Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1964383_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. november 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 92 (MOF alm. del) stillet 15. oktober 2018
efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 92
Vil ministeren oplyse, hvor meget mindre NOx en lastbil og en varebil udleder, når den lever op til
Euro 6 krav i stedet for Euro 4 og Euro 5?
Svar
En Euro 6 lastbil udleder ca. 13 gange mindre NOx end en euro 4 eller 5 ved bykørsel. Dieselskandalen
er årsag til, at der i forhold til varebiler reelt ikke er den store forskel på NOx-udledningen fra Euro 4,
5 og 6. En Euro 6 varebil udleder således ca. det samme NOx som en Euro 4 eller 5 varebil.
Det er først med indførelse af en prøvning ved faktisk kørsel (real driving emission, RDE), at der
forventes et væsentligt fald i NOx-udledningen fra varebiler. RDE får effekt fra Euro 6dtemp og Euro
6d, der vil komme på markedet i de kommende år, Dette er illustreret i tabellen nedenfor.
I DCE’s
vurdering af scenarier for skærpede miljøzoner er der anvendt nedenstående
emissionsfaktorer for bykørsel, jf. MOF alm. del spørgsmål 96. Typegodkendelsesværdien og den
vægtede gennemsnitlige emissionsfaktor for alle typer kørsel (både by og land og motorvej) er indsat
til sammenligning. Enhederne for emissionsaktorerne for varebiler og tunge køretøjer er ikke ens, og
værdierne kan derfor ikke sammenlignes.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om, hvor meget mindre NOx en lastbil og en varebil udleder, når den lever op til Euro 6 krav i stedet for Euro 4 og Euro 5, til miljø- og fødevareministeren
1964383_0002.png
Tabel 1: Oversigt over udledning af kvælstofoxider (NOx) fra hhv. lastbiler og varebiler opgjort på Euronorm.
For hver Euronorm ses udledningen ved a) typegodkendelse/laboratoriemålingen b) gennemsnitsudledning
ved faktisk kørsel og c) gennemsnitsudledning ved faktisk kørsel alene i byområder.
NO
x
Lastbiler
vægtet gennemsnit for alle
størrelser. Emissionsfaktor i NOx g/kWh
Ikrafttrædelse
alle nye
køretøjer
Type-
godkendel
se
3.5
2.0
0,46
Gennem
snit
Land/by
4,6
2,2
0,17
By
kørsel
5,2
5,3
0,40
Varebiler i NOx g/km
Ikrafttrædelse
alle nye
varebiler
1.1.2007
1.1.2012
1.9.2016
1.9.2020
1.1.2022
Type-
godkendels
e
0,25
0,18
0,08
0,08
0,08
Gennem
snit
Land/by
0,73
1,22
0,99
0,52
0,26
By
kørsel
0,90
1,40
1,10
0,57
0,29
Euro 4
Euro 5
Euro 6
Euro 6d
TEMP
Euro 6d
1.10.2006
1.10.2009
1.1.2014
Kilde: Aarhus Universitet, DCE.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
2