Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1973148_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2018
Sikkerhedskontoret
Maja Elkjær Tarpgård
2018-0030-1633
928228
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Uggerhøj-Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om de øvrige skandinaviske landes efterretningstjenester orienterer offentligheden i deres årsrapporter mere grundigt, konkret og detaljeret end PET gør i deres årsrapport, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 14 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes vurdere, om de øvrige skandinaviske landes
efterretningstjenester orienterer offentligheden i deres årsrap-
porter mere grundigt, konkret og detaljeret end PET gør i deres
årsrapport.”
Svar:
1.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at de skandinaviske lande ud-
gøres af Norge, Sverige og Danmark. Da det samtidige spørgsmål nr. 13
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg imidlertid også vedrører Finland, har
Justitsministeriet også medtaget oplysninger for så vidt angår Finland i be-
svarelsen af dette spørgsmål. Det bemærkes, at Justitsministeriet har forstået
spørgsmålet sådan, at der ønskes oplysninger om landenes civile efterret-
ningstjenester (svarende til Politiets Efterretningstjeneste i Danmark).
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af § 2 i PET-loven, at PET afgiver en årlig rede-
gørelse om sin virksomhed til justitsministeren, og at redegørel-
sen offentliggøres.
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, at redegørelsen –
netop fordi den vil skulle være egnet til offentliggørelse – ikke
må indeholde oplysninger, hvis offentliggørelse kan skade sta-
tens sikkerhed, forholdet til udenlandske samarbejdspartnere,
PET's kilder, aktuelle efterforskninger mv. Inden for disse ram-
mer er sigtet med PET's redegørelser at give generel informa-
tion om PET's almindelige virksomhed.
Redegørelsen skal indeholde en overordnet gennemgang af
PET's aktiviteter i årets løb og tjenestens økonomiske og admi-
nistrative forhold.
Ud over den årlige redegørelse orienterer PET med jævne mel-
lemrum offentligheden om sin virksomhed, herunder om trus-
selsvurderinger, status på enkeltsager mv., bl.a. på PET's hjem-
meside.
Det følger af lov om etablering af et udvalg om forsvarets og po-
litiets efterretningstjenester, at justitsministeren skal forelægge
redegørelsen for Folketingets Udvalg vedrørende Efterretnings-
tjenesterne, der får mulighed for at drøfte redegørelsen med mi-
nisteren og stille spørgsmål til denne om redegørelsen. Redegø-
relsen bliver herefter offentliggjort.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om de øvrige skandinaviske landes efterretningstjenester orienterer offentligheden i deres årsrapporter mere grundigt, konkret og detaljeret end PET gør i deres årsrapport, til justitsministeren
1973148_0003.png
PET tilstræber så stor åbenhed i årsredegørelsen som muligt.
Alle relevante parter i PET inddrages således i arbejdet med re-
degørelsen for at få fastlagt, hvilke oplysninger og nye emner
der bør indgå. Den årlige redegørelse giver således et indblik i,
hvordan efterretningstjenesten arbejder og afspejler de strategi-
ske og operative prioriteringer og forretningsmæssige fokusom-
råder.
For at PET kan varetage sine opgaver, er der imidlertid dele af
PET's virksomhed, der ikke kan indgå oplysninger om i en of-
fentligt tilgængelig årsredegørelse, som det også er forudsat i
forarbejderne til lov om PET.
PET kan overordnet oplyse følgende om indholdet i årsrappor-
ter fra 2017 fra PET og de nævnte landes efterretningstjenester:
PET’s årsredegørelse 2017
PET's årsredegørelse 2017 indeholder oplysninger om
- PET's strategiske indsatsområder i 2017, PET's organisa-
tion, et uddrag af vurderingen af truslen mod Danmark, her-
under en vurdering af terrortruslen og truslen fra spionage,
påvirkningskampagner og proliferation
- PET's tværgående aktiviteter for 2017, herunder idriftsæt-
telse af PET's Situations- og Operationscenter, det styrkede
samarbejde med politikredsene, kontraspionageindsatsen
samt udvidelsen af analytiske kapaciteter og øget fokus på
informationssikkerhed, herunder for at beskytte samfundet
mod cyberangreb
- PET's arbejdsområder, herunder forebyggelse og bekæm-
pelse af ekstremisme og radikalisering, PET's sikkerhedsop-
gaver samt efterretningsarbejdet, samt konkrete opgaver,
bl.a. PET's forebyggelsescenters fokusområder i relation til
regeringens handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse
af ekstremisme og radikalisering, antal udarbejdede sikker-
hedsvurderinger i PET's Sikkerhedskoordination og sam-
menlægningen af Efterretningsafdelingen og Indhentnings-
afdelingen med henblik på at sikre, at den systematiske ind-
hentning foretages i forhold til PET's strategiske, operative
og taktiske efterretnings- og informationsbehov
- de juridiske rammer for PET's virksomhed, herunder PET's
fokus på arbejdet med korrekt lagring af oplysninger og in-
formationssikkerhed, samt PET's bevilling og regnskab samt
- PET-relaterede straffesager med fokus på sager, hvori der er
sket varetægtsfængsling eller faldet dom i 2017.
Årsredegørelsen henviser endvidere til andre PET-produkter,
der er offentligt tilgængelige på PET's hjemmeside, herunder fra
PET's Center for Terroranalyse og Forebyggende Afdeling.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om de øvrige skandinaviske landes efterretningstjenester orienterer offentligheden i deres årsrapporter mere grundigt, konkret og detaljeret end PET gør i deres årsrapport, til justitsministeren
1973148_0004.png
SÄPO’s årsredegørelse 2017
Svenske SÄPO's årsredegørelse 2017 indeholder oplysninger
om
- tjenestens overordnede vision og ansvarsområde samt en il-
lustration af SÄPO's arbejdsproces i relation til trusler og
sårbarhedsreducerende foranstaltninger, SÄPO's samar-
bejde med andre myndigheder nationalt såvel som interna-
tionalt for et mere sikkert Sverige og refleksioner om imø-
degåelse af ”the new normal”
- en beskrivelse af terrorangrebet i Stockholm den 7. april
2017 samt en oversigt over seks punkter, som SÄPO lægger
til grund for deres sikkerhedsanalyser
- SÄPO's arbejdsområder, herunder gennemgang af spionage-
området og hvordan spionage kan imødegås, sikkerhedsom-
rådet, livvagtsområdet og kontraterrorområdet samt angi-
velse af hvor stor en procentdel af SÄPO's arbejde, der ved-
rører de respektive områder
- en beskrivelse af visse områder af SÄPO's arbejde fortalt af
medarbejdere
- illustrationer med fakta og tal, bl.a. antallet af medarbejdere,
andel af politiuddannede, andel af kvindelige ansatte og an-
tal udførte kontroller af personer ved sikkerhedsundersøgel-
ser med henblik på sikkerhedsgodkendelser
- interviews med bl.a. chefen for afdelingen for Sikkerheds-
anmeldelse vedrørende kontraspionage og chefen for enhe-
den for sikkerhedsbeskyttelse
PST
Norske PST udgiver ikke en egentlig årsrapport, men udarbej-
der en vurdering af terrortruslen, der minder om CTA's trussels-
vurdering, og aflægger årsregnskab.
SUPO’s årsredegørelse 2017
Finske SUPO's årsredegørelse 2017 indeholder oplysninger om
- fokus på en forhøjet terrortrussel samt forandringer blandt
andet med øget personel, SUPO's særlige rolle og de pligter,
der påvirker tjenesten for at sikre statens sikkerhed
- konflikterne i Syrien og Irak, og hvordan de fortsat påvirker
både Europa og Finland, samt SUPO's ansvar for arbejdet
med kontraterrorisme i Finland
- vurderingen af terrortruslen mod Finland med fokus på, at
denne er forhøjet og efterfølgende en illustration af radikale
islamistiske tendenser
- truslen fra ekstremistiske miljøer med fokus på, at 2017 var
et år uden betydelige aktiviteter fra disse miljøer
- SUPO i figurer og tal, herunder personel fordelt på køn og
profession, SUPO's økonomi samt antallet af sikkerheds-
godkendelser
- SUPO’s rolle, herunder som ansvarlig for operationer også
uden for hovedstaden i forhold til kontraterrorisme og kon-
traspionage, samt en beskrivelse af arbejdet med kontraspio-
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om de øvrige skandinaviske landes efterretningstjenester orienterer offentligheden i deres årsrapporter mere grundigt, konkret og detaljeret end PET gør i deres årsrapport, til justitsministeren
-
nage, herunder bekæmpelse af udenlandske efterretningsak-
tiviteter i Finland, samt beskrivelse af, at truslen fra spio-
nage ikke kun omhandler staten og den offentlige admini-
stration, men også omhandler cyberspionage mod den pri-
vate sektor
Arbejdet med sikkerhedsgodkendelser samt et survey om
borgernes tillid til SUPO.”
5