Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1985327_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2018
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2018-0030-1742
920856
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 134 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november 2018.
Spørgsmålet er stillet af Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om ministeren kan redegøre for anvendelsen af tidsubegrænsede domme til udviklingshæmmede, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 134 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for anvendelsen af tidsubegrænsede
domme til udviklingshæmmede - herunder udvikling de seneste
5 år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har indhentet udtalelser fra de regionale
statsadvokater, som fører kontrol med området. Rigsadvokaten har på den
baggrund bl.a. oplyst følgende:
”1. Der skelnes i straffeloven mellem mentalt retarderede (psy-
kisk udviklingshæmmede) og personer, der er utilregnelige på
grund af sindssygdom.
Efter straffelovens § 16, stk. 1, straffes personer, der på gerning-
stiden var utilregnelige på grund af sindssygdom eller
mentalt
retarderede i højere grad,
ikke. Personer, der på gerningstiden
var
mentalt retarderede i lettere grad
straffes ikke, med mindre
særlige omstændigheder taler for at pålægge straf, jf. straffe-
lovens § 16, stk. 2.
En person regnes normalt som mentalt retarderet i lettere grad,
når den pågældendes intelligenskvotient (IQ) er lavere end 70,
og mentalt retarderet i højere grad, når den pågældendes intelli-
genskvotient (IQ) er lavere end 50, men overlægen foretager al-
tid en konkret vurdering af IQ sammenholdt med f.eks. den på-
gældendes funktionsniveau. Dette belyses ved en mentalerklæ-
ring. Ofte vil sagen tillige blive forelagt det regionale samråd
for domfældte udviklingshæmmede eller tilsynskommunen og
eventuelt Retslægerådet.
Hvis en tiltalt frifindes for straf i medfør af straffelovens § 16,
kan retten træffe bestemmelse om anvendelse af andre foran-
staltninger, der findes formålstjenlige for at forebygge yderli-
gere lovovertrædelser, jf. straffelovens § 68, 1. pkt.
Der anvendes i forhold til mentalt retarderede personer fem ty-
per af foranstaltninger, hvor anbringelse i sikret afdeling for per-
soner med vidtgående psykiske handicap (”Type I”) er den mest
vidtgående foranstaltning, mens dom om tilsyn af kommunen,
således at domfældte efterkommer tilsynsmyndighedens be-
stemmelse om ophold og arbejde (”Type V”), er den mest lem-
pelige foranstaltning.
2.
Udgangspunktet er, at der fastsættes en længstetid på 5 år for
en foranstaltning, men hvis den pågældende bliver dømt for
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om ministeren kan redegøre for anvendelsen af tidsubegrænsede domme til udviklingshæmmede, til justitsministeren
drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse, trusler
efter straffelovens § 266, brandstiftelse, voldtægt eller anden al-
vorlig seksualforbrydelse eller i forsøg herpå, fastsættes i almin-
delighed ingen længstetid. Hvis den idømte foranstaltning ikke
giver mulighed for anbringelse, fastsættes længstetiden til 3 år.
Reglerne om længstetider blev indsat i straffeloven ved lov nr.
438 af 31. maj 2000, hvor straffelovens § 68 a blev indsat i
loven. Forud herfor var alle foranstaltninger uden længstetid.
Retten kan bestemme, at foranstaltninger med længstetid opret-
holdes, og at der fastsættes en ny længstetid ud over den oprin-
delige længstetid, hvis der foreligger særlige omstændigheder,
jf. straffelovens § 68 a, stk. 1 og 3. Foranstaltninger uden læng-
stetid løber, indtil de ophæves af retten. En foranstaltning uden
længstetid skal dog indbringes for retten senest efter 5 år og her-
efter hvert 2. år, jf. straffelovens § 68 a, stk. 2. Hvorvidt en for-
anstaltning er med eller uden længstetid, er ikke afgørende for,
hvor længe den konkrete foranstaltning udstrækkes. Endvidere
vil en igangværende foranstaltning normalt blive ophævet, hvis
den pågældende idømmes en ny foranstaltning.
De regionale statsadvokater foretager løbende kontrol med for-
anstaltningerne, jf. straffelovens § 72. Såfremt foranstaltningen
ikke vurderes nødvendig for at forebygge ny kriminalitet, skal
sagen indbringes for retten med påstand om lempelse eller op-
hævelse. Det påhviler anklagemyndigheden at påse, at enhver
foranstaltning ikke opretholdes i længere tid og i videre omfang
end nødvendigt.
3.
De regionale statsadvokater har foretaget en gennemgang af
sager i det nuværende og i det tidligere sagsbehandlingssystem
og udfundet de
aktive foranstaltningssager,
der aktuelt er regi-
streret som foranstaltninger idømt efter straffelovens § 16, stk.
2 (mentalt retarderede i lettere grad). Herudover har statsadvo-
katerne opgjort
idømte foranstaltninger,
jf. straffelovens § 16,
stk. 2 (mentalt retarderede i lettere grad), i årene 2013-2018, jf.
tabellen nedenfor.
Det bemærkes, at de anførte oplysninger er behæftet med en vis
usikkerhed, idet der eksempelvis kan forekomme fejlregistrerin-
ger.
Foranstaltninger idømt efter straffelovens § 16, stk. 1, registre-
res samlet. Det er derfor ikke muligt at adskille foranstaltninger
idømt personer, der var sindssyge i gerningsøjeblikket, og per-
soner, der er mentalt retarderede i højere grad.
Statsadvokaten i Viborg vurderer, at der aktuelt er mellem 10 til
20 foranstaltninger idømt mentalt retarderede i højere grad i Ve-
stdanmark. Statsadvokaten i København vurderer, at antallet er
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om ministeren kan redegøre for anvendelsen af tidsubegrænsede domme til udviklingshæmmede, til justitsministeren
1985327_0004.png
mellem 10 til 15 i Østdanmark. En mere præcis opgørelse af an-
tallet vil kræve en manuel gennemgang af et stort antal sager.
En sådan gennemgang vil være meget ressourcekrævende og er
derfor ikke iværksat.
4.
Statsadvokaten i Viborg har registreret ca. 500
aktive foran-
staltninger
vedrørende mentalt retarderede i lettere grad, jf.
straffelovens § 16, stk. 2. I ca. 245 af disse er der ikke fastsat
længstetid. Statsadvokaten i København har tilsvarende regi-
streret ca. 195 igangværende foranstaltninger. I ca. 110 af disse
er der ikke fastsat længstetid. Opgørelsen omfatter alle de for-
skellige typer foranstaltninger, der kan idømmes mentalt retar-
derede i lettere grad.
Det samlede antal
foranstaltninger idømt
mentalt retarderede
personer i lettere grad, jf. straffelovens § 16, stk. 2, i perioden
2013-2018 er:
År
Statsadvokaten
i Viborg
I
alt/uden
længstetid
74/31
104/48
106/50
93/43
94/36
78/30 (opgjort
21. november
2018)
Statsadvokaten
i København
I
alt/uden
længstetid
36/11
35/16
42/20
34/14
35/15
25/10 (opgjort
26. november
2018)
I alt
2013
2014
2015
2016
2017
2018
110/42
139/64
148/70
127/57
129/51
103/40
5.
Det er begge statsadvokaters opfattelse, at antallet af idømte
foranstaltninger i årene 2013-2018 har ligget nogenlunde stabilt,
og at der ikke ses en tydelig udvikling i antallet af foranstaltnin-
ger uden længstetid i forhold til mentalt retarderede personer.”
4