Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1967678_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Indledning
Tak for spørgsmålet.
Lad mig slå det fast med det samme: Tilstanden
omkring det såkaldte Fredens Havn med de
mange ulovligt placerede både og anlæg er noget
svineri.
København bryster sig i dag af at være en grøn
storby med mange rekreative muligheder. Dette
er resultatet af mange års hårdt arbejde og
målrettet indsats, som i dag har medført, at vi har
en grøn hovedstad i verdensklasse.
At visse fraktioner i dette samfund vælger at
agere som tilfældet ved Fredens Havn er
fuldstændigt uansvarligt. Det er ikke i orden at
behandle vores hovedstad som en losseplads.
Derfor har Kystdirektoratet påbudt ejerne at
fjerne disse anlæg, fartøjer og vrag med henblik
på at normalisere forholdene i området.
Kystbeskyttelseslovens princip om
ejeransvar
Det er kystbeskyttelseslovens helt klare
udgangspunkt, at ejerne selv skal bekoste en
fjernelse.
Det er et sundt princip, der skal sikre, at
søterritoriet ikke bare bliver en bekvem og billig
kirkegård for udtjente fartøjer og anlæg, som
man kan forvente, at staten rydder op efter.
Regeringen ønsker at fastholde denne
incitamentsstruktur.
Kystdirektoratets myndighedsbehandling
Lad mig kort skitsere de tiltag, der hidtil er gjort i
forhold til Fredens Havn.
På baggrund af en række anmeldelser og
efterfølgende ansøgninger har Kystdirektoratet
siden 2013 behandlet en række sager om
forholdene i Fredens Havn. Kystdirektoratet
udstedte efter sædvanlig praksis påbud om
fjernelse af fartøjer og anlæg i 2015.
1
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om Fredens Havn, til miljø- og fødevareminister, kopi til justitsministeren
1967678_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Da disse påbud ikke blev efterkommet, blev
sagerne efter sædvanlig praksis overdraget til
politiet til retslig forfølgelse. Dette førte i 2016 til,
at en række personer blev sigtet for overtrædelse
af kystbeskyttelsesloven.
For så vidt angår anklagemyndighedens arbejde
vil jeg henvise til justitsministeren foregående
redegørelse.
Udfordringen med de mange herreløse vrag er, at
det for langt hovedparten af bådene og anlæggene
ikke har været muligt at fastlægge ejerskabet.
Ejerne er således ikke kendt af myndighederne og
har heller ikke henvendt sig efter påbuddene blev
bekendtgjort, hvilket vanskeliggør muligheden
for retsforfølgelse.
Mit ministerium vurderer, at sandsynligheden
for, at ejerne vil forestå fjernelsen eller, at
udgifterne ved en fjernelse efterfølgende kan
dækkes af ejerne, er meget lille.
Statens hjemmel til oprydning i Fredens
Havn
Selvom det er kystbeskyttelseslovens entydige
udgangspunkt, at ejerne selv skal bekoste en
fjernelse, er der muligheder for at staten kan
fjerne skibe, anlæg, vrag mv.
Når der er tale om ”ukendt ejer” (dvs.
herreløse
vrag, anlæg eller fartøjer), kan Kystdirektoratet
umiddelbart fjerne vragene under forudsætning
af at opgaven er finansieret.
Med de senest meddelte påbud i 2016 vurderer
Miljø- og Fødevareministeriet, at der er skabt det
nødvendige juridiske grundlag for en fysisk
lovliggørelse af forholdene.
Det er imidlertid ikke gratis at rydde op efter
andre, og der er tale om en relativ stor og
kompliceret oprydningsopgave. Ud fra den
seneste opgørelse vil en oprydning koste ca. 26
mio. kr.
Jeg ser meget gerne, at vragene fjernes, og jeg
sætter mig gerne i spidsen for sådan en proces.
3
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om Fredens Havn, til miljø- og fødevareminister, kopi til justitsministeren
1967678_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Sagens kerne og store problem er at vi imidlertid
ikke har de mange millioner der skal til for at
foretage oprydningen.
Hvis området samtidig skal normaliseres, er
løsningen samtidig ikke blot at fjerne anlæggene i
området. Jeg forventer i den forbindelse også, at
bl.a. Københavns Kommune vil bidrage
konstruktivt til, hvordan man fremadrettet kan
undgå en lignende situation udvikler sig i
området, ligesom der er behov for bistand fra
Justitsministeriets side.
Normaliseringen i området kræver således en
holdindsats imellem staten og kommunen. I
denne forbindelse ønsker jeg at indgå i et
samarbejde om en varig og god løsning.
5
6