Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2008966_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. januar 2019
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2018-0032/33-0015
898863
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 94 (Alm. del), som Fol-
ketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 15.
oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 94 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg:
”Vil ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø-
og fødevareministeren, fremsende en redegørelse, der belyser
beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter
under dansk lov, herunder i relation til gennemførelse af inter-
nationale forpligtelser, rammerne for efterforskning af mulige
overtrædelser og strafniveauet for overtrædelser, også sammen-
lignet med andre landes tilsvarende efterforskning og strafni-
veau? Det ønskes, at redegørelsen omfatter lov om jagt og vildt-
forvaltning, hvor § 47 fastsætter, at miljø- og fødevareministe-
ren påser, at loven og de regler, der udstedes i medfør af loven,
overholdes, at forbud og påbud efter loven efterkommes, og at
vilkår, der er fastsat i tilladelser, overholdes. Loven fastsætter
endvidere i § 54, stk. 2 og 3, at strafferammen for overtrædelser
under skærpende omstændigheder er op til 2 års fængsel. Rede-
gørelsen bør endvidere omfatte artsfredningsbekendtgørelsen
som i § 32 fastsætter, at Naturstyrelsen påser overholdelsen af
denne bekendtgørelse og påser, at forbud og påbud efter be-
kendtgørelsen efterkommes, og at vilkår, der er fastsat i tilladel-
ser og dispensationer, overholdes. Redegørelsen bedes endvi-
dere indeholde svar på spørgsmål om strafniveauet i Danmark
for faunaforbrydelser, det danske strafniveau sammenlignet
med Sverige og Tyskland, og rammerne for tilsyn og efterforsk-
ning af mulige overtrædelser af jagtloven, som fremgår af ved-
lagte bilag.”
Svar:
1.
Miljø- og fødevareministeren fremsatte den 15. november 2018 lov-
forslag nr. L 106 om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og
vildtforvaltning og straffeloven (Kommunal adgang til at begrænse sejlads
med visse hurtigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder, strafskærpelse
for visse overtrædelser af CITES-regler og udvidet bemyndigelse til at fast-
sætte regler om hold af hjemmehørende rovfugle og ugler).
Lovforslaget har bl.a. til formål at skærpe straffen for ulovlig handel med
truede arter og produkter af truede arter. En højere strafferamme for ulovlig
handel med truede arter og produkter af truede arter vil være i overensstem-
melse med det generelle samfundsmæssige syn på miljøkriminalitet, herun-
der at det er vigtigt at bevare og beskytte naturen, miljøet og dyrelivet. I den
forbindelse bemærkes, at ulovlig handel med vilde dyr og planter og pro-
dukter af truede arter kan have langsigtede og alvorlige konsekvenser for
naturen, miljøet og dyrelivet.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Miljø- og Fødevareministeriet, der har oplyst følgende:
”1.
Artsbeskyttelsen af dyr og fugle i Danmark sondrer mellem
arter, der er jagtbare, og arter, der ikke er jagtbare. Desuden kan
man sondre mellem arter, der er omfattet af fuglebeskyttelsesdi-
rektivets eller habitatdirektivets strenge beskyttelsesordning, og
arter, der er nationalt beskyttede.
Efter jagtloven gælder et generelt forbud mod jagt på arter, der
ikke er fastsat jagttid for. Det betyder, at alle arter, der ikke er
fastsat jagttid for, er fredede.
Der kan ikke fastsættes jagttid for dyr og fugle omfattet af habi-
tatdirektivets og fuglebeskyttelsesdirektivets strenge beskyttel-
sesordninger. Habitatdirektivets strenge beskyttelsesordning er
implementeret i naturbeskyttelseslovens § 29 a, jagt og vildtfor-
valtningslovens §§ 3, 6, 6a og 7 og artsfredningsbekendtgørel-
sens kapitel 3, og indebærer bl.a. forbud mod indfangning og
drab, forbud mod forsætlig forstyrrelse med skadelig virkning
for arten eller bestanden og mod ødelæggelse af disse arters
yngle- og rasteområder. Fuglebeskyttelsesdirektivet er imple-
menteret ved artsfredningsbekendtgørelsen og ved jagt og vildt-
forvaltningsloven.
En række dyrearter, der ikke er omfattet af habitatdirektivets
strenge beskyttelsesordning eller af fuglebeskyttelsesdirektivet,
er beskyttede efter artsfredningsbekendtgørelsens § 14, dvs. at
de er nationalt beskyttede. For disse arter gælder også et forbud
mod drab og indfangning.
For så vidt angår det i øvrigt anførte i spørgsmålet om jagt og
vildtforvaltningslovens § 47 og § 54, stk. 2 og 3 samt artsfred-
ningsbekendtgørelsens § 32, besvares denne del af spørgsmålet
nedenfor.
2.
Miljø- og fødevareministeren er enig i, at faunaforbrydelser
er alvorlige forbrydelser og i de tilfælde, hvor det er muligt at
identificere en gerningsperson, giver de nuværende strafferam-
mer efter jagt og vildtforvaltningsloven mulighed for at fast-
sætte en straf på op til 2 års fængsel, hvilket er på niveau med
øvrige særlovsbestemmelser. Da der for øjeblikket verserer en
sag ved Vestre Landsret om overtrædelse af jagt og vildtforvalt-
ningsloven ved nedskydning af ulv, og hvor bl.a. strafudmålin-
gen er anket, vil miljø- og fødevareministeren afvente en endelig
dom, før der bliver taget stilling til, om der er behov for at ændre
på lovgivningen.
3.
Miljø- og fødevareministeren har ikke mulighed for at vur-
dere andre landes strafferammer, idet strafferammer er fastsat
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
ud fra en lang række nationale hensyn, som Miljø- og Fødeva-
reministeriet ikke har et fornødent detaljeret kendskab til. Lige-
ledes fastsættes strafferammerne i Danmark efter en samlet vur-
dering, hvori der også indgår overvejelser om det generelle
strafniveau for overtrædelser af særlovgivningen.
4.
Miljø- og fødevareministeren har ikke grundlag for at udtale
sig om konkrete eller tænkte eksempler på anvendelse af straf-
ferammerne for at nedlægge en ulv. Da der for øjeblikket verse-
rer en sag ved Vestre Landsret om overtrædelse af jagt og vildt-
forvaltningsloven ved nedskydning af ulv, og hvor bl.a. strafud-
målingen er anket, vil Miljø- og fødevareministeren afvente en
endelig dom, før der bliver taget stilling til, om der er behov for
at ændre på lovgivningen.
5.
På jagt- og vildtforvaltningslovens og artsfredningsbekendt-
gørelsens områder føres et almindeligt risikobaseret tilsyn af,
om reglerne overholdes, dvs. tilsynet foretages på grundlag af
en løbende vurdering af, hvor der er mest behov for det. På en-
kelte områder føres et mere systematisk tilsyn, f.eks. gælder
dette for ejendomme, for hvilke der er udarbejdet biotopplaner.
Undertiden gennemføres særlige kampagner, hvor der sættes fo-
kus på specifikke reglers overholdelse, herunder føres et særligt
opsøgende tilsyn. Endelig føres tilsyn på baggrund af konkrete
henvendelser fra f.eks. borgere, der har konkret mistanke om
overtrædelse af lovgivningen. Tilsynet foretages af Naturstyrel-
sens vildtkonsulenter.
Den afgift, der betales for jagttegn, finansierer bl.a. administra-
tionen af jagt- og vildtforvaltningsloven, herunder Naturstyrel-
sens vildtkonsulenters tilsyn.
6.
Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet
(DCE) og Naturhistorisk Museum Aarhus overvåger ulvene i
Danmark.
Miljø- og fødevareministeren kan henvise til, at det fremgår af
”Statusrapport fra den nationale overvågning af ulv (Canis lu-
pus) i Danmark -
2. kvartal 2018” fra DCE –
Nationalt Center
for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet", at antallet af ulve
i Danmark faldt i andet kvartal i år fra minimum ni til minimum
fem.
To af ulvene vides omkommet. Den ene er skudt og dræbt i Dan-
mark og den anden er påkørt og dræbt i Tyskland. To andre er
udvandret til Slesvig-Holsten, hvorfra de formodes ikke at være
vendt tilbage.
Miljøstyrelsen vurderer på den baggrund, at
der d.d. findes ca. 5
ulve i Danmark, nemlig to ulve ved Ulfborg, der fik hvalpe, den
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
ene af disse hvalpe, en strejfende ulv i Nordjylland samt en strej-
fende ulv på Djursland.
Der henvises i øvrigt til ovennævnte rapport fra DCE.
7.
Miljø- og Fødevareministeren kan hverken be- eller afkræfte
opslag på Facebook om, at ulve skulle være skudt i Danmark.
8.
Miljø- og fødevareministeriet har ingen specialiserede enhe-
der med specifikke ressourcer og kompetencer til efterforskning
af overtrædelser af jagtlovgivningen eller artsfredningsbekendt-
gørelsen. Når Miljøstyrelsen bliver bekendt med en mulig over-
trædelse af lovgivningen bl.a. på baggrund af tilsyn foretaget af
vildtkonsulenter i Naturstyrelsen, vurderer Miljøstyrelsen, om
sagerne skal videresendes til politiet med henblik på efterforsk-
ning og eventuel sigtelse.
9.
Da ikke-jagtbare arter er reguleret i form af forbudsbestem-
melser, hvorefter der kun må jages vildt, der er fastsat jagttid
for, finder miljø- og fødevareministeren, at beskyttelsesniveauet
i sagens natur er tilstrækkeligt. For så vidt angår beskyttelsen af
de jagtbare arter fremgår den generelle beskyttelse af vildt af §
3 i jagt- og vildtforvaltningsloven, hvorefter jagt kun må drives
på vildt, der er fastsat jagttid for, og kun inden for den jagttid,
der er fastsat for arten.
Regler om jagttider fremgår af bekendtgørelse nr. 27. august
2018 om jagttid for visse pattedyr og fugle m.v. Der foretages
løbende vurderinger af de forskellige bestande med henblik på
en vurdering af, om en fortsat jagttid for arten er bæredygtig og
i givet fald udstrækningen heraf.
Miljø- og fødevareministeren finder, at de nævnte regler til be-
skyttelse af vildtet er fyldestgørende. Det samme gælder reg-
lerne om tilsyn og kontrol. Effekten af en evt. øget systematisk
kontrol vurderes ikke at stå mål med omkostningerne ved et så-
dant tilsyn. Derfor vurderes en øget anvendelse af systematisk
kontrol ikke relevant på dette lovområde.
På denne baggrund finder Miljø- og fødevareministeren ikke på
nuværende tidspunkt, at et eftersyn af lovgivningen som ad-
spurgt er påkrævet.
10.
Miljø- og fødevareministeren finder ikke anledning til at an-
mode Vildtforvaltningsrådet om en vurdering af strafferammer,
efterforskning og håndhævelse. Jagtlovgivningens strafferam-
mer skal i øvrigt ses i sammenhæng med strafferammer i den
øvrige særlovgivning, hvilket ikke ligger inden for Vildtforvalt-
ningsrådets område.”
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0006.png
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Overtrædelser af jagtloven straffes som udgangspunkt med
bøde, jf. jagtlovens § 54, stk. 1. Straffen kan ifølge jagtlovens §
54, stk. 2, stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er voldt betydelig skade på de interesser, som lo-
ven tilsigter at beskytte, eller hvis der er fremkaldt fare derfor
eller opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågæl-
dende selv eller andre.
Anklagemyndighedens strafpåstand i sager om overtrædelse af
jagtloven fastsættes
som i andre straffesager
på baggrund af
en samlet konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte
sag, herunder sagens omfang, karakter og grovhed.
2.
Til brug for udtalelsen om strafniveauet i sager om overtræ-
delse af jagtloven har Rigsadvokaten gennemgået trykt praksis
for de sidste ca. 10 år. Der er udfundet i alt 9 relevante afgørel-
ser. Gennemgangen viser, at der typisk udmåles en bøde i ni-
veauet 1.000
5.000 kr. I en sag, hvor tiltalte var tidligere straf-
fet, blev bøden fastsat til 13.000 kr. I to sager blev straffen fast-
sat til henholdsvis 14 og 20 dages betinget fængsel. I begge disse
sager blev der straffet i sammenstød med straffelovens § 252 om
forsætlig fareforvoldelse, og i begge sager var der tillige for-
voldt personskade.
Rigsadvokaten har endvidere indhentet et udtræk fra Politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) over antallet af bøder (endelige)
for overtrædelse af jagtloven i perioden 2015-2018 fordelt på
bødeniveau. Tallene fremgår af tabel 1 nedenfor. Det bemærkes,
at tabellen viser den samlede bøde. Det betyder, at såfremt der
er tale om et sagskompleks, kan der indgå andre overtrædelser.
Tabel 1
Antallet af bøder for overtrædelse
af jagtloven i perioden 2015-2018
Indenretlig
bøder
Udenretlige
bøder
Mindre eller lig 1.000kr
0
24
1.001kr - 2.000kr
6
65
2.001kr - 3.000kr
6
171
3.001kr - 4.000kr
0
11
4.001kr - 5.000kr
5
20
Større end 5.000kr.
7
5
Bemærkninger: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle
sagsområder i POLSAS, hvorfor data for tidligere år først anses for at
være pålidelige 2 måneder efter årets udgang. Data er analyseret på
baggrund af POLSAS og bearbejdet i QlikView til brug for anklage-
myndighedens ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for
indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0007.png
af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Bø-
derne angiver samlet bødestørrelse for sagskomplekset, hvorfor der
kan indgå andre overtrædelser. Data er opdateret den 17. november
2018.
3.
Rigsadvokaten har endvidere indhentet et udtræk fra POL-
SAS over antallet af tiltaler og fældende afgørelser for overtræ-
delse af jagtloven og Washingtonkonventionen i perioden 2015-
2018. Tallene fremgår af tabel 2 nedenfor.
Tabel 2
Antal tiltaler og fældende afgørelser efter jagtloven og Washington-
konventionen
Jagtloven
2015
2016
2017
2018
Tiltaler
24
21
21
25
Udenretlige bø-
99
83
94
97
der
Andre afgørel-
9
19
11
16
ser (tiltaltefra-
fald uden vilkår,
tiltale undladt
m/u
advarsel
mv.
Fældende
17
9
8
13
domme
Washington-
2015
2016
2017
2018
konventionen
Tiltaler
3
2
0
1
Udenretlige bø-
10
7
6
2
der
Andre afgørel-
113
59
66
62
ser (tiltaltefra-
fald uden vilkår,
tiltale undladt
m/u
advarsel
mv.
Fældende
2
1
0
0
domme
Bemærkninger: Data er opdateret den 12. november 2018. Data er
analyseret på baggrund af POLSAS og bearbejdet i QlikView til brug
for anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem. Der tages for-
behold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn
til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser
mv. Følgende gerningskoder er anvendt til afgrænsningen af sager:
88131 (Washingtonkonventionen), 89130 (Jagtloven), 89990 (Jagtlo-
ven).”
4.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet derudover
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra samtlige politikredse om, hvordan politiet efterforsker og
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
prioriterer sager om beskyttelse af ikke-jagtbare og fredede dy-
rearter. Rigspolitiet kan på den baggrund oplyse følgende:
Hovedparten af politikredsene har oplyst, at der er forholdsvis
få sager om beskyttelse af ikke-jagtbare og fredede dyrearter.
Disse sager efterforskes, i det omfang der vurderes at være ef-
terforskningsmuligheder. Enkelte politikredse har imidlertid pe-
get på, at det i visse sager om beskyttelse af ikke-jagtbare eller
fredede dyrearter kan være vanskeligt at løfte bevisbyrden.
Således har Midt- og Vestjyllands Politi bl.a. oplyst, at politi-
kredsen har modtaget en række anmeldelser om ulovlig
jagt/krybskytteri. Sagerne efterforskes ifølge politikredsen, hvis
der vurderes at være efterforskningsmuligheder, hvilket des-
værre sjældent er tilfældet, idet anmelderne kun yderst sjældent
kan oplyse om f.eks. anvendt køretøj, identitet, signalement el-
ler lignende. Politikredsen har behandlet den såkaldte
”ulve-
sag”, hvor der
blev foretaget nedskydning af en ulv. Sagen kom
til politikredsens kendskab ved, at vidner til nedskydningen af
ulven kontaktede vagtcentralen, hvorefter der straks blev sendt
patruljer til gerningsstedet. Den tiltalte blev idømt 40 dages be-
tinget fængsel i byretten. Dommen er på nuværende tidspunkt
under anke.
Midt- og Vestjyllands Politi har desuden oplyst, at størstedelen
af de jagtlovsovertrædelser, politikredsen efterforsker, generelt
omhandler ”selvanmeldere”, dvs. jægere, som i
forbindelse med
udøvelse af ellers lovlig jagt fejlagtigt har nedlagt et dyr i en
fredningsperiode eller har nedlagt et dyr tidsmæssigt forkert i
forhold til solopgang/-nedgang og derefter selv kontakter poli-
tiet og erkender forseelsen.
Hovedparten af politikredsene har herudover oplyst, at de sager
om beskyttelse af ikke-jagtbare og fredede dyrearter, der måtte
være, enten bliver efterforsket i kredsens særlovsenhed eller af
personale i andre enheder med særlige kompetencer inden for
fagområdet.”
5.
Som anført i den foreløbige besvarelse af 22. november 2017 har Justits-
ministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Udenrigsmini-
steriet om at indhente oplysninger fra samtlige EU-medlemslande om straf-
ferammerne for overtrædelser af jagtlovgivningen og om efterforskningen
af sådanne overtrædelser.
Justitsministeriet har desuden anmodet Udenrigsministeriet om at indhente
oplysninger fra Tyskland og Sverige om strafniveauet for overtrædelser af
jagtlovgivningen og faunalovgivningen.
Justitsministeriet har nu modtaget svar fra størstedelen af de hørte lande.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0009.png
For så vidt angår Belgien har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”I
Vallonien falder ulven ikke under jagtloven, men under na-
turbeskyttelsesloven, da den anses som en beskyttet dyreart. Der
henvises her til retningslinjerne fra EU-direktiv 92/43/CEE. Li-
gesom for andre beskyttede dyrearter er det derfor ikke alene
forbudt at jage ulven, men også:
- intentionelt at forstyrre eller ødelægge dens leve- og yngleste-
der
- at indfange den med henblik på at opbevare, videregive eller
sælge den
- at indsamle dyr, der måtte være syge eller døde, med henblik
på udstopning, videresalg eller som samleobjekt med mindre der
er givet speciel tilladelse fra myndighederne.
Strafferammen for at foretage det, der benævnes som en kate-
gori 3-forseelse iht. naturbeskyttelsesloven, er fængselsstraf på
mellem 8 dage og 6 måneder og/eller bødestraf på mellem 100
euro og 100.000 euro.
Efterforskning og konstatering af brud på jagt- og naturbeskyt-
telseslovene foretages hovedsageligt af ”skovvagter” (gardes
forêstiers) ansat iht. art 3.1 af 15. juli 2008 af naturbeskyttelses-
loven, som omhandler skovbeskyttelse. Disse skovvagter er ed-
svorne vallonske embedsmænd ansat i natur- og skovafdelingen
af den vallonske regionale administrations generaldirektorat for
landbrug og miljø. Udover at have praktiske og administrative
opgaver har skovvagterne politikompetence inden for særlige
områder relateret til miljø- naturbeskyttelse.
Som en del af natur- og skovafdelingen findes desuden en særlig
enhed, som er specialiseret i at konstatere og efterforske lov-
overtrædelser, mere præcist ”anti-krybskytterienheden” (UAF-
unité anti-braconnage).
Skovvagterne er, i lighed med politiet, underlagt statsanklage-
rens tilsyn, og der er regelmæssig kontakt mellem skovadmini-
strationen og de forskellige domstole i Vallonien.
Efterforskning og konstatering af overtrædelser af jagt- og na-
turbeskyttelseslovene foretages ligeledes af det lokale og det fø-
derale politi, idet skovvagterne i deres politifunktion har lov til
at tilkalde sig politiets assistance.”
For så vidt angår Bulgarien har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
I Bulgarien reguleres jagt i Lov om jagt og beskyttelse af vildt.
Ulve er inkluderet
i listen på arter, hvis jagt er tilladt i Bilag №1
til art. 5, § 2, p. 1 og § 5 i Lov om jagt og beskyttelse af vildt. I
henhold til lovens bestemmelser, er jagt på ulve tilladt året rundt
og der findes ingen daglige normer fsva. antallet af skudte dyr.
I Bulgarien kan ulve jages individuelt, i grupper og under jagt
på andre arter vildt. Der findes ingen straffeforanstaltninger
konkret for jagt på ulve. Der findes straffeforanstaltninger, der
gælder for ureglementeret jagt på alle arter vildt, som det ellers
er tilladt at jage (jagt med forbudte midler, jagt i en anden region
end den, som står i jagttilladelsen osv.).
Bulgarien har ikke specialiserede enheder eller særlige efterfor-
skere inden for politiet med ressourcer og speciale i efterforsk-
ning af lovovertrædelser af Lov om jagt og beskyttelse af vildt.
Der foretages fællesinspektioner af det Eksekutive Skovbrugs-
agentur (Executive Forest Agency), Indenrigsministeriet, de re-
gionale skovbrugsdirektorater og de statslige skov- og jagtgårde
fsva. overholdelse af bestemmelserne i Lov om jagt og beskyt-
telse af vildt, samt i reglerne for lovens anvendelse. I perioden
05.10-12.11.2018 blev der foretaget 10.609 inspektioner i lan-
det. Deltagere i inspektionerne var 236 medarbejdere fra Inden-
rigsministeriet
Bemærkning:
I henhold til kravene i EU’s habitatdirektiv, Council Directive
92/43/EEC of 21 May 1992 on the conservation of natural habi-
tats and of wild fauna and flora, samt Lov om biologisk diversi-
tet, er et udkast til en action plan om ulven i Bulgarien udarbej-
det. I Lov om biologisk diversitet er ulven inkluderet i Bilag IV,
hvor der inkluderes arter under et regime for beskyttelse og re-
guleret brug fra naturen. I afsnit VII i samme lov reglementeres
normerne for udarbejdelse af action planer for plante- og dyre-
arter. Art. 53 fastlægger hvilke arter der skal prioriteres ved ud-
arbejdelsen af action planer. Her er prioritetsarterne fra Bilag II
inkluderet (Art. 53, p. 1), samt arter, som er genstand for regu-
leret brug fra Bilag IV (art. 53, p. 3). Ulven indgår i begge kate-
gorier.
Vilkår og metoder for udarbejdelse af action planer for arter er
defineret i Forordning №5 af Ministeren for Miljø og Vand og
Ministeren for Landbrug og Fødevarer. Action planen for ulven
i Bulgarien er udarbejdet i henhold til denne forordning.
Udarbejdelsen af en action plan for ulven i Bulgarien blev
igangsat af Foreningen for vild natur
Balkani (Society for
Wild Nature
Balkani). En arbejdsgruppe bestående af repræ-
sentanter og eksperter fra de ansvarlige ministerier, institutio-
ner, NGO’er, videnskabsinstitutter, universiteter, dyravleres
foreninger m.m. har udarbejdet et udkast til action plan om ul-
ven i Bulgarien. Alle action planer om arter skal koordineres og
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0011.png
godkendes af Ministeren for Miljø og Vand, og for jagtarter skal
action planerne tillige godkendes af Ministeren for Landbrug og
Fødevarer.
I november og december 2018 vil offentlige diskussioner om
udkastet til action plan om ulven i Bulgarien finde sted i de fleste
større byer i Bulgarien.”
For så vidt angår Estland har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”I
Estland er ulve klassificeret som en bilag V-art. Det bør sikres
at udnyttelsen af ulve er bæredygtig. Derfor er ulve jagtbare i
Estland i perioden fra 1. november til sidste dag i februar. Jagt-
kvoten af ulve bliver bestemt hvert jagtår af Estlands miljøbe-
styrelse og kvoten varierer fra år til år. Et favorabelt antal af ul-
veflokke er mellem 15-25, og jagtkvoten afhænger af antallet af
ulve.
Jagt uden jagttilladelse er strafbart med bøde op til 800 Euro
eller tilbageholdelse (uanset hvilken art der er tale om). Ulovlige
drab på ulve forsager miljøskader og bøden er 1000 Euro. Re-
guleringen af skade på miljøet er under revidering og bødesatsen
kan stige.
Hverken det estiske grænsekontrol eller politi fører kontrol med
overholdelsen af bestemmelserne i jagt-forordningen. I Estland
kontrollerer miljøinspektoratet (www.kki.ee) overholdelsen af
bestemmelserne for lovgivning for miljøbeskyttelse samt over-
holdelsen af jagt.”
For så vidt angår Finland har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”Punishments for offenses regarding the legislation of natural
resources are decreed in chapter 48a of the Finnish criminal law,
under which section 1 decrees hunting crimes and section 1a se-
vere hunting crimes. The scale of punishments varies from a
penalty fee to a maximum of 2 years of imprisonment, and in
cases of a severe hunting crime, the punishment is at least four
months and at the most four years of imprisonment. The police
tends to file killings of wolves as severe hunting crimes, how-
ever, when addressed in the court, the sentences are often given
for regular hunting crimes. Section 1a requires that the crime is
considered severe when assessed in its entirety, and this has not
always been proven at the prejudicial inquiry.
The Finnish police does not have a separate unit specialised in
the investigation of offenses regarding hunting laws. The police
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0012.png
departments have usually focused the investigation of financial
and environmental crimes under the same unit. Crimes regard-
ing natural resources are often investigated in these units, thus
some investigators might have specialised in them. The reason
for combining the two units is that often environmental crimes
and cases regarding natural resources are linked to financial
crimes. If necessary, a group of specialised experts is gathered
together to look into certain cases.”
For så vidt angår Frankrig har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Strafferammerne
for overtrædelser af jagtlovgivningen i med-
lemslandet med udgangspunkt i jagt på ulve, som er en såkaldt
IV-art
under EU’s habitatdirektiv, Council Directive 92/43/EEC
of 21 May 1992 on the conservation of natural habitats and of
wild fauna and flora. Idet der er tale om en beskyttet art, er jagt
forbudt. Dog kan præfekter give dispensation fra den strenge
beskyttelse af ulven jf. artikel L411-1 ff. i loven om miljø samt
de ved tværministerielle forordninger af 19. februar 2018 ind-
førte ændringer.
Den ulovlige tilintetgørelse af en ulv udgør en lovovertrædelse.
Som følge af loven om generobring af biodiversiteten og land-
områder af 8. august 2016 straffes denne lovovertrædelse med
to års fængsel og 150.000 euro i bøde, jf. miljølovens artikel
L415-3:
Loven kan findes her (på fransk):
https://www.le-
gifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do;jsessio-
nid=F9382ED43B1D6E690CF8E569CCDBF855.tplgfr38s_2?
idArticle=LEGIARTI000033035158&cidTexte=LEGI-
TEXT000006074220&categorieLien=id&dateTexte
Forsøg på at begå denne lovovertrædelse straffes med samme
straf.
Den Nationale Styrelse for Jagt og Vildt Dyreliv (ONCFS) er
den institution, der hovedsageligt er specialiseret i retsforføl-
gelse vedrørende beskyttede arter. Gendarmeriet, departemen-
ternes og landområdernes direktorater, nationalparkerne samt
naturreservaterne inddrages ligeledes, men på ad hoc basis.
ONCFS oprettede for fire år siden ”ulvebrigaden” på begæring
af daværende miljøminister Ségolène Royal. Brigaden blev be-
troet ONCFS grundet styrelsens enestående territoriale netværk,
som gør det til en aktør i landlige områder, det ikke er til at
komme udenom. Styrelsens kapacitet til at være den foretrukne
samtalepartner for jagtverden, men ligeledes en partner for ad-
skillige naturforeninger, gør desuden, at det i forvejen påhviler
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0013.png
embedsmænd fra ONCFS’ tjenester i departementerne at besøge
dyreavlere, der er ofre for angreb, for at konstatere beskadigelse,
som kan give anledning til erstatning, og dette selv om styrel-
sens direktion for Forskning og Ekspertise samtidig er ansvarlig
for at følge ulven biologisk. Alt dette berettiger at betro den of-
fentlige institution at skyde canis lupus (ulven, amb. bem.) i
overensstemmelse med det loft, som hvert år fastsættes i Ulve-
planen.”
For så vidt angår Irland har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”Strafferammen
Der er ikke ulve i Irland, men strafferammerne for jagt på be-
skyttede dyr (bl.a. skovmår, grævling, ræv, kronvildt, sæler,
hvaler og rovfugle) er op til 1500 EUR eller 12 måneders fæng-
sel ved en administrativ beslutning, henholdsvis op til 100.000
EUR eller 24 måneders fængsel ved dom.
Lovgivningen herom blev senest ændret i 2000, hvor strafferam-
merne blev væsentligt forhøjet.
Der er dog ikke umiddelbart eksempler på, at disse strafferam-
mer er blevet anvendt. Flertallet af overtrædelser sker ved jagt
på godkendt vildt (bl.a. råvildt, fasaner mv.) uden for sæson el-
ler/og uden licens. Bøderne herfor er ofte i omegnen af 2-300
EUR og inddragelse af jagtlicens.
Håndhævelse
Vildtloven håndhæves først og fremmest af 70 "conservation
rangers" ansat i National Parks & Wildlife Service, som ud over
generel skov- og vildtpleje er trænet i bl.a. at sikre spor efter
krybskytteri og i øvrigt håndhæve lovens bestemmelser.
Ved en ændring af loven om kulturarv i 2018, blev disse rangers
tillagt vidtgående beføjelser, således at de nu på lige fod med
politiet kan stoppe, visitere og tilbageholde personer, gennem-
søge disses køretøjer, optage forklaring samt konfiskere evt. be-
vismateriale.
Baggrunden herfor er et ønske om at skærpe indsatsen
mod ulovlig jagt, som det erfaringsmæssigt er svært at komme
til livs. I den forbindelse har det nationale politi også tilkende-
givet at ville styrke indsatsen, bl.a. ved at øge kendskabet til
vildtloven
hos politiet.”
For så vidt angår Italien har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0014.png
”I
Italien er ulven en særlig beskyttet art. Enhver form for jagt
eller drab på ulve er forbudt i henhold til paragraf 2 komma 1 i
italienske jagtlovgivning og lov om beskyttelse af vilde fugle og
pattedyr fra 1992. Overtrædelse af loven kan straffes med fæng-
sel i mellem 2 og 8 måneder eller en bøde på mellem 774 euro
og 2.065 euro. Kontrol af korrekt jagtudøvelse og overvågning
af krybskytteri er reguleret i førnævnte lov, der betror disse op-
gaver til en række aktører og myndigheder, herunder regionale
myndigheder, vagter i nationalparker samt det såkaldte skovpo-
liti (Carabinieri Forestali). Inden for det italienske skovpoliti er
der nedsat en særlig operativ enhed, der arbejder med kontrol af
krybskytteri og forbrydelser mod dyr (SOARDA).”
For så vidt angår Kroatien har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”The
wolf is a strictly protected animal in the Republic of Cro-
atia and does not belong to hunting game and is in the compe-
tence of the Ministry of Environmental Protection and Energy
in accordance with the Nature Protection Act (Official Gazette
80/13 and 15/18). However, in accordance with Article 88 of the
Hunting Act (Official Gazette 140/05, 75/09, 14/14, 21/16-
OUSUDRH, 41/16-OUSUDRH, 67/16-OUSUDRH and 62/17),
supervision of the implementation of the said law and regula-
tions passed on it is carried out by the hunting inspection of this
Ministry (Agriculture), which has a Forestry and Hunting In-
spectorate within the Forestry, Hunting and Wood Industry Di-
rectorate. Within the said Sector, a Hunting Inspection Depart-
ment has been established with three departments: the State
Hunting Inspection Department, the Karlovac (city) Branch
Unit and the Koprivnica (city) Branch Unit.
In accordance to Article 93 of the said Law, hunting inspectors
carry out the following tasks:
1. Provide direct insight into hunting management, game breed-
ing programs, wildlife protection programs, general and individ-
ual acts of hunting rights, prescribe records and documents re-
lating to game and its parts,
2. Carry out a survey of hunting grounds, hunting and fishing
gear and the manner of marking hunting grounds and land sur-
faces outside the hunting ground where the game is inhabited,
3. Supervise the implementation of specific national and action
plans for management of certain species of game referred to in
Article 42, paragraph 5 of this Act,
4. Supervise whether the licensee fulfils the conditions pre-
scribed by this Act,
5. Supervise the implementation of the hunting management
plan, game breeding program and wildlife protection program,
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0015.png
6. Control whether the wild game and the capture of game and
its parts and the assessment of game trophies are carried out in
accordance with the provisions of this Act, as well as the docu-
ments relating to the shooting and acquisition of game and its
parts and the trophies assessed,
7. Supervise how the hunt is conducted, whether with hunting
rifles or hunting birds or hunting dogs are used in accordance
with the provisions of this Act and the regulations issued on the
basis of it,
8. Supervise the implementation of protection measures for
game crops,
9. Temporarily subdue, in accordance with special regulations,
the unlawfully caught game and the appropriated embryo game
or parts thereof, the objects to which the illegal activities have
been carried out, and the game and parts thereof from the current
possessor unless it has the certificate as obtained in the manner
prescribed by this Law,
10. Order the temporary prohibition of game hunting and other
activities if they are not in accordance with the provisions of this
Act and the regulations passed on it,
11. Order provisional measures to prevent damage to game and
hunting grounds,
12. Inform the competent authorities about the observed irregu-
larities and asks for their treatment if they are not authorized to
act directly,
13. Undertake other measures and actions for which they are au-
thorized by special regulations.
In accordance to Article 94 of the said Law, state hunting in-
spectors carry out the following tasks:
1. Supervise the implementation of a special program in hunting
grounds referred to in Article 12, paragraph 1 of this Act,
2. Supervise the implementation of ratified international agree-
ments and conventions in the field of hunting,
3. Perform as required ex officio the first-instance supervision
and with the authority of the hunting inspector referred to in Ar-
ticle 93 of this Act and control-instructive supervision,
4. Perform first-rate supervision of the superior's authority.
Finally, we note that hunting inspectors are not specialized units
or special investigators with special skills involved in investiga-
tions into violations of the Hunting Law, and according to our
knowledge in the Republic of Croatia there are no specialized
units or special investigators with resources and special skills
involved in investigations related to the violation of the Hunting
Act.”
For så vidt angår Litauen har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0016.png
”In order to answer the instruction the Embassy has been in con-
tact with the Ministry of Justice and the Ministry of Environ-
ment. The punishments of illegally hunting a wolf in Lithuania
are as follows:
• The fines of
illegally hunting a wolf according to the Lithua-
nian Code of Administrative Offences ranges from 800 to 1800
EUR. If a person has a right to hunt, he/she also loses the hunt-
ing licence from 1 to 5 years.
• The illegal hunter would also need to repay the
damage done
to the nature. According to the order of the Minister of the En-
vironment (12 August 2010, D1-695), the illegally hunted wolf
is rated at 870 EUR. If the damage is done in the national and
regional parks and other protected areas, the damage is multi-
plied by 2 (1740 EUR). The same applies for a pregnant wolf
(1740 EUR).
• According to the Criminal Code of Lithuania, a person who
has been hunting at a prohibited time or place, or in a prohibited
way, with prohibited tools or means, or otherwise illegally
caused significant damage to the wildlife, is punishable by a fine
or imprisonment for up to two years. This imprisonment has
never been applied in practice when it comes to the hunting of
wolfs.
Lithuania does not have any specialized units or separate inves-
tigators specializing in the investigation of violation of hunting
rules within the police force. The main institution, which is re-
sponsible in this area, is the Environmental Protection Depart-
ment under the Ministry of Environment.”
For så vidt angår Luxemborg har Justitsministeriet modtaget følgende op-
lysninger:
Indledningsvist oplyses, at de luxembourgske myndigheder på
grund af pågående drøftelser om dannelse af ny luxembourgsk
regering p.t. har ressourcemangel og derfor ikke har kunnet le-
vere en fuld besvarelse.
Følgende oplysninger er trods omstændighederne modtaget fra
det luxembourgske miljø- og infrastrukturministerium, som er
ansvarligt inden for jagt, herunder jagt på og varetagelse af ulve
og ulveliv:
Strafferammerne for overtrædelse af luxembourgsk jagtlovgiv-
ning fremgår af jagtlovens art. 73 (kapitel 10). Det relevante un-
derafsnit til art. 73, som jagt på specifikt ulve vil gå ind under
(oplyses det af luxembourgsk kontakt), er artiklens første under-
afsnit (side 18) på følgende link:
http://legilux.public.lu/eli/etat/leg/loi/2011/05/25/n1/jo.
16
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0017.png
Underafsnittet, der er formuleret på fransk, kan resumeres med,
at enhver person som ved overtrædelse af art. 6 og art. 8 i jagt-
loven har nedlagt et dyr, der ikke kategoriseres som vildtbe-
stand, straffes med fængsling på mellem 8 dage og 6 måneder
samt en bøde på mellem 251 EUR til 15.000 EUR eller med én
af de to straffeversioner.
Straffedispositionerne forhøjes op til 2 års fængsling og et bø-
debeløb på op til 30.000 EUR, hvis overtrædelsen f.eks. er be-
gået om natten eller på et område med jagtforbud.
Luxembourg har ingen specialiserede enheder eller særlige ef-
terforskere inden for politiet, som er beskæftiget med overtræ-
delser af jagtloven. Derimod findes der en speciel mobil enhed
under miljø- og infrastrukturministeriets Administrationstjene-
ste til beskyttelse af natur og skove, som f.eks. kontrollerer
skydning på hjortevildt. Enheden er dog ikke specifikt ansvarlig
for kontrol af jagtaktivitet.
Endelig henviser man fra luxembourgsk side til to forskellige
publikationer om ulve på luxembourgsk terræn, hvoraf den ene
er fransksproget, den anden tysksproget. Publikationerne kan
downloades:
På tysk:
https://environnement.public.lu/fr/publications/forets/2017/wo-
elfe_in_luxemburg.html
På fransk (umiddelbart en mere omfattende udgave):
https://environnement.public.ou/fr/publications/chasse/bulle-
tin_technique_BT5.html
Publikationerne, der er på henholdsvis ca. 30 og ca. 60 sider,
synes for den tyske version at koncentrere sig om beskyttelses-
status, livsadfærd, næring, ulve-menneskeforhold inkl. mennes-
kers husdyr og opdrætsdyr samt jægerproblemer, mens den
fransksprogede version suppleres med afsnit om f.eks. ulovlig
nedlæggelse, autorisationer, erstatningsdispositioner efter
ødelæggelser eller ulvedrab af husdyr m.v.
Begge publikationer kendetegnes ved i høj grad at koncentrere
sig om beskyttelsesforanstaltninger af ulve og ulvemiljøet.“
For så vidt angår Nederlandene har Justitsministeriet modtaget følgende op-
lysninger:
”I Nederlandene findes der ingen selvstændig ”jagtlovgivning.”
En tidligere jagtlov blev inkorporeret i flora- og faunaloven i
begyndelsen af 00’erne, som udviklede sig til naturbeskyttelses-
17
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0018.png
loven i 2017. Udgangspunktet for naturbeskyttelsesloven er be-
skyttelse af flora og fauna, hvilket indebærer, at det er forbudt
at dræbe dyr. Der er nogle undtagelser i henhold til forvaltning
af hensigtsmæssige størrelse af dyrebestanden samt bekæm-
pelse af dyr, der volder skader på natur og ejendomme og jagt.
Jagt er underlagt strenge krav, man skal bl.a. være i besiddelse
af et jagttegn, være i besiddelse af egen jord, være del af et jagt-
selskab, der har tilladelse af jordejerne til at jage på hans jord,
jordejeren er forpligtet til at forvalte en god dyrepopulation, des-
uden er det kun tilladt at jage på følgende fem arter:
- Fasanen (Phasianus colchicus);
- Gråanden (Anas platyrhynchos);
- Ringduen (Columba palumbus);
- Haren (Lepus Europaeus);
- Vildkaninen (Oryctolagus cuniculus).
Strafferammerne for overtrædelse af naturbeskyttelsesloven er
forskellige fra sag til sag. Ift. at dræbe en ulv eller andre såkaldt
IV-arter
under EU’s habitatdirektiv er der tale om en forbry-
delse, hvis dette drab er forsætligt. I det tilfælde kan der pålæg-
ges en fængselsstraf op til seks år, samfundstjeneste eller en
bøde i femte kategori (maksimalt 83.000 euro). Hvis drabet ikke
skete forsætligt, er der tale om en lovovertrædelse. I det tilfælde
kan der pålægges en fængselsstraf op til et år, samfundstjeneste
eller en bøde i fjerde kategori (maksimalt 20.750 euro).
Hvis man efter drabet fx sælger dyret/dyrets skin, og værdien
heraf er større end ¼ af den maksimale bøde der i den pågæl-
dende sag ville kunne pålægges, forhøjes bøden til følgende ka-
tegori. Det betyder i dette tilfælde fra kategori fire til fem eller
fra kategori fem til kategori seks. I denne sjette og sidste bøde-
kategori kan der pålægges bøder op til 830.000 euro.
I Nederlandene er der ingen specialiserede enheder eller særlige
efterforskere, der udelukkende beskæftiger sig med overtræ-
delse af jagtbestemmelserne. Flere forskellige instanser har be-
føjelser til at efterforske mulige overtrædelse af jagtbestemmel-
serne og uddele bøder.
Inden for det nationale politi findes enheder målrettet naturlov-
givning, som bl.a. beskæftiger sig med jagtbestemmelserne. Fø-
devarestyrelsen kan også undersøge meldinger om mulige over-
trædelser af jagtbestemmelserne. Desuden har skovfogeder sær-
lige beføjelser til at efterforske overtrædelser og pålægge bø-
der.”
For så vidt angår Polen har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
18
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0019.png
”Wolves (Canis lupus) are under protection in Poland according
to the Act on Nature Conservation (Dz.U. 2018, poz. 1614). The
Act in Art. 131
provides sanctions for violation of the Act’s pro-
visions - including for capturing or killing of wolves as outlined
in point 1a - in the form of detention or a fine/penalty, and in
Art. 132 refers in this regard to the Petty Offences’ Code (Dz.U.
2018, poz.
618). The Petty Offences’ Code provides that the
punishment in the form of a detention is from 5 to 30 days and
in the form of a fine/penalty is from 20 PLN to 5,000 pln (ca. 35
dkr til 8.750 dkr).
In Poland there are several services in this regard:
- The State Hunting Guard: uniformed, armed and equipped
with off-road marked transportation means subordinated to the
voivod (the voivod is a government representative in the region)
based on the Hunting Law (Dz.U. 2018, poz. 2033). The State
Hunting Guard is to control the execution of the provisions of
the act - the Hunting Law, in particular as regards: protection of
animals, control of poaching and all kinds of hunting, combating
hunting crimes and offences, control of the legality of the pur-
chase and trade of game, control of entrepreneurs conducting
business activity within the scope of live game trade and trade
in carcasses of animals and their parts, concerning keeping rec-
ords of purchase in each sales point.
- In the national parks: National Park Service - based on the Act
on Nature Conservation
performs in the national parks tasks
related to protection of property and combating crimes and of-
fences in the field of nature
- In the state forests: The Forest Guard
based on the Act on
Forestry. Forest guards deal with combating crimes and of-
fences within the scope of forest damage and nature protection
and perform other tasks concerning property protection
According to the Ministry of Environment, there is no special
units in the police dealing with violation of the hunting law, law
on nature protection or the law on the forestry.”
For så vidt angår Portugal har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”According to the PT National Institute for Nature and Forests’
Conservation, the PT legal framework applicable to wolf hunt-
ing is considered to be a case study given the existent of a con-
flict between the law which protects the Iberian wolf (from
1988) and the decree-law issued afterwards (2016) to regulate
it.
19
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0020.png
The Iberian Wolf (Canis
lupus signatus
) is classified as an en-
dangered species, protected by PT law 90/88. Such law qualifies
wolf’s killing and capture as crimes. Furthermore, the PT Penal
Code also establishes that hunting protected species (e.g.
wolves) is a crime punished with imprisonment up to 5 years.
However, the Law 90/88 lacked regulation and for that purpose
it was later published the decree law 54/2016. Against the rec-
ommendation of ICNF, this decree-law classified wolf hunting
not as a crime (i.e. punished with imprisonment) but merely as
a “very
serious administrative offense”
(i.e. punished only with
pecuniary fines). ICNF had recommended perpetrators to be
punished with imprisonment up to 5 years.
It is the opinion of the ICNF that in such a case of conflict be-
tween laws the perpetrator must be punished for both having
committed a crime and an administrative infraction. This mean
the offender should be subject to imprisonment and that this
should not exclude the application of pecuniary fines. Neverthe-
less, in the course of the conversations with the Embassy, it was
mentioned that offenders are not infrequently punished only
with a fine.
The ICNF expects the applicable legislation to be revised soon
and will be striving for the criminalization of wolf killing.
The Nature and Environmental Protection Service (SEPNA), es-
tablished under the Portuguese Security Force GNR (National
Republican Guards), is the security force specially dedicated at
ensuring compliance with the hunting legislation. ICNF ex-
plained that quite often SEPNA is not able to identify the wolf
killers. Therefore, with the the aim of increasing the chances for
a successful identification, it is the intention that SEPNA units
will increasingly integrate in their teams criminal investigation
specialists.”
For så vidt angår Rumænien har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Dele af "Council Directive 92/43/EEC of 21 May 1992 on the
conservation of natural habitats and of wild fauna and flora" er
i Rumænien implementeret i lov nr. 407 af 9. november 2016.
Ifølge lov 407 straffes ulovlig jagt på ulve med en bøde på 1.000
euro.
Sager om ulovlig jagt varetages af Afdelingen for Våben, ek-
splosiver og farlige stoffer.”
For så vidt angår Slovakiet har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
20
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
”According to Act No. 274/2009 Coll. on hunting and on the
amendment of some laws, as amended, the Ministry of Agricul-
ture and Rural Development of the Slovak Republic (“MARD
SR”) annually determines the grey wolf (Canis lupus) hunting
quota. According to Section 71 (1) (a) (6) of MARD SR Decree
No. 344/2009 Coll., implementing the Hunting Act, as
amended, the time for the wolf hunting is determined from 1
November to 15 January, except for selected areas in which the
wolf is protected all year round.
Everyone who carries out game hunting must have a valid hunt-
ing license (Section 51) and a hunting permit (Section 53) and
must be recorded in the visitors’ book of the particular hunting
ground (Section 54). After capturing a large predator - the grey
wolf, the hunter is required to identify it with a mark indicating
an animal caught (Section 64). In the hunting permit, the hunter
must also indicate the time and the code of the mark used to
identify the animal caught (Section 55 (10) of the Hunting Act).
If the hunting permit had been issued, but the hunter forgot it
and therefore could not present it during the hunting, along with
other documents, it would be an offense in the field of hunting.
Under Section 76 (4), the following may be imposed for the of-
fense: a reprimand, a fine ranging between EUR 30 and EUR
3,000, a prohibition of activity up to one year, or a denial of the
case.
In the case of illegal hunting, i.e. hunting of the grey wolf with-
out a permit, hunting at the time of protection or hunting in a
forbidden way, it is a criminal act of poaching according to Sec-
tion 310 of the Criminal Code No. 300/2005 Coll. The criminal
act of poaching is also committed by the person who hides, pre-
serves or transfers an unlawfully caught or found animal (wolf)
to himself or to another person. Such an act can be punished
with a sentence of imprisonment for up to two years.
Imprisonment for six months to three years can be imposed on
an offender who commits the abovementioned act in mass-effi-
cient or abusive manner, or to a minor extent, or on an offender
who is a person with a special duty to protect the environment.
Imprisonment for one to five years can be imposed on an of-
fender who commits the abovementioned act and has already
been convicted of such an act before, or if the act is committed
to a greater extent or in a more severe manner.
Imprisonment for three to eight years can be imposed on an of-
fender who commits the abovementioned act to a considerable
extent.
21
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0022.png
Imprisonment for four to ten years can be imposed on an of-
fender, who commits the abovementioned act to a large extent.
A specialized unit - the Department of Detection of Hazardous
Materials and Environmental Crime - has been set up within the
Police Corps in Slovakia. In addition to other offenses related to
environmental damage, this department also investigates the
crime of poaching.”
For så vidt angår Slovenien har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Individuals are fined from 420 to 1.200 euros for a violation of
Game and Hunting Act in terms of illegal hunt on wolves.
The main surveillance authorities are Hunting Inspection and
Police, but there are no other specialised units.”
For så vidt angår Storbritannien har Justitsministeriet modtaget følgende op-
lysninger:
”Det
britiske ministerium for Miljø, Fødevarer og Landbrug
(DEFRA) oplyser, at der ikke er vilde ulve i UK.
Det oplyses endvidere, at enheden ”National Wildlife Crime
Unit” (der finansieres delvist af DEFRA og Home Office) assi-
sterer regionalt politi med at håndtere forbrydelser mod dyreliv.
Enheden indsamler og analyserer oplysninger/beviser mhp. at
dele dem med politiet og assistere i efterforskninger.
Håndhævelse af jagtlovgivning i UK er et operationelt anlig-
gende for politiet. Det er op til den enkelte Chief Constable at
afgøre, hvordan deres ressourcer anvendes, og det er op til lo-
kalvalgte Police and Crime Commissioners at holde det lokale
politi ansvarlige
herunder ift., hvordan de håndterer den type
kriminalitet, der har størst betydning for lokale beboere og virk-
somheder.”
For så vidt angår Sverige har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”EU’s habitatdirektiv er ikke direkte indarbejdet i den svenske
jagtlovgivning. Denne opstiller imidlertid en strafferamme på
fængsel mellem seks måneder og fire år for ”grovt jaktbrott”;
herunder jagt på truet eller sjældent vildt. Strafferammen gælder
også dyreplageri af de nævnte typer vildt.
22
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0023.png
Mistanker om brud på den svenske jagtlovgivning efterforskes
af et lille antal specialister ansat på nationalt niveau i det sven-
ske rigspoliti. Generelt er jagtforbrydelser vanskelige at opklare,
idet de begås i tyndt befolkede områder, og bevisbyrden ofte er
afhængig af vidneudsagn fra den mistænktes venner og be-
kendte. Sammenlignet med andre typer kriminalitet forekom-
mer jagtforbrydelser relativt sjældent, hvorfor man
sammen-
holdt med efterforskningens specielle karakter
har valgt at
have et mindre antal specialister i politiet, som efterforsker jagt-
forbrydelser i hele Sverige.
Strafniveauet for overtrædelse af jagtlovgivningen i Sverige af-
hænger af forbrydelsens karakter. At skyde en ulv straffes som
udgangspunkt med fængsel i seks måneder. Skærpende omstæn-
digheder er eksempelvis dyreplageri og planlægning af forbry-
delsen. I disse tilfælde har man set eksempler på strafudmåling
op til to års fængsel i Sverige.”
For så vidt angår Tjekkiet har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Tjekkiet
har indrettet sin lovgivning om jagt og naturbeskyt-
telse i overensstemmelse med Rådets direktiv 92/43/EØF af 21.
maj 1992 om bevar af naturtyper samt vilde dyr og planter.
Bekendtgørelse nr. 395 af 13. august 1992 af lov nr. 114 af 25.
marts 1992 om natur- og landbeskyttelse fastsætter, at ulve (Ca-
nis lupus) er omfattet af fredede vildtlevende dyr, der er natur-
ligt forekommende i den tjekkiske natur, og er optaget på bilag
III af kritisk truede dyr.
Det fremgår af lov nr. 449 af 27. november 2001 om jagt, at der
er forbud mod at jage fredede vildtlevende dyr. Jagt på ulve be-
tragtes som en overtrædelse af lov nr. 114 af 25. marts 1992 om
natur- og landbeskyttelse og lov nr. 449 af 27. november 2001
om jagt og straffes ifølge den tjekkiske straffelovgivning § 304
om krybskytteri.
Man vil blive straffet for ulvedrabet med frakendelse af retten
til at have og erhverve jagttegn eller med fængsel i indtil 2 år.
Straffen kan stige til bøde (op til 30 000 CZK) eller til fængsel
i indtil 5 år, hvis man blandt andet jager på en måde, der udsæt-
ter vildtet for unødige lidelser, eller hvis der med overtrædelsen
er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende
selv eller andre. Lovgivningen blev senest ændret i 2017.
Man kender ikke til, at der har været eksempler på ulvekryb-
skytteri i Tjekkiet, selvom herværende ulvepopulation er i frem-
gang. Den er således steget fra 3 i 2011 til 118 i 2017.
23
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0024.png
Overordnet set bliver strafferammerne for overtrædelsen af jagt-
loven anvendt i begrænset omfang, da bevisbyrden for krybskyt-
teri kan være vanskelig at løfte. Krybskytten må afsløres på
fersk gerning.
I Tjekkiet har man en særskilt kriminalpolitienhed, der beskæf-
tiger sig med miljøkriminalitet, heriblandt overtrædelser af jagt-
lovgivningen. Denne enhed bliver oplært (én gang hvert andet
år) af medarbejdere fra Landbrugsministeriet med speciale i jagt
og vildtforvaltning.
Desuden har man inden for hvert jagtareal udvalgt en jagtvagt,
der kan kræve, at personer, som befinder sig i arealet med jagt-
riffel eller jagthund, fremviser deres jagttegn.
Eftersom Tjekkiets statspoliti har ansvar for at forebygge krimi-
nalitet, heriblandt krybskytteri og skal sikre, at lov nr. 119 af 9.
april 2002 om våben overholdes, er politiet også berettiget til at
forlange fremvisning af ID-kort og våbentilladelse af personer,
der kan
blive sigtet for krybskytteri.”
For så vidt angår Tyskland har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Ifølge
straffelovgivningen og naturbeskyttelseslovgivningen,
som har implementeret ovenstående direktiv, kan krybskytteri i
Tyskland straffes med bødestraf eller op til 3 års fængsel, under
særligt skærpende omstændigheder op til 5 års fængsel. Ulovligt
fiskeri straffes med bøde eller op til 2 års fængsel. Ambassadens
kontaktperson har oplyst, at den maksimale strafferamme for
jagt på ulve vil være 5 års fængsel.
Der findes ikke specialiserede enheder eller særlige efterfor-
skere med speciale i efterforskning af sager om overtrædelse af
jagtlovgivningen i Tyskland.
I Tyskland er der i perioden 2007
2016 blevet idømt 26 fæng-
selsstraffe for krybskytteri. Heraf er 23 gjort betingede. Herun-
der ses en tabel over fordelingen af de idømte straffe, hvor alle
domme i perioden indgår.
6-9 må-
neder
0
3
0
0
1
9-12 må-
neder
3
1
2
0
0
1-2
år
0
1
1
0
0
24
< 6 måneder
2007
2008
2009
2010
2011
0
1
1
1
0
6 måneder
1
0
0
1
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0025.png
2012
2013
2014
2015
2016
0
0
2
0
0
0
0
0
1
1
1
0
0
0
0
2
1
0
0
0
0
0
0
0
0
De tre idømte fængselsstraffe i perioden, som
ikke
var betin-
gede, var en dom på 6 måneder og en dom på ml. 9-12 måneders
fængsel, begge i 2007, samt en dom på 6-9 måneders fængsels-
traf i 2012.
Der kan i forbindelse med krybskytteri også idømmes bøde-
straffe. I Tyskland er der i perioden 2007-2016 blevet idømt 189
bødestraffe. Nedenfor ses en oversigt over de idømte bøde-
straffe og antallet af dagbøder for hver af bødestraffene i perio-
den.
Idømte bødestraffe for krybskytteri, opgjort i antal dagbøder
I alt
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
25
13
33
19
21
14
10
21
16
17
5-15
dage
1
3
1
3
0
0
1
1
3
0
6-30
dage
13
5
10
8
6
4
3
6
4
4
31-90
dage
9
4
18
5
12
9
6
10
7
8
91-180
dage
2
1
4
3
3
1
0
4
2
5
For den interesse det måtte have, er nedenfor indsat en tabel over
antallet af illegalt dræbte ulve i Tyskland i perioden 2000
15.
oktober 2018 opdelt efter de delstater hvor ulvene er dræbt. I
perioden er der i alt blevet dræbt 35 ulve i Tyskland.
År
2000
2001
2002
2003
1
BW BY BB MV
NI
RP
SN
ST
I alt
0
0
0
1
25
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0026.png
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
1
1
1
1
0
0
1
1
1
2
1
1
3
1
2
2
3
1
1
1
3
1
7
1
1
8
1
4
2
1
1
1
1
2
0
2
0
2
1
1
5
3
5
4
8
35
1
12
Forkortelser: BW: Baden-Württemberg, BY: Bayern, BB: Bran-
denburg, MV: Mecklenburg-Vorpommern, NI: Niedersachsen,
RP: Rheinland-Pfalz, SN: Sachsen, ST: Sachsen-Anhalt.”
For så vidt angår Ungarn har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”In Hungary, the 1
§ of the decree 79/2004 on implementation
rules of the Law on wildlife protection, management and hunt-
ing specifies which animal species can be subject to hunting. In
the aforementioned list, the wolf (canis lupus) is not listed, so
hunting of it is not allowed. Furthermore, the paragraph 28 § (1)
of the Law on wildlife protection, management and hunting says
that the person who is entitled to hunt must not endanger the
survival of the species.
In Hungary, the wolf is a highly protected species which is de-
scribed in the Second annex of the Decree 13/2001 on protected
and highly protected flora and fauna. In view of the above men-
tioned, the hunting of wolves in Hungary can only be done le-
gally, if authorized by the competent authority. Other cases are
illegal and can be counted as poaching which is investigated by
the relevant police department and local hunting authorities.
Poaching is sanctioned according to the Criminal Code 2012 of
Hungary. Section 245 C) states that: (Any person who)
“is en-
gaged in activities for the killing or capturing of wild game, or
any vertebrate animal under special protection or any protected
26
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om ministeren, eventuelt ved indhentelse af bidrag fra miljø- og fødevareministeren, vil fremsende en redegørelse, der belyser beskyttelsesniveauet for ikke-jagtbare og decideret fredede arter under dansk lov, til justitsministeren
2008966_0027.png
animal using unauthorized hunting equipment and methods pro-
vided for in specific other legislation, or on restricted hunting
grounds,
is guilty of a felony punishable by imprisonment not
exceeding three years.”
Besides, section 253
§ “Prohibition from Residing in a Particu-
lar Area” states that: “Banishment may also
be imposed against
the perpetrators of environmental offenses, damaging the natu-
ral environment, poaching game, poaching fish, violation of
waste management regulations and organisation of illegal ani-
mal fights.”
The person may be banned from one or more settlements or a
particular area of a settlement or the country, if the stay of the
person endangers public interest.
The breach of the Hungarian legislation on hunting and the de-
tection of the acts is subject to investigation by the police offic-
ers competent in the place where the act was committed. A unit
dealing only with violations of hunting rules does not exist
within the police force.”
For så vidt angår Østrig har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”I Østrig er jagtlovgivningen
samt regler om naturbeskyttelse
underlagt forbundslandenes kompetencer, hvorfor der ikke fin-
des nogen ensartet national lovgivning på området.
Det gælder i samtlige ni forbundslande, at ulven er fredet året
rundt. Overtrædelse af lovgivningen straffes i samtlige lande
med bøder (”Geldstrafe”). I nogle forbundslande er der endvi-
dere hjemmel til frihedsstraffe (”Freiheitsstrafe”).
I vedhæftede
dokument findes en oversigt over de enkelte forbundslandes
strafferammer.
Det meddeles endvidere, at der i Østrig ikke findes nogen spe-
cialiseret enhed for sager om overtrædelsen af jagtlovgivnin-
gen.”
Justitsministeriet har ikke modtaget svar fra Cypern, Grækenland,
Letland, Malta og Spanien.
27