Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2053896_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den
Formatted Table
31
. maj 2019
Mi l jø- og fødevaremi nisterens besvarelse af spørgsmål nr. 686 (MOF al m. del ), stillet
22. mart s 201 9 efter øn ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 686
V il ministeren besvare spørgsmålene i bilagte henvendelse om N CC asfaltfabriks konsekvenser
for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden?”
Sv ar
I henv endelsen stilles der en række spørgsmål, der overordnet sætter spørgsmålstegn ved om
kommunen, som godkendelses- og tilsy nsmyndighed for v irksomheden i tilstrækkelig grad varetager
borgernes interesser. Jeg v il ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg kan ud fra det foreliggende
besv are henvendelsens spørgsmål generelt.
I forhold til den konkrete sag skal jeg gøre opmærksom på, at Miljø- og Fødevareklagenævnet har
behandlet en række klagepunkter i relation til den konkrete sag og truffet afgørelse herom 1 4.
december 2018, hvortil jeg kan henholde mig (mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/2b06014c-4601-
441 3-a264-b3533330b8b7).
I klagenæv nets afgørelse gøres blandt andet detaljeret rede for kommuneplanforhold og betydningen
heraf for områdernes udnyttelse, hv ilket besvarer spørgsmålet i henv endelsen om, om anvendelsen af
området er i orden. Planloven, der fastsætter bestemmelser om kommunernes planlægning henhører
under Erhv ervsministeren.
I henv endelsen beskrives forhold omkring en konstateret forurening med stoffet py ren, der er påvist i
en v andprøve fra en mose v ed virksomheden. Der stilles spørgsmålstegn v ed rigtigheden af de
v urderinger, der er foretaget af kommunens rådgiver. Dette forureningsfund og de mulige årsager
hertil er desuden beskrevet i klagenævnets afgørelse, til hv ilken jeg henviser til. Spørgsmålet om
støjgener, stammende fra en øget produktion på v irksomheden og fly tning af støjende aktiviteter er
ligeledes behandlet detaljeret af klagenævnet og jeg kan henv ise til afgørelsen, der ophæver konkrete
støjv ilkår og hjemviser disse til fornyet behandling.
I henv endelsen spørges til om det er i ov erensstemmelse med gældende lovgivning, at urenset
spildev and ledes direkte i det lokale åsystem. Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som
oply ser at:
” Tilledning af spildevand til overflade er reguleret af miljøbeskyttelseslovens § 27 :
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
C V R 12854358
E A N 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 686: MFU spm. om kommentar til henvendelse om NCC asfaltsfabriks konsekvenser for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden, til miljø- og fødevareministeren
2053896_0002.png
” S toffer, der kan forurene vandet, må ikke tilføres vandløb, s øer e ller havet, ligesom
sådanne stoffer
ikke må oplægges således, at de r e r fare for, at vandet forurenes. De r kan dog efte r § 28 gives
tillade lse til, at s pildevand tilføres vandløb, s øer eller havet.”
Udledning af spildevand kræver derfor en tilladelse. Efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1 , er det
som hov edregel kommunalbestyrelsen, der giver tilladelse til, at spildevand tilføres v andløb, søer eller
hav et. Meddelelse af tilladelse til udledning af spildevand og v ilkårene herfor er en konkret v urdering,
der beror på en v urdering af mange forskellige forhold. Det skal herunder sikres, at udledningen ikke
er til hinder for, at målsætningen for det v andområde, hvortil der udledes, kan opfyldes, jf. § 8 i
bekendtgørelse nr. 1 521 af 1 5. december 2017 om indsatsprogrammer fo r vandområdedistrikter. For
udledninger, der indeholder miljøfremmede stoffer og tungmetaller, finder bekendtgørelse nr. 1 433 af
21 . nov ember 2017 om krav til udledning af v isse forurenende stoffer til v andløb, søer,
ov ergangsvande, ky stvande og hav områder også anv endelse. Efter denne bekendtgørelses § 1 , stk. 2,
omfatter det dog ikke almindeligt belastede separate regnvandsudledninger.
V ed meddelelse af tilladelse til udledning bør der som minimum tages hensyn til følgende i forhold til
det berørte v andområde:
BAT (for v irksomheder v ed udledning af miljøfarlige stoffer)
N æringsstoffer i spildevandet
Iltforbrugende processer
Risiko for forgiftning af biota i det berørte v andområde
Den hy drauliske belastning af det berørte v andområde v ed udledningen
Gældende miljøkv alitetskrav
Hv orv idt spildevand altid skal renses før udledning, vil således bero på en v urdering af spildevandets
karakter og spildevandets potentielle miljøbelastning.”
I henv endelsen stilles spørgsmål v ed om kommunen lever op til deres pligt som tilsynsmyndighed, da
kommunen ikke har besøgt de naboer, der har klaget over blandt andet støvgener, men kun ført tilsy n
på selv e v irksomheden. Der stilles samtidig spørgsmål til om kommunen har v aretaget naboernes tarv
i forbindelse med fastsættelse af lugtgrænser og tilsynet med lugtgener, når disse opstår. Jeg har
forelagt spørgsmålet om tilsynsforpligtigelsen for Miljøstyrelsen, som oplyser at:
” Kommunalbestyrelsens generelle tilsynspligt på miljøområdet er fastlagt i miljøbeskyttelseslovens §
65. Kommunalbestyrelsen har tilsynspligt i forhold til miljøbeskyttelseslovens overholdelse, herunder
de regler, der er fastsat med hjemmel i lov en. Kommunalbestyrelsen fører desuden tilsyn med, at
påbud og forbud efterkommes og v ilkår fastsat i forbindelse med godkendelser og tilladelser
ov erholdes.
Miljøbesky ttelsesloven fastsætter ikke nærmere retningslinjer for tilsynsmyndighedens tilrettelæggelse
af sit tilsy nsarbejde. Dette er op til den enkelte kommunalbestyrelse selv at fastlægge.
Tilsy nsmyndigheden er således tillagt v ide skønsmæssige beføjelser i forbindelse med udøvelsen af
tilsy net efter miljøbeskyttelsesloven.
På nogle områder er det præciseret, hvad tilsynsmyndigheden har pligt til at foretage sig.
Tilsy nsmyndigheden har, jf. miljøbeskyttelseslovens § 68, pligt til at foranledige et ulovligt forhold
lov liggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning. Spørgsmålet om hv orvidt forholdet er af
underordnet betydning afgøres af tilsy nsmyndigheden, jf. lov ens § 85.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 686: MFU spm. om kommentar til henvendelse om NCC asfaltsfabriks konsekvenser for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden, til miljø- og fødevareministeren
2053896_0003.png
Selv om miljøbeskyttelsesloven ikke stiller nærmere krav til tilsynets tilrettelæggelse, ligger det som en
klar forudsætning for reguleringen, at tilsynsmyndigheden har pligt til at føre et aktiv t og opsøgende
tilsy n, således at det kan konstateres, om loven og de administrativt fastsatte regler, vilkår fastsat i
forbindelse med godkendelser og tilladelser, og påbud/forbud overholdes. Tilsynsmyndigheden har
derfor i henhold til miljøbeskyttelsesloven pligt til at foretage nærmere undersøgelser, hv is den
modtager klager, som ikke åbenbart er grundløse, eller hvis tilsynsmyndigheden får en konkret
begrundet mistanke om ulovlig adfærd.
Hv is tilsy nsmyndigheden modtager en klage, som ikke er åbenbart grundløs, er tilsynsmyndigheden
således forpligtet til at v urdere, om klagen skaber en konkret, begrundet mistanke om et ulovligt
forhold. Indledende skal tilsynsmyndigheden skabe klarhed over det forhold, som der klages over. Det
skal ligeledes på et tidligt tidspunkt afklares, om kilden til de ulemper, der har forårsaget klagen, i
praksis kan v ære den v irksomhed, der klages over, og om ulempen er et (v ilkårs)reguleret område.
Af det almindelige forvaltningsretlige officialprincip følger det, at tilsynsmyndigheden har pligt til at
sørge for, at der er tilstrækkelig fy ldestgørende og belyst grundlag til, at my ndigheden kan træffe en
fuldt forsv arlig og lovlig afgørelse. Tilsynsmyndigheden har derfor som udgangspunkt ansvar for, at de
oply sninger, der er nødvendige for at belyse de kriterier, der er relevante for at træffe en afgørelse,
herunder om påbud eller forbud, foreligger.”
Herudov er har jeg spurgt Miljøstyrelsen om reglerne for lugt og for støvgener, der stammer fra
spredning af støv fra diffuse kilder på en v irksomhed fx fra et nedknusningsanlæg, som oplyser at:
Lugt
Lugtgener fra godkendelsespligtige v irksomheder reguleres via lugtvilkår i v irksomhedens
miljøgodkendelse. Lugtvilkår fastsættes på baggrund af retningslinjer i Miljøstyrelsens v ejledning nr. 4
1 985 om begrænsning af lugtgener fra v irksomheder. Hv is en v irksomhed er omfattet af
standardvilkårsbekendtgørelsen gælder de standardvilkår for lugt, som er fastsat for den pågældende
v irksomhedstype.
Lugt fra skorstene og afkast reguleres af lugtgrænseværdier, mens diffuse lugtkilder reguleres af krav
til indretning og drift. Miljøstyrelsens v ejledende lugtgrænseværdier fremgår af lugtvejledningen,
mens den kun i begrænset omfang omhandler diffuse lugtkilder. Lugtvejledningen er pt. under
rev ision, og udkast til revideret lugtvejledning, der har et ny t kapitel om diffuse lugtkilder, kan ses på
høringsportalen.
Diffus støv
Diffuse støv kilder fra en godkendelsespligtig v irksomhed reguleres af krav til indretning og drift.
Tilsy nsmyndigheden v urderer, om diffuse støvkilder er v æsentlige. Miljøstyrelsens v ejledning nr. 2
2001 Luftvejledningen omfatter ikke emissioner fra diffuse kilder og har ikke retningslinjer for,
hv ordan en diffus støv kilde v urderes som v æsentlig. Miljøstyrelsen er pt. i gang med at rev idere
Luftv ejledningen og forventer, at den reviderede vejledning v il blive suppleret med et kapitel om
diffuse kilder.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
N is Christensen
3