Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2050689_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 28. april 201 9
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 57 (MOF alm. del) stillet den 1 7. april 2019
efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsm ål nr. 7 57
”Ministeren
bedes som opfølgning på besvarelse af EUU alm. del - spørgsmål nr. 1 56 uddybe med en
nærmere beskrivelse af det forv entede indhold for nedenstående centrale politiske beslutninger på
EU’s
dagsorden på miljø -, natur og klimaområdet;
Den fælles landbrugspolitik for 2021-2027
– En ev entuel kommende EU strategi for bæredygtig udvikling som opfølgning på FN’s v erdensmål
Et ev entuelt kommende 8. miljøhandlingsprogram
– EU’s langsigtede lavemissionsstrategi
– EU’s bidrag til Paris-aftalen
– Rev ision af EU’s lov givning for energi og klima frem mod 2030
– EU’s biodiversitetsstrategi og naturbeskyttelseslovgivning
– EU’s fremtidige forskningsprogram
– EU’s fremtidige positioner i relationer til indgåelse
af internationale aftaler på miljø - og klimaområ-
det.
Ministeren bedes endvidere præsentere en uddybende beskrivelse af hv ilken EU -lovgivning inden for
v and, luft, natur og transport af affald, der ifølge besv arelsen af EUU alm. del - spørgsmål nr. 1 56 skal
ev alueres, og som evt. kan medføre justeringer i lov givningen? Samtidig bedes ministeren redegøre
for, hv orvidt der også v il v ære EU -lovgivning inden for natur og biodiversitet, som skal evalueres i den
kommende 5 -årige periode, som evt. også kan medføre justeringer i lovgivningen.
Endelig anmodes ministeren om for samtlige oplistede centrale politiske beslutninger og for den
næv nte EU -lovgivning inden for v and, luft og transport af affald, som skal ev alueres samt for natur og
biodiv ersitet at beskrive regeringens prioriteringer og dens målsætninger i den kommende 5 -årige
periode, der v il byde på afgørende beslutninger som får markant betydning for EU’s miljø, klima og
naturpolitik frem mod 2030.”
Sv ar
Der skal generelt henvises til forelæggelser, samråd og notater i forbindelse med den normale EU -
procedure, hvor både sagernes indhold og regeringens holdninger løbende beskrives.
For så v idt angår EU’s langsigtede lavemissionsstrategi, EU’s bidrag til Paris
-aftalen og revision af
EU’s lov givning for
energi og klima frem mod 2030 er der indhentet bidrag fra Energi -, Forsynings- og
Klimaministeriet.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• C V R
12854358
• E A N
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om, som opfølgning på besvarelse af EUU alm. del - spørgsmål nr. 156, at uddybe med en nærmere beskrivelse af det forventede indhold for centrale politiske beslutninger på EU’s dagsorden på miljø-, natur og klimaområdet, til miljø- og fødevareministeren
Den fælles landbrugspolitik for 2021-2027
Kommissionen fremsatte den 1 . juni 2018 forslag til EU's fremtidige landbrugspolitik. Folketingets
Europaudvalg og Miljø - og Fødevareudvalg blev orienteret om dette i grundnotat af den 27 . juni 2018.
Sagen er efterfølgende løbende drøftet på en lang række rådsmøder (landbrug og fiskeri), hv or reform-
forslagene er forelagt Folketingets Europaudvalg og drøftet i forbindelse med samråd i Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg i henhold til den normale EU -procedure. Regeringen arbejder for, at den
fælles landbrugspolitik i øget omfang kan bidrage til at understøtte EU-målsætninger inden for miljø
og klima.
Den seneste forelæggelse af reformforslagene skete i Folketingets Europaudvalg den 1 2. april 2019,
hv or emnet netop var de grønne elementer i reformforslagene . Der er i den forbindelse oversendt sam-
lenotater til Folketingets Europaudvalg med ko pi til Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg, jf. seneste
samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg med kopi til Folketingets Miljø - og Fødevareud-
v alg den 4. april 201 9.
Forud for præsentationen af reformforslagene i juni 201 8 v ar der endvidere drøftelser på basis af en
meddelelse fra Kommissionen om reformen af den fælles landbrugspolitik, der ligeledes er forelagt
Folketingets Europaudvalg og drøftet i forbindelse med samråd i Folketingets Miljø - og Fødevareud-
v alg i henhold til den normale EU -procedure.
En eventuel kommende EU strategi for bæredygtig udvikling som opfølgning på FN’s verdensmål
Kommissionen fremlagde den 30. januar 2019 et oplæg om et mere bæredygtigt Europa inden 2030,
der blandt andet indeholder tre scenarier til, hv ordan EU kan arbejde hen imod opfyldelsen af FN's
v erdensmål for bæredygtig udvikling. Oplægget er blandt udarbejdet til inspiration for den kommende
Kommissionsformand, når denne skal prioritere sit arbejdsprogram for de næste fem år. Sagen har
senest v æret forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 9.
april 201 9, jf. samlenotat oversendt den 26. marts 2019.
Et eventuelt kommende 8. miljøhandlingsprogram
Den nuv ærende Kommission har udtryk generel støtte til et 8. miljøhandlingsprogram. Det v il dog i
giv et fald v ære den ny e Kommission, der efter dens tiltræden v il komme med en meddelelse om et 8.
miljøhandlingsprogram. Folketinget vil i den konkrete sag blive inddraget i henhold til den normale
EU-procedure.
EU’s langsigtede lavemissionsstrategi
Kommissionen fremlagde den 28. november 2018 en meddelelse om sin strategiske langsigtede vision
for et klimaneutralt Europe i 2050. Udspillet danner udgangspunkt for drøftelser af den langsigtede
strategi, som EU skal lev ere til UNFCCC i henhold til Parisaftalen senest i 2020. Udspillet skal drøftes i
en række rådsformationer og resultere i, at EU v edtager en langsigtet lav emissionsstrategi. Det kon-
krete indhold og format er endnu ikke fastlagt. Sagen har v æret forelagt for Folketingets Europaudvalg
den 7 . december 2018 forud for energirådsmøde den 1 9. december 2018 samt flere gange herefter. Der
blev oversendt grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse den 2. januar 2019. Der er
senest ov ersendt samlenotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 4. april 2019 forud for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 1 5. april 2019. Sagen blev dog taget af dagsordenen for rådsmødet,
men forv entes drøftet på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 1 4. maj 2019.
EU’s
bidrag til Paris-aftalen
EU indmeldte i marts 2015 sit første fælles klimamål til aftalen med et mål om en reduktion i driv hus-
gasudledningerne på mindst 40 procent i 2030 i forhold til 1 990-niveau. Danmark og de øv rige EU -
medlemsstater skal således indfri
EU’s bidrag til Parisaftalen ved at indfri EU’s reduktionsmål på
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om, som opfølgning på besvarelse af EUU alm. del - spørgsmål nr. 156, at uddybe med en nærmere beskrivelse af det forventede indhold for centrale politiske beslutninger på EU’s dagsorden på miljø-, natur og klimaområdet, til miljø- og fødevareministeren
mindst 40 procent i forhold til 1 990. EU skal i 2020 forud for COP26-klimakonferencen bekræfte eller
opdatere sit nuv ærende bidrag til Parisaftalen. Processen herfor er endnu ikke fastlag t. Regeringen
arbejder for, at EU skal sty rke sit bidrag, når EU i 2020 skal indmelde et nyt bidrag til Parisaftalen.
Revision af EU’s lovgivning for energi og klima frem mod 2030
Målet om at reducere de samlede udledninger med mindst 40 procent i 2030 i forhold til 1 990-niveau
er blev et omsat til konkret europæisk lovgivning frem mod 2030. Der er opnået enighed i EU om en
række retsakter, herunder bl.a. om fælles CO
2
-krav til lette og tunge køretøjer, et fælles EU -mål om 32
procent v edvarende energi i 2030 og 32,5 procent forbedring af energieffektiviteten, revision af kv ote-
handelsdirektivet og fordelingen af indsatsen i de ikke -kv otebelagte sektorer. Hertil er der v edtaget
regler for et forv altningssystem for energiunionen, som bidrager til at skabe de rette rammer, for at
målene kan nås. I den aftalte lov givning for energi og klima frem mod 2030 er der indlagt revisioner i
årene 2022-2024 med henblik på at kunne
understøtte en omkostningseffektiv indfrielse af EU’s
mål
for energi og klima i 2030.
EU’s biodiversitetsstrategi og naturbeskyttelseslovgivning
I oktober 2020 i Beijing afholdes den 1 5. partsmøde
(COP 1 5) under FN’s biodiversitetskonvention.
Her er målsætningen er, at der indgås en aftale om globale post-2020 mål for biodiversitet. Det for-
v entes, at den ny e Kommission efter COP 1 5 v il fremlægge et forslag til en ny EU-biodiversitetsstrategi
på baggrund af aftalen indgået i Beijing. Strategien v il således forventeligt rammesætte EU's imple-
mentering af Beijing-aftalens mål. Der er den 23. januar 201 9 afholdt samråd AG i Folketingets Miljø-
og Fødev areudvalg om regeringens opfølgning på det 1 4. partsmøde under biodiversitetskonventionen,
der blev afholdt i november 2018.
EU’s fremtidige forskningsprogram
Kommissionen fremlagde den 7. juni 2018 et forslag om EU's fremtidige forskningsprogram Horisont
Europa. Folketingets Europaudvalg og Uddannelses- og Forskningsudvalg blev orienteret om dette i
grundnotat af den 5. juli 201 8 fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Forslaget afventer endelig
v edtagelse. Sagen har senest v æret forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøde ( konkur-
renceevne - forskningsdelen) den 8. februar jf. samlenotat oversendt den 31. januar 2019.
EU’s fremtidige positioner i relationer til
indgåelse af internationale aftaler på miljø - og klimaområ-
det
EU's fællespositioner ved forhandlinger og indgåelse af internationale aftaler på miljø- og klimaområ-
det bliv er udarbejdet i tiden op til indgåelse af aftalerne eller afholdelsen af partsmøder. Folketinget v il
i de konkrete sager blive inddraget i henhold til den normale EU -procedure.
REFIT planlagt i 201 9
Kommissionen har i 201 9 planlagt som en del af sit REFIT-program at ev aluere v andrammedirektivet
og ov ersvømmelsesdirektivet sammen med byspildevandsdirektivet, luftkv alitetsdirektiverne, forord-
ning om transport af affald og pesticidforordningen. Konklusionerne af disse kendes endnu ikke.
Det skal endv idere bemærkes, at regeringens høringssvar til Kommissionen om det igangværende fit-
ness tjek af v andrammedirektivet, dets datterdirektiver og oversvømmelsesdirektivet er oversendt til
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 7 . marts 2019. Høringssvaret blev desuden næv nt under
siden sidst i forbindelse med samråd AQ i Miljø- og Fødev areudvalget den 27. februar 2019 om råds-
mødet (miljø) den 5. marts 2019. Høringssvaret er endvidere drøftet i forbindelse med samråd AØ den
24. april 201 9 i Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 757: Spm. om, som opfølgning på besvarelse af EUU alm. del - spørgsmål nr. 156, at uddybe med en nærmere beskrivelse af det forventede indhold for centrale politiske beslutninger på EU’s dagsorden på miljø-, natur og klimaområdet, til miljø- og fødevareministeren
Generelt
Den ny e Kommission og den ny e kommissionsformand forventes først efter sin tiltrædelse senere i
201 9 at præsentere et arbejdsprogram for den kommende femårige periode. Kommissionen har ifølge
traktaten initiativretten til at fremlægge forslag til ny eller revideret lovgivning.
Når ny e v æsentlige forslag eller meddelelser fra Kommissionen foreligger, vil Folketinget modtage et
grundnotat og efterfølgende blive inddraget i henhold til den normale EU -procedure.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
4