Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 30. april 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 63 (MOF alm. del) stillet 25. april 2019
efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsm ål nr. 7 63
”V
il ministeren oplyse, hvorvidt indholdet af v edhæftede udkast til beretning er fagligt korrekt,
og v il ministeren særligt bekræfte af forslaget i beretningen ikke kræv er ændring af
skov loven?”
Sv ar
Det følger af skov lovens § 6, stk. 1 , at fredskov pligt kan ophæves , når særlige grunde taler for det. Det
er nærmere beskrevet i forarbejderne til skovloven, hvad der forstås herved, og det er forudsat, at
fredskov spligtige arealer bevares til skovdrift, og at fredskovspligten kun undtagelsesvis kan ophæves.
Der redegøres i bemærkningerne til lovens § 6 bl.a. for den restriktive praksis, som på daværende
tidspunkt hav de udviklet sig, og som v ar fulgt op af Naturklagenævnet, og hvorefter der i det
v æsentlige anlægges de samme synspunkter for tilladelse til ophævelse af fredskovspligten, som for
tilladelse til by ggeri, anlæg og terrænændringer. I forlængelse heraf fremgår bl.a. følgende: "Der giv es
desuden kun tilladelse til ophævelse af fredskovspligten, hvis den ønskede ændrede anvendelse ikke
kan ske uden for fredskov, og hv is andre samfundsmæssige hensyn er v igtigere end hensynet til, at
arealet bevares med fredskovspligt." […] "I forslaget forudsættes denne restriktive praksis fastholdt.
Det er således den aktiv itet, som arealet ønskes anvendt til, der er afgørende for, om fredskovspligten
skal v ige."
I udkast til beretning fra Miljø - og Fødevareudvalget fremgår i forslaget til ændret praksis for
administrationen af skov lovens regler bl.a.,
”at
fredskovspligten som udgangspunkt kan ophæves på
arealer, såfremt der ikke er afgørende forhold, der taler imod dette”. Lovens udgangspunkt er som
beskrevet ovenfor, at fredskovspligten kun kan ophæv es, hvis særlige grunde taler herfor. I tilkny tning
hertil og som forudsat i lov bemærkningerne er der en lang og restriktiv praksis fra bl.a. klagenævnet
for, hv ad der giv es tilladelse til. Da den med udkastet til beretning foreslåede ændring af praksis sy nes
at indebære, at det i lov en og lovbemærkningerne forudsatte udgangspunkt ændres, v urderes forslaget
ikke at kunne gennemføres inden for rammerne af den gældende skovlov.
Skov lovens formål beskriver, at der v ed administration af lov en skal tages hensyn til både produktion
og til skov enes biologiske mangfoldighed samt til landskab, naturhistorie, kulturhistorie,
miljøbeskyttelse og friluftsliv. Størrelse, udformning eller tidligere ejerskab kan ikke generelt tillægges
den bety dning, at behovet for at v aretage hensynene i lovens formål ikke er til stede på konkrete
arealer.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
•
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
•
•
w ww.mf vm.dk