Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2032251_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 8. marts 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 600 (MOF alm. del) stillet den 21 . februar
201 9 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsm ål nr. 600
”V
il ministeren redegøre for status for regeringens indsats i forhold til madspild? Hv ilke tiltag har
regeringen besluttet, og hv or langt er man kommet med implementeringen tiltagene? Ev entuelle
initiativ er i forhold til momsregler, 1 /3 -reglen, punktafgifter mv. bedes inkluderet i redegørelsen.
Sv ar
Hermed en ov ersigt over madspildstiltag mv. i perioden juni 2015 til og med i dag:
Internationale tiltag mv.:
- Miljø- og fødev areministeren har i 2016, 2017 og 2018 været v ært for det internationale
fødev aretopmøde
World Food Summit
Better Food for More People
, som har samlet danske
og internationale beslutningstagere og meningsdannere. Forebyggelse af madspild har v æret
ét af temaerne på topmøderne. På topmødet i 2018 underskrev 9 lande inklusiv Danmark et
"Commitment" til at iv ærksætte initiativer, understøtte partnerskaber og projekter mellem
v irksomheder, organisationer, my ndigheder mv., med det formål at bidrage til realiseringen af
FNs V erdensmål nr. 1 2.3 om reduktion og forebyggelse af fødev aretab og madaffald inklusiv
madspild (SDG 1 2.3).
- Miljø- og fødev areministeren er den 29.-30. august 2019 igen v ært for det internationale
fødev aretopmøde. Topmødets dagsorden omfatter bl.a. udnyttelse af ressourcer ("Resource
Efficiency ").
- Miljø- og fødev areministeren har siden foråret 2016 v æret en del af den internationale
"Champion 1 2.3 coalition", som betyder, at ministeren er "ambassadør" for FNs V erdensmål
nr. 1 2.3 om reduktion og forebyggelse af fødevaretab og madaffald inklusiv madspild.
Formålet med koalitionen er at v ise vilje til at nå målsætningerne og in spirere til følgeskab.
Ministeren har som led i arbejdet blandt andet afholdt
World Food Summit
Better Food for
More People
i 201 6-2018. Senest den 1 2. marts 2019 er der afholdt et event her i Danmark
med fokus på FNs V erdensmål nr. 1 2.3 . Tiltaget var koordineret med flere ambassader rundt
om i v erden, som også satte fokus på samme dagsorden.
EU tiltag mv.:
- Regeringen støttede rådskonklusionerne fra april 2016 (landbrug og fiskeri). Fra dansk side
blev der arbejdet for forebyggelse af madaffald inklusiv madspild i hele fødevarekæden og
fortsat fokus på området i EU. Endv idere arbejdede regeringen for udvikling af målemetoder
og definition af madaffald inklusiv madspild .
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om status for regeringens indsats i forhold til madspild, til miljø- og fødevareministeren
-
-
-
-
Regeringen støttede også rådskonklusionerne på rådsmøde i april 20 18 (landbrug og fiskeri),
som v ar en opfølgning på rådskonklusionerne fra 2016. Fra dansk side blev det blandt andet
påpeget, at v i på ingen måde er i mål endnu i forhold til forebyggelse af madaffald inklusiv
madspild i EU, og at der fortsat er behov for et ambitiøst politisk fokus, og en fortsat indsats
fra alle interessenter. Herudover opfordrede Danmark også til et serv icetjek af
handelsnormerne.
Regeringen støttede Kommissionens handlingsplan om cirkulær økonomi (december 2015),
hv or det blandt andet fremgår, at Kommissionen v il udarbejde en fælles EU metode til at måle
madaffald.
Miljø- og Fødev areministeriet deltager med eksperter i
EU Platform on Food Loss and Food
Waste,
som har til formål at skabe inter-sektorielt samarbejde og at understøtte deling af
best
practices.
Ministeriet deltager i undergrupper til platformen, herunder ekspertgruppe om
opfølgning på rev ideret affaldsdirektiv fra 2018, som fastslår forpligtelser for medlemsstaterne
til at udarbejde nationale programmer til forebyggelse af madaffald, og til at lav e
kortlægninger over madaffald i alle dele af fødev arekæden , samt indberette data for madaffald.
Miljø- og Fødev areministeriet har v æret aktiv bidragsyder til EU's retningslinjer for
fødev aredonation (oktober 2017) og til Kommissionens retningslinjer for anvendelse af
fødev arer, der ikke længere er bestemt til konsum, som foder (april 2018). Fødevarestyrelsen
bidrager til retningslinjer fra Kommissionen o m risikoanalyser for aktiviteter i
detailfødevarevirksomheder, herunder donation. Disse forv entes offentliggjort senere på året.
Fødev arestyrelsen undersøger desuden løbende, om der er muligheder for at lette de
administrative byrder i relation til fødevaredonation, og ser aktuelt på udfordringer
v edrørende fejlmærkning.
Nordiske tiltag mv.:
- Miljø- og Fødev areministeriet har i regi af Nordisk ministerråd deltaget med eksperter i
initiativ et “The Nordic Region –
leading in green growth, 2013 -2017”
med fokus
på cirkulær
økonomi. Arbejdsgruppen har lanceret en række publikationer, der blandt andet omhandler
reduktion af madspild i de nordiske lande. Projektet har kortlagt nuværende udfordringer,
foreslået modeller til fremtidige løsninger og formuleret anbefalinger til forslag til y derligere
nordisk samarbejde. Resultaterne har v æret en inspiration til arbejdet i EU og har affødt
international interesse.
Nationale tiltag mv.:
1 ) Regelændringer
- Miljø- og fødev areministeren har pr. 1 . januar 2016 fjernet en national særregel for
detailv irksomheders levering af ikke-animalske fødevarer til andre detailvirksomheder (den
såkaldte 2/3-regel). Den pågældende regel begrænsede blandt andet v irksomheder i at donere
ov erskydende ikke-animalske fødevarer til v elgørenhed.
- Skatteministeren har den 21 . februar 2019 sendt et udkast til lovforslag i høring , som blandt
andet indeholder forslag til en ordning, hvor organisationer m.v., der er godkendt efter
ligningslovens § 8 A, og hv is formål helt eller delvist er humanitært arbejde, kan få godtgjort
v isse punktafgifter betalt i tidligere led, når de bruger varerne til humanitære formål. Der er
tale om godtgørelse af chokoladeafgift, afgift af kaffe m.v . og afgift af konsum -is. Udkast til
lov forslag kan findes på https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/62773. Lovforslaget
forv entes fremsat i april 201 9.
- Skattesty relsen har i oktober 2015 udmeldt et sty resignal om betaling af moms på fødev arer
(SKM201 5.664.SKAT, der nu er indarbejdet i Den juridiske v ejledning afsnit D.A.4.3.2).
Sty resignalet fastslår, at for eksempel indsamlingsorganisationer let og billigt kan købe og
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om status for regeringens indsats i forhold til madspild, til miljø- og fødevareministeren
ny ttiggøre overskudsfødevarer fra butikker m.fl. Ordningen betyder, at butikker m.fl. kan
sælge ov erskudsvarer til organisationer mv . mod en enhed spris, f.eks. 1 0 kr. pr. kg eller ton
fødev arer. Da der er tale om et salg fremfor en donation, kan butikkerne anvende salgsprisen
som momsgrundlag, selvom prisen er meget lav.
2) Forskning og kortlægninger af omfanget af madspild
- Regeringen har v ia forskningsaftalerne med Aarhus Universitet og Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi (IFRO) indhentet viden om madspild for at se på, hv or ny e indsatser gør
størst gav n. Forskningsinstitutionernes rapporter v edrører blandt andet forbrugernes
opfattelse af begrebet madspild, forbrugernes færdigheder og praksis hos forbrugere i forhold
til at reducere madspild, samt et v irkemiddelkatalog.
- Regeringen har fået gennemført en kortlægning af madspild i husholdninger, som blev
offentliggjort i foråret 2018. Regeringen har desuden igangsat kortlægninger af omfanget af
madaffald inklusiv madspild i primærproduktion, fødevareindustri og servicebranchen (blandt
andet med input fra Aarhus Univ ersitet).
3) Andre nationale tiltag
- Regeringen har lanceret undervisningsmateriale om madspild henvendt til elever i
folkeskolens 4.–6. klasse (2016).
- Regeringen har afholdt en v elgørenhedsmiddag den 23. november 2016 med fokus på
madspild, sammen med foreningen Stop Spild af Mad og Dansk Folkehjælp. Ov erskuddet gik
til projekt Juleoverskud, som indebar uddeling af ov erskudsmad den 23. december 2016.
- Regeringen har uddelt tilskud til madspildsrelaterede projekter: 5,6 mio. kr. (2016) og 4,1 mio.
kr. (2017 ). Sammenlagt er der støttet 22 projekter. Der er blandt andet støttet udvikling af en
måltidskasse til single-husstande og projekt om afsætning af kød fra Jersey -tyrekalve.
Tilskudsordningen blev administreret af Miljøstyrelsen. Læs mere på https://mst.dk/affald-
jord/affald/affaldsforebyggelse-strategi-aktiviteter/mindre-madspild/tilskudspulje-for-
mindre-madspild/
- Regeringen har afholdt konferencer om madspild i 201 5, 2016 og 2017.
- Regeringen har fortsat Partnerskab om Mindre Madspild og Madspildsjægerne (2015 -2017).
- Regeringen har i oktober 2018 indgået en politisk aftale med DF og RV om udmøntning af
pulje til Strategi for Cirkulær Økonomi, som blandt andet indebærer prioritering af 0,5 mio.
kr. pr. år i 201 9-2022 til etablering af en ny tænketank om forebyggelse af madspild og
fødev aretab. Tænketanken etableres som en selv ejende institution under Miljø - og
Fødev areministeriet. Tænketanken skal ledes af en besty relse bestående af en formand, 5
besty relsesmedlemmer samt Miljø - og Fødevareministeriet som observatørmedlem.
Herudov er v il der v ære en række øv rige medlemmer i tænketanken samt et sekretariat
placeret i Miljø- og Fødev areministeriet. Formålet er at sikre en bred forankring af arbejdet og
sikre fagligt underbyggede indsatser. Tænketanken er inspireret af FNs V erdensmål nr. 12.3
om reduktion og forebyggelse af fødev aretab og madaffald inklusiv madspild. Tænketanken
skal blandt andet drive den frivillige aftale, "Danmark mod Madspild", hv or deltagerne har
aftalt et fælles reduktionsmål. Det er målet, at der løbende kommer flere parter i aftalen.
- Fødev arestyrelsen har i juli 201 8 ændret retningslinjerne for detailvirksomheders levering af
animalske fødev arer til andre detailvirksomheder og åbnet for, at v irksomheder som
udgangspunkt kan nøjes med at fremv ise et repræsentativt regnskab for leveringer efter 1 /3 -
reglen. Det hjælper for eksempel supermarkeder, når de donerer animalske fødevarer til
fødev arebanker og andre velgørende organisationer, som videregiver fødevarer til socialt
udsatte.
- Regeringen har som led i arbejdet med Strategi for deleøkonomi i forår et 2018 introduceret
ny e muligheder for deleøkonomiske madkoncepter, herunder hv ornår private kan sælge eller
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om status for regeringens indsats i forhold til madspild, til miljø- og fødevareministeren
-
-
-
-
donere egne retter, fx overskudsmad, v ia digitale platforme. Fødevarestyrelsen har
introduceret den nye mulighed som et ny t kriterie til bagatelg rænsen for definitionen af en
fødev arevirksomhed, dv s. grænsen for, hv ornår man skal v ære registreret som
fødev arevirksomhed hos Fødevarestyrelsen.
Fødev arestyrelsen har i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk lav et en forbrugerkampagne,
”Tjek Datoen”, som har
v æret gennemført ad to omgange
senest i 2017 .
Fødev arestyrelsen har udarbejdet og v idereudviklet guides til Fødestyrelsens hjemmeside om,
hv ordan man undgår madspild på festivaller, og hv ordan virksomhederne kan undgå
madspild, fx v ed donation. Sidstnævnte vil indgå i en EU guide med ov ersigt over nationale
v ejledninger på madspildsområdet.
Fødev arestyrelsen har i 201 8 taget initiativ til at afdække mulige indsatser, der skal skabe øget
opmærksomhed om de fødevaresikkerhedsmæssige problemer, der er v ed at skralde.
Fødev arestyrelsen v il blandt andet invitere til et fælles dialogmøde med branchen, herunder
de større supermarkedskæder, samt frivillige organisationer for at identificere konkrete tiltag,
der kan sættes i v ærk for at gøre opmærksom på risici forbundet med skraldning, og i stedet
pege på alternativer til at mindske madspild. Det kan supplere den information,
Fødev arestyrelsen allerede giver.
Regeringen arbejder på en ny affaldsplan, som skal afløse de to gældende affaldsplaner for
henholdsvis affaldshåndtering og affaldsforebyggelse "Danmark uden affald I" (maj 201 4) og
"Danmark uden affald II" (april 201 5). Affaldsplanen skal blandt andet implementere EU’s
affaldsdirektiv, som blandt andet pålægger medlemsstaterne at udarbejde nationale
programmer til forebyggelse af madaffald.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Paolo Drostby
4