Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1981484_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2018-0030-1768
926782
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 152 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. november 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm., om straffelovens § 38, stk. 4, om "passende ophold" som betingelse for prøveløsladelse betyder, at hjemløse fængselsafsonere i praksis nægtes ordinær prøveløsladelse efter 2/3 af straffetiden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 152 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om straffelovens § 38, stk. 4, om "pas-
sende ophold" som betingelse for prøveløsladelse betyder, at
hjemløse fængselsafsonere i praksis nægtes ordinær prøveløsla-
delse efter 2/3 af straffetiden og dermed får forlænget varighe-
den af fængselsopholdet med 50 procent alene på grund af selve
hjemløsheden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Efter straffelovens § 38, stk. 1, kan prøveløsladelse finde sted,
når to tredjedele af straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået.
Prøveløsladelse i medfør af straffelovens § 38, stk. 1, er forud-
sat som et regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe på
2 måneder og derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsla-
delse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen util-
rådelig, at der er sikret den dømte passende ophold og arbejde
eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at ville
overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes efter § 39,
stk. 2-4.
For så vidt angår den nævnte betingelse om ”passende ophold”
som forudsætning for prøveløsladelse kan Direktoratet for Kri-
minalforsorgen oplyse, at kriminalforsorgen i 2009 ændrede
praksis for, hvad der vurderes at være ”passende ophold”. Efter
praksisændringen blev ophold på herberger og forsorgshjem,
hvis kommunen gav tilsagn til det, som udgangspunkt betragtet
som passende ophold. Det har således siden praksisændringen
været muligt for indsatte at opnå prøveløsladelse, når der fore-
ligger et tilsagn fra kommunen om plads på et herberg eller et
forsorgshjem. Kriminalforsorgen gennemførte praksisændrin-
gen, idet den hidtidige praksis netop i forhold til hjemløse betød
en manglende mulighed for prøveløsladelse.”
2