Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1975316_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2018
Strafferetskontoret
Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
2018-0030-1716
906121
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 102 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvilke muligheder der er for at hjælpe vidner til kriminalitet, som føler sig utrygge og på den baggrund har brug for hjælp og beskyttelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 102 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er for at
hjælpe vidner til kriminalitet, som føler sig utrygge og på den
baggrund har brug for hjælp og beskyttelse - også i de tilfælde
hvor politiet skønner, at der ikke er umiddelbart fare for de på-
gældende vidner og deres familier?”
Svar:
1.
Det er afgørende, at vi som samfund tager os bedst muligt af dem, som
vidner i en straffesag. Vidner skal føle sig trygge, når de skal i retten og af-
give forklaring.
Derfor præsenterede regeringen i november 2017 vidnepakken ”Tryghed for
Vidner”, der indeholder 10 initiativer, der skal styrke trygheden for vidner.
Initiativerne handler blandt andet om at give vidner en bedre vejledning, at
sikre en tidligere indsats i forhold til navne- og adressebeskyttelse for ud-
satte vidner og at øge brugen af videolink til vidneforklaringer i retten.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Politiet råder over forskellige muligheder, som kan være med
til at hjælpe vidner, der føler sig utrygge. Mere generelt kan det
oplyses, at politiet i forbindelse med efterforskningen af kon-
krete strafbare forhold støtter og vejleder eventuelle utrygge
vidner med henblik på at gøre vidnet mere trygt, herunder vil
politiet i visse tilfælde oplyse vidnet om konkrete beskyttelses-
foranstaltninger, som eventuelt kan være relevante at gøre brug
af i den konkrete situation.
Som eksempel på konkrete muligheder for beskyttelse kan næv-
nes, at politiet i sager om grovere kriminalitet kan hemmelig-
holde et vidnes identitet under efterforskningen af en straffesag,
hvis politiet vurderer, at der er risiko for, at vidnet kan blive ud-
sat for repressalier eller andre ubehageligheder.
I visse tilfælde vil politiet også prioritere at følge utrygge vid-
ner til og fra retten, ligesom politiet vil kunne være til stede un-
der retsmøder, hvor et utrygt vidne skal afgive forklaring.
Politiet vil derudover i særlige tilfælde kunne udlevere en over-
faldsalarm til et utrygt vidne, hvis politiet vurderer, at vidnet har
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvilke muligheder der er for at hjælpe vidner til kriminalitet, som føler sig utrygge og på den baggrund har brug for hjælp og beskyttelse, til justitsministeren
et konkret behov for en sådan beskyttelse. Overfaldalarmer ud-
leveres typisk for en periode på tre måneder. Behovet for even-
tuel forlængelse af perioden beror ligeledes på en politifaglig
vurdering.
Endelig kan politiet iværksætte visse tryghedsskabende tiltag,
herunder patruljemæssige tilsyn af vidnets bopæl, arbejdsplads
eller faste opholdssteder, hvis der vurderes at være et politifag-
ligt behov herfor.”
Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst
følgende:
”1. Retsplejeloven giver en række forskellige muligheder for at
hjælpe utrygge vidner, der skal afgive forklaring i retten.
Regeringen fremlagde i november 2017 en vidnepakke, der skal
sikre, at vidner i øget omfang kan føle sig trygge, når de afgiver
forklaring i straffesager. Vidnepakken havde bl.a. til formål at
sikre et tidligere fokus på muligheden for navne- og adressebe-
skyttelse, en forbedring af muligheden for at afgive forklaring
via videolink, et øget fokus på at tiltalte, når det er relevant, skal
forlade retssalen, mens et vidne afgiver forklaring, samt at til-
hører altid nægtes adgang til retssalen, når det skønnes nødven-
digt for at opnå en sandfærdig forklaring af et vidne eller en part.
Vidnepakken er bl.a. gennemført i lov nr. 709 af 08/06/2018 om
ændring af retsplejeloven (Øget beskyttelse af vidner).
2.
Det kan om anvendelsen af de omtalte redskaber oplyses, at
politiet eller anklagemyndigheden underretter domstolene, hvor
der er behov for særlig hensyntagen i forbindelse med et vidnes
møde i en straffesag. Retten bistår herefter vidnet i fornødent
omfang. Det kan bl.a. være tilfældet i belastende sager, hvor et
vidne må anses for særligt udsat eksempelvis som følge af sin
alder eller risikoen for repressalier.
Politiet, anklagemyndigheden og retten søger ved en række
praktiske foranstaltninger i et samarbejde at begrænse de ulem-
per, der kan være forbundet med afgivelse af forklaring for ret-
ten. Eksempelvis kan politiet eller anklagemyndigheden i sær-
lige tilfælde aftale med retten, at en person står klar til at mod-
tage vidnet, eller at vidnet kan vente i et særligt venteværelse i
retten. Politiet eller anklagemyndigheden kan også sikre, at vid-
net ikke unødvendigt konfronteres med tiltalte eller andre vid-
ner, eller at politiet er tilstede i forbindelse med retsmødet.
Herudover skal rettens formand i forbindelse med offentlige
retsmøder nægte bestemte personer eller grupper af personer ad-
gang, hvis det skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig
forklaring fra et vidne. Det følger af retsplejelovens § 28 b, stk.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvilke muligheder der er for at hjælpe vidner til kriminalitet, som føler sig utrygge og på den baggrund har brug for hjælp og beskyttelse, til justitsministeren
3.
Retten skal forud for hovedforhandlingen træffe afgørelse om
dette spørgsmål, hvis anklagemyndigheden, forsvareren eller et
vidne beder om det, jf. retsplejelovens § 845, stk. 1, nr. 1.
Bestemmelsen i retsplejelovens § 856, stk. 1, giver mulighed
for, at et vidne kan afgive forklaring, uden tiltalte er til stede,
hvis der er særlige grunde til, at vidnet ellers ikke vil frem-
komme med sin uforbeholdne forklaring i retssalen.
Hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed taler for det, er der
efter en helt konkret vurdering af sagen også mulighed for, at
den tiltalte ikke får oplyst vidnets bopæl. Vidnets identitet kan
helt undtagelsesvist hemmeligholdes i de særlige tilfælde, hvor
afgørende hensyn til vidnets sikkerhed gør det påkrævet, og
hvor det er uden betydning for tiltaltes forsvar. Ved afgørelsen
af om vidnets bopæl eller identitet ikke skal oplyses for tiltalte,
skal der foretages en samlet vurdering af sagens omstændighe-
der, herunder om vidnets forudgående tilknytning til tiltalte og
oplysningerne om sagens karakter. Det følger af retsplejelovens
§ 856, stk. 2 og 3.
Hvis disse betingelser ikke er opfyldt, er der i stedet mulighed
for at pålægge forsvareren ikke at videregive oplysninger til den
tiltalte om eksempelvis indholdet af vidnets forklaring helt frem
til tiltalte selv har afgivet forklaring under hovedforhandlingen.
Betingelsen for et forsvarerpålæg er, at det er nødvendigt af hen-
syn til eksempelvis vidnets sikkerhed, jf. retsplejelovens § 729
a, stk. 4.
Der er også mulighed for, at et vidne kan afgive forklaring for
retten via videolink, hvis særlige hensyn til vidnet taler for det,
jf. retsplejelovens § 174, stk. 2. Ved denne vurdering, skal der
lægges vægt på hensynet til vidnets tryghed for at undgå, at vid-
net afholder sig fra at afgive en sandfærdig forklaring af frygt
for repressalier.
Retten har derudover mulighed for i alvorligere sager at be-
skikke en bistandsadvokat for vidner, der samtidig er foruret-
tede ved lovovertrædelsen, jf. retsplejelovens § 741 a. Bistands-
advokaten vil vejlede vidnet om retsplejelovens forskellige mu-
ligheder.
Hvis der ikke er beskikket en bistandsadvokat, vil anklagemyn-
digheden i stedet vejlede vidnet.”
4