Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. november 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 92 (MOF alm. del) stillet 15. oktober 2018
efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 92
Vil ministeren oplyse, hvor meget mindre NOx en lastbil og en varebil udleder, når den lever op til
Euro 6 krav i stedet for Euro 4 og Euro 5?
Svar
En Euro 6 lastbil udleder ca. 13 gange mindre NOx end en euro 4 eller 5 ved bykørsel. Dieselskandalen
er årsag til, at der i forhold til varebiler reelt ikke er den store forskel på NOx-udledningen fra Euro 4,
5 og 6. En Euro 6 varebil udleder således ca. det samme NOx som en Euro 4 eller 5 varebil.
Det er først med indførelse af en prøvning ved faktisk kørsel (real driving emission, RDE), at der
forventes et væsentligt fald i NOx-udledningen fra varebiler. RDE får effekt fra Euro 6dtemp og Euro
6d, der vil komme på markedet i de kommende år, Dette er illustreret i tabellen nedenfor.
I DCE’s
vurdering af scenarier for skærpede miljøzoner er der anvendt nedenstående
emissionsfaktorer for bykørsel, jf. MOF alm. del spørgsmål 96. Typegodkendelsesværdien og den
vægtede gennemsnitlige emissionsfaktor for alle typer kørsel (både by og land og motorvej) er indsat
til sammenligning. Enhederne for emissionsaktorerne for varebiler og tunge køretøjer er ikke ens, og
værdierne kan derfor ikke sammenlignes.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk