Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2052042_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 30. april 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 63 (MOF alm. del) stillet 25. april 2019
efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsm ål nr. 7 63
”V
il ministeren oplyse, hvorvidt indholdet af v edhæftede udkast til beretning er fagligt korrekt,
og v il ministeren særligt bekræfte af forslaget i beretningen ikke kræv er ændring af
skov loven?”
Sv ar
Det følger af skov lovens § 6, stk. 1 , at fredskov pligt kan ophæves , når særlige grunde taler for det. Det
er nærmere beskrevet i forarbejderne til skovloven, hvad der forstås herved, og det er forudsat, at
fredskov spligtige arealer bevares til skovdrift, og at fredskovspligten kun undtagelsesvis kan ophæves.
Der redegøres i bemærkningerne til lovens § 6 bl.a. for den restriktive praksis, som på daværende
tidspunkt hav de udviklet sig, og som v ar fulgt op af Naturklagenævnet, og hvorefter der i det
v æsentlige anlægges de samme synspunkter for tilladelse til ophævelse af fredskovspligten, som for
tilladelse til by ggeri, anlæg og terrænændringer. I forlængelse heraf fremgår bl.a. følgende: "Der giv es
desuden kun tilladelse til ophævelse af fredskovspligten, hvis den ønskede ændrede anvendelse ikke
kan ske uden for fredskov, og hv is andre samfundsmæssige hensyn er v igtigere end hensynet til, at
arealet bevares med fredskovspligt." […] "I forslaget forudsættes denne restriktive praksis fastholdt.
Det er således den aktiv itet, som arealet ønskes anvendt til, der er afgørende for, om fredskovspligten
skal v ige."
I udkast til beretning fra Miljø - og Fødevareudvalget fremgår i forslaget til ændret praksis for
administrationen af skov lovens regler bl.a.,
”at
fredskovspligten som udgangspunkt kan ophæves på
arealer, såfremt der ikke er afgørende forhold, der taler imod dette”. Lovens udgangspunkt er som
beskrevet ovenfor, at fredskovspligten kun kan ophæv es, hvis særlige grunde taler herfor. I tilkny tning
hertil og som forudsat i lov bemærkningerne er der en lang og restriktiv praksis fra bl.a. klagenævnet
for, hv ad der giv es tilladelse til. Da den med udkastet til beretning foreslåede ændring af praksis sy nes
at indebære, at det i lov en og lovbemærkningerne forudsatte udgangspunkt ændres, v urderes forslaget
ikke at kunne gennemføres inden for rammerne af den gældende skovlov.
Skov lovens formål beskriver, at der v ed administration af lov en skal tages hensyn til både produktion
og til skov enes biologiske mangfoldighed samt til landskab, naturhistorie, kulturhistorie,
miljøbeskyttelse og friluftsliv. Størrelse, udformning eller tidligere ejerskab kan ikke generelt tillægges
den bety dning, at behovet for at v aretage hensynene i lovens formål ikke er til stede på konkrete
arealer.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm. om, hvorvidt indholdet af vedhæftede udkast til beretning er fagligt korrekt, og vil ministeren særligt bekræfte af forslaget i beretningen ikke kræver ændring af skovloven, til miljø- og fødevareministeren
I bekendtgørelse om erstatningsskov og særlige regler v edrørende kystbeskyttelse på fredskovspligtige
arealer er der fastsat nærmere regler om, at der skal fastsættes vilkår om erstatningsskov i tilladelser
om ophæv else af fredskovspligt, herunder regler om beregning af erstatningsskovens størrelse. Denne
del af forslaget er derfor allerede en del af skov lov givningen og dennes administration.
I relation til den del af udkastet til beretning, der vedrører historien bag skovloven kan jeg oply se, at
ordningens formål var at sikre træproduktionen v ed at forbyde husdyrgræsning og forbedre
arronderingen (afgrænsningen) af skov ene. Forøgelsen af skov arealet har dog også en lang historik, og
siden den første skov tælling i 1 881 har skovarealet været stigende. Danmarks Statistik har opgjort, at
ca. 7 0 % af skov arealet aktuelt er fredskovspligtigt. Endelig kan jeg oply se, at der ikke i
administrationen af skov loven gælder andre hensyn for mountainbikecykling end for andre
friluftaktiv iteter.
Som jeg tidligere har oplyst, er jeg v illig til at drøfte, om reglerne i skov loven v irker efter hensigten.
Drøftelser om mulige lovændringer vil dog først kunne komme på tale efter folketingsvalget. En
v urdering af, hv orvidt der inden for rammerne af den gældende skovlovgivning evt. kan v ære et rum
for at ændre eller justere administrativ praksis på andre måder end den, der er foreslået i udkastet til
beretning, vil kræve en nærmere og noget mere omfattende gennemgang af området, end der er
mulighed for inden for den giv ne tidsramme her.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Isabelle Navarro Vinten
2