Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. oktober 2018
Straffuldbyrdelse
Nanna Flindt
2018-0030-1627
881259
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke tiltag der sættes i værk, når en udlænding, der dømmes til udvisning efter afsonet straf, påbegynder selve afsoningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke tiltag der sættes i værk,
når en udlænding, der dømmes til udvisning efter afsonet straf,
påbegynder selve afsoningen. Endvidere bedes ministeren rede-
gøre for omfanget af handleplaner og modtagelsessamtaler.”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at udvisningsdømte udlændinge, der har fået en
fængselsstraf i Danmark, skal sendes hjem hurtigst muligt – så vidt muligt
allerede under afsoningen til afsoning i hjemlandet. Kriminalforsorgen skal
derfor ikke bruge kræfter på resocialiserende tiltag.
Af den årsag blev der i foråret 2017 vedtaget en ændring af straffuldbyrdel-
sesloven, der 1) indskrænkede kriminalforsorgens pligt til at udarbejde
handleplaner for udvisningsdømte, så der som det helt klare udgangspunkt
ikke længere skal udarbejdes handleplaner for tiden efter løsladelsen, 2) be-
grænsede udvisningsdømte afsoneres adgang til uddannelse, undervisning
og programvirksomhed samt 3) medførte begrænsninger i udvisningsdømte
afsoneres adgang til vederlagsfri sociale behandlingstilbud mod stofmis-
brug.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, som jeg i øvrigt kan
henholde mig til:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvist oplyse,
at hvis der kan blive tale om at overføre den udvisningsdømte
til fortsat afsoning i et hjemland uden for Norden, skal der se-
nest 10 arbejdsdage efter straffens iværksættelse over for Justits-
ministeriet rejses sag om overførsel til hjemlandet. Dette gælder
uanset, om den pågældende er overført til en afsoningsinstitu-
tion eller fortsat opholder sig i et arresthus. Er den indsatte fra
et andet nordisk land, rejser kriminalforsorgen sagen direkte
over for hjemlandet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan endvidere oplyse, at når
en indsat, herunder en udvisningsdømt udlænding, modtages i
afsoningsinstitutionen, afholdes der som led i modtagelsespro-
ceduren en modtagelsessamtale, som har til formål dels at af-
dække den pågældendes baggrund, akutte helbredsforhold, psy-
kiatriske problemstillinger og lignende, dels at orientere den
dømte om fængslets regler, praktiske forhold mv., ligesom der
skal foretages en sikkerhedsvurdering af den dømte.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvilke tiltag der sættes i værk, når en udlænding, der dømmes til udvisning efter afsonet straf, påbegynder selve afsoningen, til justitsministeren
Der skal snarest efter indsættelsen udarbejdes en handleplan, der
for udvisningsdømtes vedkommende som altovervejende ho-
vedregel dog ikke skal omfatte tiden efter løsladelsen. Handle-
planer for afsoningsforløbet for udvisningsdømte varetager et
praktisk hensyn ved afviklingen af afsoningen og er et nødven-
digt redskab for kriminalforsorgens personale i forhold til at
kunne give et hurtigt overblik over det konkrete forløb samt for
at kunne strukturere og følge et afsoningsforløb bedst muligt.
Da udvisningsdømtes muligheder for beskæftigelse er begræn-
sede, idet udvisningsdømte som altovervejende hovedregel er
afskåret fra uddannelse, undervisning og programvirksomhed,
er handleplanen betydeligt mere kortfattet end for andre ind-
satte. I den forbindelse skal det tillige oplyses, at udvisnings-
dømte som altovervejende hovedregel ikke har adgang til veder-
lagsfri sociale behandlingstilbud mod stofmisbrug, og at de
alene kan tilbydes lægelig misbrugsbehandling som f.eks. absti-
nens- og substitutionsbehandling.”
3