Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2028479_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 201 9-2773
Den 1 1 . marts 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 57 2 (MOF alm. del) stillet 1 5. februar efter
ønske fra Carsten Bach (LA ).
Spørgsm ål nr. 57 2
”Er det korrekt som Berlingske skriver den 9. februar 2019 i artiklen ”Landbruget
skulle reducere udledningen af kv ælstof med 1 .451 ton -
det blev til 1 2”, at de
kollektiv e indsatser
v ådområder, minivådområder, skovrejsning og
lav bundsprojekter
skal kompensere for den øgede kv ælstofudledning, der kunne
komme som følge af lempelser i landbrugspakken, eller er neutraliseringen af
lempelserne i landbrugspakken sikret inden de kollektive v irkemidler kommer i
drift, blandt andet med friv illige efterafgrøder og målrettet regulering?”
Sv ar
Det kan konstateres, at udledningstallene for 2017, som er baseret på konkrete målinger, jf. rapport fra
Århus Univ ersitet, ikke kan betragtes som værende stigende e fter Fødevare- og Landbrugspakken. Det
kan derfor ikke sluttes, at de kompenserende foranstaltninger i Fødevare - og Landbrugspakken ikke
har v æret tilstrækkelige til at kompensere for lempelserne.
Aktuelt går etableringen af kollektive v irkemidler som v ådområder og minivådområder for langsomt.
Som det fremgår af sv ar på alm. del spørgsmål 237, er der aktuelt giv et tilsagn til realisering af 293 t N.
Den kollektive indsats skal v ed udgangen af 2021 opnå en samlet reduktion på 2.450 t N. For at
forbedre fremdriften, tager Miljø - og Fødevareministeriet derfor flere skridt for at indrette
ordningerne bedre, så flere bliver interesserede. Det sker f.eks. med mulighed for forskudsudbetaling
for miniv ådområder, større anv endelse af arronderingsjordfordeling i sammenhæng med
v ådområdeprojekter, at oplandskonsulenterne får en udv idet rolle i forhold til at fremme udbredelsen
af kollektiv e virkemidler, ligesom der ses på modeller for, hv ordan arealer, der bidrager kollektivt, kan
få lempet krav ene i den målrettede regulering.
Tallene for den lav e fremdrift i de kollektive virkemidler kommer samtidigt med en række andre nye
oply sninger om kvælstof. Således v iser tal fra den seneste NOV ANA-rapport, at udledningen af
kv ælstof til v andmiljøet ligger på niv eau med de foregående år og ikke falder som forv entet.
Sideløbende med de nye udledningstal peger foreløbige opgørelser af ny e forsøg fra Aarhus Univ ersitet
i retning af, at marginaludvaskningen kan v ære lavere end hidtil forudsat. Samtidig t bruger
landmændene mindre gødning end forudsat.
Der er med andre ord ting, der peger i hv er sin retning. Miljø- og Fødevareministeriet har derfor bedt
Aarhus Univ ersitet om at levere en opdateret v urdering af situationen, herunder en genberegning af
baselineeffekten, som Aarhus Univ ersitet har anbefalet. Et samlet fagligt ov erblik over situationen er
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 580: Spm. om fødevare- og landbrugspakkens kvælstofinitiativer reelt sænke udledningen af kvælstof i forhold til niveauet før landbrugspakken, til miljø- og fødevareministeren
afgørende for, at v i kan reagere på en måde, som forbedrer vandmiljøet. For v i skal nå målene for
v andmiljøet.
Endv idere er udrulningen af den målrettede regulering i fuld gang. Je g har således fremsat lovforslag
om den målrettede regulering med henblik på indfasning fra 20 20 og fuld indfasning i henhold til
Fødev are- og landbrugspakken i 2021. Med lovforslaget strammes endvidere reglerne og kontrol og
sanktioner for den kv ælstofreducerende indsats.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Morten Ejrnæs
2