Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1966276_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2018-0035-0068
883797
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål B-C
fra Folketingets Retsudvalg den 8. november 2018
Samrådsspørgsmål B
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage
på baggrund af ministeriets undersøgelse af strafniveauerne for
hashhandel i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge, der viser,
at strafniveauet for besiddelse af hash med henblik på videre-
overdragelse generelt er lavere i Danmark end i de øvrige lande,
jf. REU alm. del - svar på spørgsmål 1041?”
Samrådsspørgsmål C
”Hvad er ministerens holdning til og vil ministeren tage initiativ
til at strafniveauet for besiddelse af hash bringes på niveau med
strafniveauet i Norge og Sverige jf. REU alm. del - svar på
spørgsmål 1041?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af formand Peter
Skaarup (DF).
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at vi som samfund
ikke skal acceptere den utryghed og kriminalitet, som
hashhandel medfører.
Og man skal kende mig dårligt, hvis man ikke ved, at
hashhandel er noget, jeg vil slå hårdt ned på.
Det er helt nødvendigt, at vi fortsætter kampen mod has-
hhandel. Men jeg tror, at det er vigtigt, at vi er helt ær-
lige omkring, at der ikke findes nogle lette løsninger.
Skal vi bekæmpe handel med hash, er det et langt sejt
træk og en målrettet og strategisk politimæssig indsats,
der skal til.
Med det sagt, så vil jeg vende mig mod de stillede spørgs-
mål.
[Spørgsmål B-C – Initiativer mod hashhandel i Dan-
mark]
Jeg er for det første blevet bedt om at redegøre for, hvilke
initiativer jeg vil tage på baggrund af Justitsministeriets
undersøgelse af strafniveauet for besiddelse af hash med
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
henblik på videreoverdragelse i Danmark, Sverige og
Norge.
For det andet er jeg blevet bedt om at svare på, om jeg
vil tage initiativ til, at strafniveauet for besiddelse af hash
i Danmark bringes på niveau med strafniveauet i Sverige
og Norge. Jeg antager, at dette spørgsmål også vedrører
besiddelse af hash med henblik på videreoverdragelse og
altså ikke besiddelse til eget forbrug.
Jeg har tænkt mig at svare samlet på de to spørgsmål, da
de hænger tæt sammen.
[Undersøgelse af strafniveauer for hashhandel i Dan-
mark, Sverige og Norge]
Justitsministeriet har ganske rigtigt foretaget en undersø-
gelse af strafniveauet for hashhandel i Danmark, Sverige
og Norge. Resultatet af undersøgelsen blev sendt til Fol-
ketingets Retsudvalg den 22. august 2018. Undersøgel-
sen viser, at strafniveauet for hashhandel i Danmark ge-
nerelt er lavere end i henholdsvis Sverige og Norge.
Som det også fremgår af undersøgelsen, så det ikke mu-
ligt at lave en 1 til 1 sammenligning med strafniveauet
for hashhandel i Sverige og Norge.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
1966276_0004.png
Det skyldes blandt andet, at der vil være en lang række
omstændigheder i straffastsættelsen, som påvirker straf-
fen i enten opadgående eller nedadgående retning. Der-
for er det vanskeligt at foretage en direkte sammenlig-
ning af straffen i de enkelte sager.
De danske domstole lægger ikke kun vægt på mængden
af hash. Der lægges også vægt på, om der har været tale
om deltagelse i den organiserede hashhandel på f.eks.
Christiania, den rolle som den tiltalte har haft, og hvor
mange gange den pågældende tidligere er straffet for li-
geartet kriminalitet. I de alvorligste sager lægges der
også vægt på, hvor længe den pågældende har deltaget i
hashhandlen.
Vender vi os mod vores nabolande Sverige og Norge, så
er det langt hen ad vejen de samme omstændigheder, der
kan være med til at påvirke, hvilken straf der bliver gi-
vet.
Men der er også forskelle.
I Sverige er det f.eks. generelt ikke en strafskærpende
omstændighed, at forholdet begås på bestemte steder el-
ler i bestemte områder. Dog kan det være en strafskær-
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
pende omstændighed, hvis narkotika sælges til en større
kreds af ukendte personer, f.eks. via internettet.
I Danmark og Norge kan det derimod godt få betydning
for straffen, at hashhandel er sket i et område, der er præ-
get af organiseret hashhandel.
Derudover er der stor forskel på måden, som de tal, vi
har fået tilsendt fra Sverige og Norge, er opgjort på.
Sverige har f.eks. fremsendt en vejledende tabel over
sammenhængen mellem stofmængde og strafniveau.
Norge har derimod ikke fremsendt en generel beskrivelse
af strafniveauet, men alene eksempler på, hvilken straf
der er givet for hashhandel i konkrete sager fra den nor-
ske højesteret. Beskrivelsen af strafniveauet i Norge byg-
ger altså på enkeltsager, og straffen kan dermed have væ-
ret påvirket af en række andre omstændigheder end blot
stofmængden.
Når det så er sagt, så skal det ikke lyde som en dårlig
undskyldning.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
For konklusionen er ikke desto mindre, at Danmark ge-
nerelt straffer lavere for hashhandel end vores nordiske
naboer.
Og derfor skal vi selvfølgelig være åbne for at se på, om
der er behov for at gøre noget ved strafniveauet.
[Økonomiske konsekvenser ved strafskærpelse]
Som det også fremgår af undersøgelsen, så har mit mini-
sterium foretaget et skøn over de økonomiske konse-
kvenser, der vil være forbundet med at fordoble strafni-
veauet i sager om hashhandel.
Det skønnes, at omkostningerne vil være betydelige. Der
er tale om varige driftsudgifter på 200-300 mio. kr. år-
ligt.
Og de udgifter står ikke alene. For der vil også være ud-
gifter til at etablere næsten 500 nye fængselspladser. Her
er der er tale om udgifter på op til 1,5 mia. kr.
Det kræver altså en væsentlig prioritering af de offent-
lige midler. En prioritering, der som bekendt er forankret
omkring et andet bord på denne tid [læs: finanslovsfor-
handlingerne].
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
Hertil kommer, at selv hvis vi fandt pengene, vil det tage
lang tid, før kriminalforsorgen vil være i stand til at hånd-
tere en sådan strafskærpelse.
Både fordi det selvfølgelig tager tid at bygge nye fængs-
ler, men også fordi en strafskærpelse af det omfang vil
kræve et meget stort antal nye fængselsbetjente [i størrel-
sesordenen 350-400 fængselsbetjente].
Faktisk mangler vi allerede i dag fængselsbetjente til at
håndtere det nuværende belæg i landets fængsler og ar-
rester.
Vi står derfor i øjeblikket med en stor udfordring i for-
hold til at rekruttere det nødvendige antal nye fængsels-
betjente – også i forhold til de initiativer, som indgår i
flerårsaftalen for kriminalforsorgen.
Det er simpelthen ikke realistisk at gå videre med en str-
afskærpelse, som indebærer, at der skal rekrutteres op
mod 400 yderligere nye fængselsbetjente.
[Politiets strategi for bekæmpelse af hashhandel]
Det er vigtigt for mig at understrege, at narkotikakrimi-
nalitet er et prioriteret indsatsområde for dansk politi.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
Politiet har i mange år haft stor fokus på organiseret kri-
minalitet og kriminelle grupper, herunder på indsmug-
ling og distribution af hash.
Politiets indsats medfører årligt mange beslaglæggelser
af store mængder hash. Politiets store og langvarige ind-
sats i form af beslaglæggelser, anholdelser og fængslin-
ger gør livet svært for de kriminelle og begrænser den
ulovlige handel med hash.
Christiania er midtpunkt for en stor del af den organise-
rede indsmugling af hash til Danmark. Samtidig distribu-
eres der også store mængder hash fra Christiania til re-
sten af København.
Derfor er det vigtigt, at politiet sætter stærkt ind på Chri-
stiania. Det er et væsentligt element i den samlede ind-
sats for at bekæmpe hashhandel i Danmark.
Strategien er grundlæggende at gøre det så risikofyldt og
uattraktivt som muligt for både sælgere og købere at
handle med hash i området ved Pusherstreet på Christia-
nia.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
Politiet foretager i øjeblikket flere ugentlige rydninger af
hashboderne i Pusherstreet. Der er i 2018 blevet foreta-
get over 100 rydninger af boder på Christiania.
Københavns Politi foretager desuden daglige patruljerin-
ger. Det drejer sig om over 500 patruljer i og omkring
Pusherstreet i 2018.
Derudover gennemfører politiet efterforskninger med fo-
kus på at retsforfølge bagmændene bag den organiserede
hashhandel i Pusherstreet. Politiet har i 2018 anholdt
langt over 450 personer og varetægtsfængslet tæt på 200.
Det skal være tydeligt for alle, at personer, der indgår i
organiseret hashhandel, konsekvent bliver stillet til an-
svar for deres kriminelle handlinger.
Politiet har igangsat en række indsatser, og det handler
nu om at fastholde de indsatser, der virker.
[Afsluttende bemærkninger]
Vi skal hele tiden holde øje med udviklingen og over-
veje, om der er behov for nye indsatser, og hvordan ind-
satsen i øvrigt tilrettelægges mest effektivt for at be-
kæmpe den organiserede hashhandel.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. november 2018 om strafniveauer for hashhandel, til justitsministeren
Jeg lytter altid, hvis politiet vurderer, at de har brug for
nye redskaber.
Og jeg er altid åben over for nye ideer og forslag til, hvor-
dan vi kan komme den utryghedsskabende kriminalitet
til livs.
Tak for ordet.
10