Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2045158_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. april 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 689 (MOF alm. del) stillet 25. marts efter
ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 689
”Hvorfor
giver råstofreglerne ikke mulighed for samme adgang til ekspropriation og
forhåndsekspropriation som andre regelsæt, eksempelvis bane- og vejprojekter? Der henvises til MOF
alm del
bilag 467”
Svar
Råstofloven indeholder sin egen regulering af mulighederne for at foretage ekspropriation, men
rummer ikke mulighed for førekspropriation. Efter lovens § 27 har regionsrådet mulighed for at
ekspropriere fast ejendom, der ikke tilhører staten, og rettigheder over sådan ejendom, når
ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for at realisere en planlægning til at fremme
råstoflovens formål.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at bestemmelsen først og fremmest skal anvendes, hvis det på
grund af modvilje fra en enkelt eller nogle få grundejere ikke er muligt at gennemføre en samlet
indvinding og efterbehandling af et større indvindingsområde i overensstemmelse med de
planlægningsmæssige intentioner.
I Naturstyrelsens vejledning om anvendelse af råstofloven er angivet, at det er en betingelse for
ekspropriation, at den konkrete anvendelse af det pågældende areal er nært forstående, og at
ekspropriationen ikke kan finde sted, hvis formålet med ekspropriationen kan realiseres på en mindre
indgribende måde.
Der er således grundlæggende de samme muligheder for ekspropriation i henholdsvis råstofloven og
vej- og jernbaneloven, om end det er forskellige hensyn, der tages højde for.
Reglerne om fremrykning af ekspropriation er lavet for at borgere, der reelt bliver afskåret fra at
afhænde deres ejendom som følge af planlægning, projektering og anlægsaktiviteter kan anmode om at
få deres ejendom overtaget på et tidligere tidspunkt i processen.
Lovbemærkningerne til vejloven angiver, at førekspropriation kræver, at ejendommen berøres særligt
indgribende, fx at det vurderes, at den senere vil blive totaleksproprieret. Der skal desuden være tale
om et særligt tilfælde.
Særlige tilfælde kan være at afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, eller at ejer har særlige
personlige forhold, som gør, at ejer ønsker ejendommen overtaget før tid. Det fremgår af
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om, hvorfor råstofreglerne ikke giver mulighed for samme adgang til ekspropriation og forhåndsekspropriation som andre regelsæt, eksempelvis bane- og vejprojekter, til miljø- og fødevareministeren
lovbemærkningerne, at forventede ændringer i ejendomspriserne ikke i sig selv kan anses for at udgøre
en væsentlig økonomisk konsekvens, der kan begrunde førekspropriation.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2