Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1981442_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2017
Økonomikontoret
Morten Søndergård Pe-
dersen
2017-0030-0324
534975
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2017. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om ministeren kan oplyse det senest foreliggende tal for antallet af byretter samt fordeling heraf på byer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse antallet af byretter i 2006 og i
2016/17, senest tilgængelige oplysning, samt en fordeling på
byer.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Som led i domstolsreformen blev antallet af retskredse reduce-
ret fra 82 til 24. Denne del af domstolsreformen – retskredsre-
formen – trådte i kraft den 1. januar 2007.
Det fremgår af forarbejderne til loven om domstolsreformen
(forslag nr. L 168 (2005-2006) til lov om ændring af retspleje-
loven og forskellige andre love, Politi- og domstolsreformen),
at det var regeringens mål med reformen at styrke og udvikle
domstolenes evne til at løse deres opgaver i overensstemmelse
med fremtidens krav og muligheder, og at dette skulle ske på en
måde, der er til gavn både for borgerne og hele det omgivende
samfund og for de ansatte ved domstolene.
Det følger videre, at det er et centralt mål at skabe de bedst mu-
lige rammer for, at domstolenes opgaver kan løses med en ens-
artet høj faglig kvalitet overalt i landet og med en fleksibel, ser-
viceorienteret og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet.
I 2006 var der 82 byretter placeret i henholdsvis Assens, Bal-
lerup, Brædstrup, Brøndby, Brønderslev, Esbjerg, Fjerritslev,
Fredericia, Frederiksberg, Frederikshavn, Frederikssund, Få-
borg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Grenå, Grindsted, Gråsten,
Haderslev, Helsinge, Helsingør, Herning, Hillerød, Hjørring,
Hobro, Holbæk, Holstebro, Holsted, Horsens, Hvidovre, Hørs-
holm, Kalundborg, Kjellerup, Kolding, Korsør, København,
Køge, Lemvig, Lyngby, Mariager, Maribo, Middelfart, Naks-
kov, Nibe, Nyborg, Nykøbing Falster, Nykøbing Mors, Nykø-
bing Sjælland, Næstved, Odense, Randers, Ribe, Ringkøbing,
Ringsted, Roskilde, Rudkøbing, Rødding, Rødovre, Rønne, Sil-
keborg, Skanderborg, Skive, Skjern, Slagelse, Sorø, St. Hed-
dinge, Struer, Svendborg, Sæby, Sønderborg, Terndrup, Thi-
sted, Tønder, Tårnby, Tåstrup, Varde, Vejle, Viborg, Vording-
borg, Åbenrå, Ålborg og Århus.
I 2016/2017 er der 24 byretter placeret i henholdsvis Køben-
havn, Esbjerg, Glostrup, Helsingør, Herning, Hillerød, Hjørring,
Holbæk, Holstebro, Horsens, Kolding, Lyngby, Nykøbing Fal-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om ministeren kan oplyse det senest foreliggende tal for antallet af byretter samt fordeling heraf på byer, til justitsministeren
ster, Næstved, Odense, Randers, Roskilde, Svendborg, Sønder-
borg, Viborg, Aalborg, Aarhus, Bornholm og Frederiksberg.
I et retssamfund er det væsentligt, at domstole med uafhængige
dommere er det primære forum for løsningen af retlige tvister.
Domstolsreformens enkelte elementer havde det til fælles, at de
på forskellige måder medvirkede til at modernisere og forbedre
domstolsbehandlingen. I forbindelse med domstolsreformen er
der således etableret en mere sammenhængende instansordning,
hvor byretterne er den almindelige førsteinstans i alle sager,
mens de overordnede retters ressourcer koncentreres om be-
handlingen af principielle sager og appelsager. Retskredsrefor-
men og etableringen af de større byretter var tæt forbundet her-
med, idet det ikke ville have været muligt at behandle f.eks.
nævningesager, hvor der skal medvirke tre juridiske dommere,
i de mange byretter, hvor der forud for domstolsreformen kun
var en dommer.
3