Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1973150_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2018
Sikkerhedskontoret
Maja Elkjær Tarpgård
2018-0030-1632
928225
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Uggerhøj-Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvordan henholdsvis Sveriges, Norges og Finlands efterretningstjenester orienterer offentligheden om eksempelvis større aktioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan henholdsvis Sveriges,
Norges og Finlands efterretningstjenester orienterer offentlighe-
den om eksempelvis større aktioner.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Udenrigsministeriet om gennem de danske ambassader i Sverige, Norge og
Finland at indhente oplysninger om, hvordan henholdsvis Sveriges, Norges
og Finlands civile efterretningstjenester (svarende til Politiets Efterretning-
stjeneste i Danmark) orienterer offentligheden om eksempelvis større aktio-
ner.
2.
Justitsministeriet kan på baggrund af oplysninger fra ambassaden i Sve-
rige oplyse følgende:
Der peges på, at det ofte er svært for en sikkerhedstjeneste at være åben om
konkrete sager eller aktioner, idet disse som regel er af fortrolig karakter.
Det gælder frem for alt efterretningsvirksomheden. Det oplyses, at det sven-
ske sikkerhedspoliti (SÄPO) stræber efter at fortælle så meget som muligt
uden at afsløre arbejdsmetoder eller at skade den operative virksomhed.
3.
Justitsministeriet kan på baggrund af oplysninger fra ambassaden i Norge
oplyse følgende:
Det oplyses, at proceduren for, hvordan Politiets Sikkerhedstjeneste (PST)
orienterer offentligheden ved større aktioner, er sagsspecifik. Ofte oriente-
res offentligheden, når aktionen er afsluttet. Orienteres offentligheden, før
aktionen er afsluttet, afhænger mængden af information af, hvad der kan si-
ges, uden at efterforskningen spoleres.
4.
Justitsministeriet kan på baggrund af oplysninger fra ambassaden i Fin-
land oplyse følgende:
Det oplyses, at det finske centralkriminalpoliti (”National Bureau of Inve-
stigation”) og de lokale politikredse, der arbejder under den finske politisty-
relse (”National Police Board”), er ansvarlige for at informere offentlighe-
den om større aktioner, også i sager som vedrører den finske efterretnings-
tjeneste (SUPO). Aktioner, der ledes af centralkriminalpolitiet, er hovedsa-
geligt kendt på forhånd, hvorimod lokale politikredse oftere håndterer ad
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvordan henholdsvis Sveriges, Norges og Finlands efterretningstjenester orienterer offentligheden om eksempelvis større aktioner, til justitsministeren
hoc situationer. Nogle aktioner er baseret på et samarbejde mellem de to, og
i disse tilfælde – hvis det er sandsynligt, at aktionen vil medføre internatio-
nal bevågenhed – vil kommunikationen altid være planlagt på forhånd og
forestået af centralkriminalpolitiet.
Det oplyses endvidere, at politiet lægger vægt på lovlighed, præcision, åben-
hed og hurtighed i sin kommunikation. I tilfælde af større aktioner kommu-
nikeres der så hurtigt som muligt, til tider også før aktionen, med det sigte
at forhindre udbredelsen af ukorrekte rygter og besværliggøre overlagte for-
søg på at sprede forkerte oplysninger. I forbindelse med planlægningen af
kommunikationsstrategien lægges der vægt på, at oplysningerne gives på
det rette tidspunkt, så der ikke opstår et oplysningsmæssigt tomrum. Hurtig
kommunikation er særligt vigtig i krisesituationer, hvor personers liv og hel-
bred er i fare.
Det oplyses endeligt, at centralkriminalpolitiet og det finske politi anvender
sociale medier, særligt Twitter, som et af sine vigtigste kommunikations-
midler. Twitter er blevet valgt på grund af mediets internationale anven-
delse, og fordi de fleste af de finske mediehuse bruger mediet til at modtage
oplysninger fra de finske myndigheder. Den mest vidtrækkende måde at nå
ud til befolkningen på er gennem de traditionelle medier. Politiet kan ud-
sende pressemeddelelser og information om alvorlige situationer gennem
det nationale tv-selskabs radiokanaler.
3