Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2033807_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. marts 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 625 (MOF alm. del) stillet 1. marts efter
ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 625
”Vil
ministeren fremsætte lovforslag, så man kan få erstatning som husejer, hvis der etableres en
grusgrav tæt ved ens hus”
Svar
Miljøbeskyttelseslovgivningen har blandt andet til formål at sikre, at virksomhedsaktiviteter mv. ikke
medfører uacceptable gener for naboer. Reglerne for indvinding af råstoffer flugter med dette formål.
For eksempel kræves der en tilladelse fra regionen hvis man vil lave erhvervsmæssig råstofindvinding.
Når der gives tilladelse til råstofindvinding efter råstofloven, skal der stilles en række vilkår
vedrørende driften og efterbehandlingen med henblik på at begrænse de miljømæssige gener for
naboerne. Det vil typisk være vilkår, som omhandler støj og støv. Regionerne skal føre tilsyn med, at
de vilkår, som regulerer påvirkningen fra grusgraven, bliver overholdt.
Er man, fx som nabo, part i en sag, er det muligt at klage over en konkret tilladelse, hvis man mener, at
vilkårene, som skal begrænse påvirkningen fra grusgraven, ikke er tilstrækkelige. Nabohensynet skal
også indgå inden der gives tilladelse, i forbindelse med at regionerne udlægger råstofgraveområder i
råstofplanerne. Det er også muligt at klage over en råstofplan.
Det er udgangspunktet, at der ikke er erstatningsansvar på grund af de miljømæssige påvirkninger fra
en virksomhed, så længe virksomheden overholder de vilkår, der er fastsat i den tilladelse,
myndighederne har givet. Men det kan udløse erstatning, hvis det vurderes, at den naboretlige
tålegrænse er overskredet. Det er domstolene, der tager stilling til, om de gener, en grundejer oplever i
en konkret sammenhæng, overstiger grænsen for, hvad der må tåles som led i den almindelige
samfundsudvikling.
Det er min holdning, at reglerne for råstofindvinding, som flugter med andre områder i
miljølovgivningen for så vidt angår mulighed for erstatning, er tilstrækkelige. Jeg vil derfor ikke
fremsætte et lovforslag, som giver en særlig mulighed for at få erstatning som husejer, hvis der
etableres en grusgrav tæt ved ens hus.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
Miljø-
og Fødevareministeriet •
Slotsholmsgade 12
• 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk