år og 6 måneders
fængsel
ca. 3 års fængsel
ca. 3 år og 6 måneders
fængsel
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
1987360_0003.png
300 kg hash
500 kg hash
ca. 6 års fængsel
ca. 6 års fængsel
Det bemærkes, at den af Sverige fremsendte tabel ikke indeholder eksakte
angivelser for henholdsvis 25, 100, 300 og 500 kg, hvorfor Justitsministe-
riet skønsmæssigt har angivet strafniveauerne for de pågældende mængder,
og at disse angivelser således er behæftet med en vis usikkerhed.
2.3.
Det norske justits- og beredskabsministerium har ikke fremsendt en
oversigt, men har alene fremsendt eksempler på straffen for besiddelse af
hash med henblik på videreoverdragelse i en række konkrete afgørelser fra
den norske højesteret. Det fremgår bl.a., at straffen for lignende mængder
kan variere afhængig af de øvrige omstændigheder i sagen. Oplysningerne
kan i forenklet form sammenfattes på følgende måde:
Mængde
Strafniveau
1 kg hash
ca. 5-7 måneders fængsel
Omsætning af 10 kg hash ca. 2 år og 7 måneders fængsel-2 år og
9 måneders fængsel
25 kg hash
ca. 3 år og 6 måneders fængsel-4 års
fængsel
50 kg hash
ca. 5 års fængsel
100 kg hash
ca. 4 års fængsel
300 kg hash
ca. 8 år og 6 måneders fængsel
500 kg hash
ca. 10 års fængsel
Det bemærkes, at de angivne strafniveauer bygger på enkeltsager og dermed
kan afhænge af en række konkrete omstændigheder, hvilket kan være årsa-
gen til, at strafniveauet for besiddelse af 100 kg hash med henblik på vide-
reoverdragelse ifølge skemaet er lavere end strafniveauet for besiddelse af
50 kg hash.
2.4.
På baggrund af de modtagne bidrag kan det konstateres, at strafniveauet
for besiddelse af hash med henblik på videreoverdragelse generelt er lavere
i Danmark end i henholdsvis Sverige og Norge.
3.
Justitsministeriet har endvidere med undersøgelsen søgt at afdække, om
og i så fald hvilken betydning det kan have for straffen i skærpende retning
i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge, at forholdet sker som led i den
organiserede hashhandel, at forholdet vedrører indsmugling, at forholdet er
begået i forening, eller at domfældte har haft en særlig rolle eller er tidligere
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
straffet.
3.1.
Justitsministeriet har til brug for undersøgelsen indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår spørgsmålet om betydningen for strafniveauet af de
omhandlede omstændigheder kan jeg overordnet oplyse følgende:
-
Det vil generelt udgøre en skærpende omstændighed, at et forhold
er begået som led i organiseret hashhandel, jf. straffelovens § 81,
nr. 3. Se også pkt. 3 nedenfor, hvor Højesterets dom af 11. maj
2016, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 2838, er om-
talt.
Det kan generelt udgøre en skærpende omstændighed, at forholdet
vedrører indsmugling, jf. eksempelvis Vestre Landsrets dom af 31.
oktober 2017, gengivet i Tidsskrift for Kriminalret 2018, side 96.
Det hænger efter Rigsadvokatens opfattelse navnlig sammen med,
at kriminaliteten i så fald typisk er forbundet med en høj grad af
planlægning og organisering.
Som det er tilfældet i andre straffesager, er det også i sager om be-
siddelse af hash med henblik på videreoverdragelse generelt en
skærpende omstændighed, hvis forholdet er begået i forening, jf.
straffelovens § 81, nr. 2.
Som det er tilfældet i andre straffesager, har den tiltaltes rolle en
væsentlig betydning ved strafudmålingen i sager om besiddelse af
hash med henblik på videreoverdragelse, jf. straffelovens § 80. Det
gælder i såvel formildende som skærpende retning. I skærpende
retning vil det blandt andet kunne tillægges vægt, om gerningsman-
den har haft en ledende/instruerende rolle, og hvor stor en indtje-
ning den pågældende har haft ved kriminaliteten. I formildende ret-
ning vil det eksempelvis kunne have betydning, hvis den pågæl-
dende alene har deltaget i kriminaliteten ved opbevaringen af has-
hen eller på anden måde har haft en mere underordnet rolle.
Det vil som udgangspunkt indgå i strafudmålingen som en skær-
pende omstændighed, hvis den tiltalte tidligere er straffet for narko-
tikakriminalitet, jf. herved straffelovens § 81, nr. 1. Det kan i den
forbindelse navnlig have betydning, hvor mange gange den pågæl-
4
-
-
-
-
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
dende tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet, om der er tale
om hurtigt recidiv samt karakteren og omfanget af den tidligere kri-
minalitet.”
3.2.
Det svenske justitsministerium har oplyst, at det i Sverige generelt ud-
gør en strafskærpende omstændighed, at forholdet er begået som led i den
organiserede narkotikahandel, særligt hvis der foreligger international
narkotikakriminalitet, at forholdet vedrører indsmugling af narkotika til
Sverige, at forholdet er begået af flere, at den tiltalte har haft en central og
fremtrædende rolle, samt at den tiltalte er tidligere straffet.
3.3.
Det norske justits- og beredskabsministerium har oplyst, at det i Norge
generelt udgør en strafskærpende omstændighed, at forholdet er begået som
led i den organiserede hashhandel, jf. den norske straffelovs § 79 c og e, at
et forhold vedrører indsmugling, at et forhold er begået i forening, jf. den
norske straffelovs § 77, at den tiltalte har haft en væsentlig rolle, samt at den
tiltalte er tidligere straffet, jf. den norske straffelovs § 79 b.
3.4.
Ifølge de modtagne bidrag er det således i både Danmark, Sverige og
Norge sådan, at hvis forholdet sker som led i den organiserede hashhandel,
hvis forholdet vedrører indsmugling, hvis forholdet er begået i forening, el-
ler hvis pågældende har haft en særlig rolle eller er tidligere straffet, så ud-
gør det en strafskærpende omstændighed.
4.
Endelig har Justitsministeriet spurgt, om der er bestemte bydele eller om-
råder, hvor strafniveauet for besiddelse af hash med henblik på videreover-
dragelse er højere end for en tilsvarende besiddelse, som begås andre ste-
der.
4.1.
Justitsministeriet har til brug for dette indhentet en udtalelse fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der er bestemte bydele
eller områder, hvor strafniveauet for besiddelse af hash med henblik
på videreoverdragelse er højere end en tilsvarende besiddelse, som be-
gås andre steder, kan jeg oplyse, at det som udgangspunkt vil indgå
som en skærpende omstændighed, at et forhold er begået som led i
den organiserede hashhandel, jf. ovenfor. Københavns Politi har op-
lyst, at den organiserede hashhandel i København aktuelt navnlig fin-
der sted i området omkring Pusherstreet på Christiania og området
omkring Jægersborggade i København.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
Det er Rigsadvokatens opfattelse, at domstolene i sager om besiddelse
af hash med henblik på videreoverdragelse, der er knyttet til disse om-
råder, ikke alene ser på mængden af hash eller cannabisholdige pro-
dukter, men også lægger vægt på, at den pågældende har deltaget i den
organiserede hashhandel, hvilken rolle den pågældende har haft, hvor
mange gange eller over hvor lang en periode den pågældende er tiltalt
for at have deltaget i hashhandlen, udbyttet ved deltagelsen i has-
hhandlen, og om den pågældende tidligere er straffet for ligeartet kri-
minalitet.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af Justitsministeriets an-
modning indhentet en udtalelse fra Københavns Politi om strafni-
veauet for deltagelse i den organiserede hashhandel på Christiania.
Københavns Politi har i den forbindelse bemærket, at der i efteråret
2012 blev iværksat en målrettet indsats mod den organiserede has-
hhandel på Christiania. Som følge heraf foreligger der en righoldig
retspraksis om salg/besiddelse med henblik på videreoverdragelse af
hash (cannabisholdige produkter) for perioden fra efteråret 2012 og
frem til primo 2018.
Størstedelen af denne retspraksis vedrører besiddelse af cannabishol-
dige produkter med henblik på videreoverdragelse i hashboderne på
Christiania, enten i enkeltstående tilfælde eller over en længere peri-
ode. Disse sager vedrører oftest mængder mellem 500 gram og op til
2-3 kg.
Der foreligger endvidere retspraksis om besiddelse af mellem 10 - 50
kg cannabisholdige produkter. Disse sager vedrører oftest opbevaring
hos personer bosiddende på Christiania.
Herudover har Københavns Politi behandlet enkelte sager om besid-
delse af mellem 100 - 400 kg cannabisholdige produkter opbevaret
hos personer bosiddende på Christiania. Fund af cannabisholdige pro-
dukter i disse mængder er oftest sket andre steder end på Christiania,
herunder i forbindelse med indsmugling, og det kan i disse sager være
vanskeligt at bevise, at besiddelse af de cannabisholdige produkter er
sket som et led i den organiserede hashhandel på Christiania.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
1987360_0007.png
På den baggrund er det Københavns Politis vurdering, at udgangs-
punktet for strafniveauet for salg/besiddelse af cannabisholdige pro-
dukter med henblik på videreoverdragelse og som led i den organise-
rede hashhandel på Christiania i perioden fra efteråret 2012 og frem
til i dag kan opregnes som i skema 2 nedenfor:
Skema 2
Mængde
1 kg hash
10 kg hash
25 kg hash
50 kg hash
100 kg hash
300 kg hash
500 kg hash
Strafniveau
ca. 3-4 måneders fængsel
ca. 10-12 måneders fængsel
ca. 1 år 3 måneder – 1 år og 6 måneders
fængsel
ca. 1 år og 6 måneder – 1 år og 10 må-
neders fængsel
ca. 2 år – 2 år og 6 måneders fængsel
ca. 3 år – 3 år og 6 måneders fængsel
ca. 4 – 5 års fængsel
Det er Københavns Politis vurdering, at retten i sager, hvor den tiltalte
har haft tilknytning til en hashbod på Christiania igennem en længere
periode og dermed også har været medvirkende til besiddelse af en
stor mængde cannabisholdige produkter på mellem 100-500 kg, læg-
ger mindre vægt på den samlede mængde af cannabisholdige produk-
ter og i højere grad lægger vægt på, hvilken rolle den pågældende har
haft, og hvorvidt pågældende tidligere er straffet for ligeartet krimina-
litet.
Rigsadvokaten kan endvidere henvise f.eks. til Højesterets dom af 11.
maj 2016, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 2838, hvor
Højesteret tager stilling til strafniveauet for deltagelse over længere
tid i den organiserede hashhandel på Christiania. Højesteret lægger i
sine præmisser navnlig vægt på længden af den periode, som hashsal-
get strakte sig over og på den rolle, de pågældende havde haft ved
aktiviteten, herunder hvilket udbytte de pågældende har opnået ved
aktiviteten. Endelig blev de tiltaltes tidligere straffe for ligeartet kri-
minalitet tillagt vægt.
Det bemærkes afslutningsvis, at straffen for besiddelse af hash med
henblik på videreoverdragelse som led i den organiserede hashhandel
på Christiania ligesom i andre straffesager afhænger af de konkrete
omstændigheder i den enkelte sag, herunder navnlig karakteren og
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om ministeren vil udspecificere beregningen og redegøre for antagelserne bag det skøn over de økonomiske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om besiddelse af hash med henblik på videresalg, til justitsministeren
grovheden af det begåede forhold, og den tiltaltes eventuelle forstraffe
og personlige forhold i øvrigt. Straffen vil således også i disse sager
afhængigt af sagens konkrete forhold kunne variere i både opad- eller
nedadgående retning i forhold til de udgangspunkter for strafniveauer,
der er angivet i skema 2 ovenfor.”
4.2.
Det svenske justitsministerium har oplyst, at det generelt ikke er en str-
afskærpende omstændighed, at forholdet begås på bestemte steder eller i be-
stemte områder. Det anføres dog, at det kan være en strafskærpende om-
stændighed, hvis narkotika sælges til en større kreds af ukendte personer,
eksempelvis via internettet, til unge eller til indsatte i fængsler.
4.3.
Det norske justits- og beredskabsministerium har oplyst, at bødestraf-
fen for køb eller besiddelse af narkotika er højere, når forholdet er begået i
de områder i Olso, hvor narkotika åbenlyst omsættes – for tiden nedre del
af Grünerløkka, Vaterlandsområdet og området omkring Oslo Centralsta-
tion – end når forholdet er begået i andre dele af Oslo.
4.4.
Det kan på baggrund af undersøgelsen konstateres, at der i Danmark er
bestemte områder, hvor strafniveauet i praksis for besiddelse af hash med
henblik på videreoverdragelse er højere end for en tilsvarende besiddelse
andre steder i landet. Endvidere kan det konstateres, at det i Norge medfø-
rer højere bødestraf for køb eller besiddelse af narkotika i bestemte områ-
der, hvor narkotika åbenlyst omsættes. Endelig kan det konstateres, at det i
Sverige generelt ikke er en strafskærpende omstændighed, at forholdet be-
gås på bestemte steder eller i bestemte områder.
4.5.
Justitsministeriet har foretaget en umiddelbar vurdering af de økonomi-
ske konsekvenser forbundet med en fordobling af strafniveauet i sager om
besiddelse af hash med henblik på videresalg. Det skønnes, at omkostnin-
gerne forbundet hermed vil udgøre i størrelsesordenen 200-300 mio. kr. om
året i driftsudgifter. Hertil kommer etableringsudgifter i størrelsesordenen
0,8-1,5 mia. kr. afhængig af, om de yderligere pladser, som strafskærpelsen
vil indebære et behov for, kan etableres i forbindelse med eksisterende in-
stitutioner. Udgiftsskønnet er behæftet med betydelig usikkerhed og vil
eventuelt skulle konsolideres nærmere.
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
8