Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1960606_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. oktober 2018
Strafferetskontoret
Karen Sofie Hove
2018-0030-1630
882141
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Unge piger angreb poli-
tiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet” bragt på
eb.dk den 22. september 2018, herunder oplyse om ministeren
mener, at strafniveauet er passende samt kommentere dommen
i forhold til aftalen mellem den daværende Venstre-regering,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti om Respektpakke I: Respekten for det fælles?”
Svar:
1.
Det er uacceptabelt, at politiet udsættes for vold og chikane, når de udfø-
rer deres arbejde. Politiet arbejder for at sikre tryghed, sikkerhed, fred og
orden i vores samfund. De værner om det fælles, og det fælles skal respek-
teres.
Derfor blev den daværende regering sammen med Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti i maj 2016 enige om at vedtage
”Respektpakke I: Respekt for det fælles”, der bl.a. indeholder initiativer om
skærpet straf for vold, trusler og verbale overfald mod offentligt ansatte,
herunder politiet.
Regeringen og aftalepartierne blev blandt andet enige om at skærpe straffen
for overgreb mod personer i offentlig tjeneste i forbindelse med grov for-
styrrelse af den offentlige ro og orden ved at lægge en tredjedel oveni det
daværende strafniveau. Det var forudsat i Respektpakken, at strafskærpel-
sen f.eks. skulle gælde i situationer, hvor grupper af personer afspærrer ga-
der og sætter containere i brand, eller hvor der er tale om angreb mod poli-
tiet i forbindelse med demonstrationer og fodboldoptøjer.
Respektpakkens initiativer om strafskærpelser blev gennemført med lov nr.
1728 af 27. december 2016 om ændring af bl.a. straffeloven.
2.
Jeg er principielle grunde tilbageholdende med at udtale mig om konkrete
sager, der behandles eller har været behandlet ved domstolene.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende om anklagemyndighedens praksis i sager om vold
mod offentligt ansatte og om den konkrete sag, som der henvises til i spørgs-
målet:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet, til justitsministeren
”I spørgsmålet henvises til Aftale om Respektpakke I: Respek-
ten for det fælles, som blev indgået mellem partierne i den da-
værende regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti den 4. maj 2016. Aftalen blev efterføl-
gende udmøntet i lov nr. 1728 af 27. december 2016 om æn-
dring af bl.a. straffeloven, som trådte i kraft den 29. december
2016, og hvor der bl.a. blev indsat følgende strafskærpelsesre-
gel i straffelovens § 119, stk. 1, 2. pkt.:
”Ved fastsættelse af straffen skal det indgå som en skær-
pende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller
i umiddelbar forlængelse af at der i området foregår grov
forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, eller at for-
holdet er begået mod den pågældende i dennes fritid.”
I lovforslagets bemærkninger (jf. L 73 af 9. september 2016, de
specielle bemærkninger til forslagets § 1, nr. 5 (straffelovens §
119, stk. 1)) fremgår bl.a. følgende:
”Med udtrykket ”grov forstyrrelse af ro og orden på of-
fentligt sted” sigtes til en sådan forstyrrelse af den of-
fentlige orden, som er nævnt i straffelovens § 134 a. Der
kan eksempelvis være tale om uroligheder i forbindelse
med fodboldkampe, optøjer i forbindelse med demon-
strationer, tumult i større personkredse mv.
For at den foreslåede strafskærpelsesgrund skal kunne
anvendes, skal gerningsmanden have haft forsæt med
hensyn til, at der foregik en sådan forstyrrelse af den of-
fentlige ro og orden.
[…]
Det er med forslaget til straffelovens § 119, stk. 1, 2.
pkt., forudsat, at der som udgangspunkt skal ske en for-
højelse af straffen med omkring en tredjedel i forhold til
den frihedsstraf, der ville være blevet fastsat efter de hid-
tidige regler, hvis der er tale om et forhold begået, mens
eller i umiddelbar forlængelse af at der i området fore-
går grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted, el-
ler om et forhold begået mod den pågældende uden for
dennes arbejdstid.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige om-
stændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil
kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.”
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet, til justitsministeren
1960606_0004.png
I Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om chikane, trusler og vold
mod offentligt ansatte mv. (§ 119, § 119 a og § 121), pkt. 5.1.2,
har Rigsadvokaten fastsat følgende retningslinjer om den straf-
påstand, som anklagemyndigheden skal nedlægge i sager om
vold mod offentlige ansatte:
”Anklagemyndigheden skal i sager om vold mod offent-
ligt ansatte mv., jf. straffelovens § 119, stk. 1, hvor den
pågældende er ustraffet, som udgangspunkt nedlægge
påstand om ubetinget fængsel i mindst 30 dage, hvis der
er tale om mindre alvorlig vold, og ubetinget fængsel i
mindst 40-60 dage, hvis der er tale om en ”ordinær”
voldssag.
[…]
Skærpende omstændigheder
Hvis forholdet er begået, mens eller i umiddelbar for-
længelse af at der i området foregår grov forstyrrelse af
ro og orden på offentligt sted, jf. straffelovens § 119, stk.
1, 2. pkt., skal anklagemyndigheden som udgangspunkt
nedlægge påstand om en forhøjelse af straffen med om-
kring en tredjedel i forhold til den frihedsstraf, der ville
være blevet fastsat, inden strafskærpelsesreglen trådte i
kraft den 29. december 2016, jf. lov nr. 1728 af 27. de-
cember 2016 (L 73 af 9. november 2016 de specielle be-
mærkninger til § 1, nr. 5).”
Rigsadvokaten har til brug for denne udtalelse indhentet en ud-
talelse fra Statsadvokaten i København, der har indhentet en ud-
talelse fra Københavns Politi, om den sag, der er omtalt i artik-
len ”Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray:
Lyn-dom faldet”. Af statsadvokatens udtalelse fremgår bl.a. føl-
gende:
”Københavns Politi har oplyst, at den pågældende sag
vedrører en 17-årig pige, som den 22. september 2018
blev dømt for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1.
Københavns Politi har oplyst følgende om sagens fakti-
ske omstændigheder:
”Lørdag den 22. september 2018 ca. kl.
02.00 blev en patrulje bestående af to
kvindelige polititjenestemænd sendt til
hjørnet af Istedgade og Colbjørnsensgade
i København, hvor der var optræk til slags-
mål. Ved ankomst til stedet traf patruljen
flere personer, herunder flere unge piger.
Med henblik på at få klarlagt hændelses-
forløbet anmodede patruljen en af de unge
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet, til justitsministeren
piger at om blive på stedet. En anden af de
unge piger, domfældte, rettede henven-
delse til patruljen. Patruljen sagde til dom-
fældte, at hun skulle holde afstand til pa-
truljen. Domfældte blev herefter ophidset
og gik truende frem mod patruljen. Pa-
truljen førte derfor domfældte hen til en
nærliggende mur og holdt hende op ad mu-
ren med henblik på at pacificere hende.
Domfældte slog herefter gentagne gange
ud mod patruljen, i hvilken forbindelse
hun ramte den ene polititjenestemand i an-
sigtet med knyttet hånd. Den pågældende
polititjenestemand pådrog sig ikke alvor-
lige skader. Patruljen lagde domfældte
ned, hvorefter domfældte sparkede ud ef-
ter patruljen. Domfældte fortsatte med at
yde modstand, hvorfor den ene polititjene-
stemand anvendte peberspray mod dom-
fældte med henblik på at pacificere hende.
Domfældte fik håndjern på og begyndte at
falde til ro. Domfældte blev herefter an-
holdt som sigtet for overtrædelse af straf-
felovens § 119, stk. 1, og transporteret til
Station Bellahøj, hvor der blev foretaget
afhøring af domfældte. Domfælde er-
kendte at have tildelt en polititjenestemand
slag i ansigtet.
Københavns Politi fremstillede kl. 13.20
domfældte i grundlovsforhør ved Retten
på Frederiksberg og begærede domfældte
varetægtsfængslet i medfør af retspleje-
lovens § 762, stk. 2, nr. 2, som sigtet for
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1,
ved at have tildelt en polititjenestemand et
eller flere slag i ansigtet med knyttet hånd
samt sparket ud efter to polititjeneste-
mænd. Domfældte, der erkendte forholdet,
forklarede blandt andet, at hun inden epi-
soden med patruljen havde været i en
slagsmålslignende situation med en mand,
og at hun var sur, inden patruljen ankom
til stedet. Der var herefter enighed om at
afgøre sagen som en tilståelsessag, hvorfor
anklageren rejste tiltale i overensstem-
melse med sigtelsen. Anklageren nedlagde
påstand om en frihedsstraf på 60 dage,
mens forsvareren nedlagde påstand om
rettens mildeste dom. Retten på Frederiks-
berg idømte domfældte, der ikke var tidli-
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Unge piger angreb politiet med knytnæver og peberspray: Lyn-dom faldet, til justitsministeren
gere straffet, en frihedsstraf på 40 dage,
der blev gjort betinget med en prøvetid på
1 år med vilkår om, at domfældte ikke be-
går strafbart forhold i prøvetiden, og at
hun i prøvetiden efter kommunens nær-
mere bestemmelser undergiver sig foran-
staltninger i medfør af lov om social ser-
vice § 52. Domfældte, der modtog dom-
men, blev løsladt umiddelbart efter doms-
afsigelsen.”
Københavns Politi har supplerende oplyst,
at der i forbindelse med episoden den 22.
september 2018 kl. 02.00 foruden den 17-
årige pige, der senere blev dømt i forbin-
delse med fremstilling i grundlovsforhør,
endvidere blev anholdt en 15-årig pige,
som blev sigtet for overtrædelse af straffe-
lovens § 119, stk. 1, ved at have ekspone-
ret politiet for peberspray. Den 15-årige
pige blev efter anholdelsen transporteret til
Station Bellahøj, hvor der blev foretaget
afhøring af pigen, der nægtede sig skyldig.
Kl. 11.05 blev den 15-årige pige løsladt.
Sagen vedrørende den 15-årige pige er
fortsat under efterforskning.”
Statsadvokaten i København har henholdt sig til Køben-
havns Politis udtalelse.
Det fremgår ikke af dommen i den pågældende sag, at strafskær-
pelsesreglen i straffelovens § 119, stk. 1, 2. pkt., om ”grov for-
styrrelse af ro og orden på offentligt sted” har været gjort gæl-
dende eller fundet anvendelse. På det foreliggende grundlag er
det Rigsadvokatens vurdering, at der ikke foreligger en situa-
tion, der er omfattet af den pågældende strafskærpelsesregel.
På den baggrund finder Rigsadvokaten, at den udmålte straf på
40 dage er i overensstemmelse med praksis.”
6