Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1970285_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2018
Politikontoret
Cecilie Thornvig Ander-
sen
2018-0035-0070
890710
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G-H
fra Folketingets Retsudvalg den 15. november 2018
Samrådsspørgsmål G:
”Mener ministeren, at den eksisterende indsats for at stoppe tvangsægte-
skaber er tilstrækkelig, jf. ministerens besvarelse af UUI alm. del - spm. 634
(20171), hvoraf det bl.a. fremgår, at myndighederne har modtaget 108 hen-
vendelser men alene rejst sigtelse i 4 sager, samtidig med at Etnisk Ung,
RED Safehouse og Landsorganisation af Kvindekrisecentre alle beretter
om, at problemet er udbredt, som det fremgår af Kristeligt Dagblads artikel
”Stort set ingen dømmes for tvangsægteskaber” fra 3. oktober 2018?”
Samrådsspørgsmål H:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for
at sikre, at straffelovens bestemmelse, der netop skal forhindre og krimina-
lisere tvangsægteskaber, fremover kommer til finde anvendelse i praksis?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF) og Mattias
Tesfaye (S).
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
I Danmark gælder et helt grundlæggende princip om, at
man selv må vælge sin ægtefælle.
Det er helt selvindlysende for de fleste af os – men
desværre er der miljøer i Danmark, hvor unge udsættes
for social kontrol og tvang, når det handler om at indgå
ægteskab.
Det skal vi på ingen måde acceptere, og indsatsen mod
tvangsægteskaber er et højt prioriteret område for rege-
ringen.
Det har det været lige siden 2002, hvor den daværende
VK-regering fik indført 24-årsreglen for at forhindre
tvangsægteskaber.
Sidenhen er også straffen for at tvinge nogen til at indgå
ægteskab blevet skærpet med indsættelse af den bestem-
melse i straffeloven, som samrådsspørgsmålene vedrø-
rer.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
Men lovgivning som 24-årsreglen og straffeloven står
bestemt ikke alene. Det suppleres med en lang række
forebyggende initiativer. Det vil jeg vende tilbage til.
Samtidig har regeringen også gennem vores strategi mod
parallelsamfund sendt et klart signal om, at der ikke skal
være parallelsamfund i Danmark. Med strategien vil vi
sætte en stopper for, at der er miljøer i Danmark, som
ikke lever efter danske værdier, f.eks. i forhold til frit at
kunne vælge sin ægtefælle.
For det er jo ikke et mål i sig selv at rejse sager ved dom-
stolene. Allerhelst vil vi jo gerne have, at sagerne slet
ikke opstår.
[Lovreguleringen af området]
Efter straffelovens § 260, stk. 2, er straffen for at tvinge
nogen til at indgå ægteskab eller til en religiøs vielse
uden borgerlig gyldighed fængsel indtil 4 år. Der sendes
med bestemmelsen et klart signal om, at vi i det danske
samfund ikke tolererer tvangsægteskaber.
Desuden afspejler bestemmelsen alvoren af det indgreb i
den personlige frihed, som et tvangsægteskab udgør. Et
tvangsægteskab kan have meget vidtrækkende og lang-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
varige konsekvenser for den person, der udsættes for æg-
teskabet.
I forhold til udlændinge suppleres bestemmelsen blandt
andet af udlændingelovens bestemmelser om familie-
sammenføring. For at kunne få familiesammenføring i
Danmark skal et ægteskab være indgået frivilligt, og par-
terne skal være fyldt 24 år.
[Praktiske udfordringer med håndhævelsen]
Som spørgerne henviser til, fremgår det af mine tidligere
skriftlige besvarelser, at politiet fra 2013 til 2017 har
modtaget 108 henvendelser om mulige tvangsægteska-
ber. Det vil sige i gennemsnit knap 22 henvendelser om
året.
Der er kun én af disse henvendelser, der har ledt til en
domfældelse. Herudover er der sager, som har været ført
ved domstolene, men hvor der er sket frifindelse.
Jeg skal være den første til at ærgre mig over, at det ikke
er lykkedes at stille flere til ansvar for at tvinge andre til
at indgå ægteskab. Men vi er også nødt til at erkende, at
det er et område, hvor det er svært for politiet at indsamle
og føre bevis for en overtrædelse.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
De fleste kan nok sætte sig ind i, at det kan være svært
for de unge at gå til myndighederne i de her sager.
Tvangsægteskaber er ofte noget, der arrangeres inden for
familien. Gerningspersonerne vil ofte være forældrene
eller den nærmeste familie.
De unge, der udsættes for det her, vil altså ofte skulle
vidne mod deres egne familiemedlemmer.
Vi kan også se, at når de unge henvender sig til politiet,
er det ofte, fordi de søger hjælp til at komme ud af situa-
tionen og undgå ægteskabet. Ikke for at få deres familie-
medlemmer straffet.
Herudover er der også en bevismæssig vanskelig situa-
tion for politiet. Det kan nemlig være svært at dokumen-
tere, at der rent faktisk er indgået et ægteskab.
Det skal man tage med, når man ser på, hvor mange hen-
vendelser om tvangsægteskaber politiet har fået, og hvor
mange sager der er kommet ud af det.
[Forebyggende tiltag]
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
Politiets rolle er derfor også i høj grad en forebyggende
indsats. Det er nemlig ofte dette, ofrene ønsker. Nogle
gange ønsker de politiets hjælp til at komme væk fra den
familie, der forsøger at tvangsgifte dem.
Det kan også være hjælp til at mægle mellem ofrene og
familien eller hjælp til at kommunikere til familien, at
tvangsægteskabet ikke må gennemføres.
Ud over råd og vejledning kan politiet gennemføre en ri-
sikovurdering ved at bruge det evidensbaserede risiko-
vurderingsværktøj PATRIARK.
På baggrund af oplysninger om hændelsesforløbet og en
række andre faktorer vurderer politiet, hvilke foranstalt-
ninger der skal iværksættes, så den unge ikke lider yder-
ligere overlast. Det er altså et supplement til den egent-
lige efterforskning af, om der er grundlag for en straf-
fesag.
[Tiltag på Udlændinge- og Integrationsministeriets om-
råde]
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
Politiet vil herudover ofte henvise den unge til de myn-
digheder og hjælpeorganisationer, der yder en specialise-
ret rådgivning på området.
Der er i regi af Udlændinge- og Integrationsministeriet
en række tiltag, der skal hjælpe de unge. Det handler
både om de akutte situationer og det mere forebyggende
arbejde.
For det første er der opbygget et tilbud om sikre opholds-
steder for unge, der er på flugt fra æresrelaterede konflik-
ter. Disse tilbud drives af RED-Safehouse.
For det andet har der i mange år været en døgnbemandet
hotline, hvor unge kan søge anonym rådgivning.
Der er også en række indsatser i forhold til kommunerne.
Det er en bred indsats, som omfatter rådgivning og efter-
uddannelse af de fagprofessionelle, som er i kontakt med
de unge. Det har i høj grad handlet om at få gjort op med
den berøringsangst, der i nogle tilfælde har været over
for disse sager.
I 2018 er der også etableret en ny ordning med sikker-
hedskonsulenter, som skal rådgive kommunerne om de
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
unges sikkerhed, når der er konkrete sager om æresrela-
terede konflikter.
Og i forhold til det forebyggende arbejde over for foræl-
drene har der siden 2009 været et såkaldt Dialogkorps.
Dialogkorpset består af unge og forældre, der rejser rundt
i Danmark på skoler, i klubber og boligområder og tager
en debat med forældrene om emner såsom ære, skam og
tvangsægteskaber.
Udlændinge- og integrationsministeren har oplyst, at mi-
nisteriet er i løbende dialog og sparring med de centrale
aktører på området om nye behov og justeringer i forhold
til den forebyggende indsats.
[Afslutning]
Afslutningsvist kan jeg opsummere min holdning til
spørgsmålene således: Jeg kan kun ærgre mig over, at det
ikke lykkes at stille flere strafferetligt til ansvar for at
tvinge nogen ind i et ægteskab. Men jeg tror ikke, det er
nye redskaber til politiet, der er brug for.
Det vigtigste er, at der i praksis bliver gjort op med den
sociale kontrol, der bliver udøvet i disse miljøer. Og her
er der sat en række tiltag i værk.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 15. november 2018 om tvangsægteskaber, til justitsministeren
Tak for ordet.
9