Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2017348_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 545 (MOF alm. del) stillet 8. februar 2019.
Spørgsmål nr. 545
”Udvalget
har fået oplyst, at der er en sag, hvor ansøger i oktober 2017 har fået stillet i udsigt, at
tilskud ville blive udbetalt inden 30 dage, men at ansøger stadig ikke har modtaget hverken tilskud
eller besked om forsinkelser eller om, hvornår midlerne nu forventes udbetalt? Vil ministeren oplyse,
om ministeren mener, at Landbrugsstyrelsen lever op til god forvaltningsskik?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen, der oplyser at:
”Landbrugsstyrelsen
udarbejder bekendtgørelser og vejledninger til hjælp for ansøgere, tilsagnshavere
og deres konsulenter. Efter indsendt anmodning om udbetaling modtager ansøgeren et standardbrev,
hvori Landbrugsstyrelsen forklarer tilsagnshaveren, at styrelsen bestræber sig på at sagsbehandle
anmodningen inden for 30 dage under forudsætning af, at sagen fremstår fuldt oplyst.
Landbrugsstyrelsen beklager selvfølgelig, at der har været forsinkelser i forbindelse med udbetaling af
tilsagn. Som konsekvens heraf har Landbrugsstyrelsen nedsat en sagsbehandlings Task Force for at
afvikle sagspuklen inden 30. juni 2019, jf. besvarelse til spørgsmål 543. Det er ikke praksis i
Landbrugsstyrelsen, at der oplyses individuelt om eventuel forsinkelse, jf. besvarelse til spørgsmål
544.
Landbrugsstyrelsen har kommunikeret i forskellige medier om forholdene, og tilsagnshavere er altid
velkomne til at rette henvendelse til Landbrugsstyrelsens kundecenter for yderligere afklaring af
sagsbehandlingsforløb.”
Jeg finder, at det i den givne situation kan virke uhensigtsmæssigt med et standardbrev med oplysning
om et udgangspunkt på 30 dages sagsbehandlingstid, da det kan give modtageren forventninger, som
ikke altid kan opfyldes. Jeg ved, at Landbrugsstyrelsen i bestræbelserne på at udføre god
forvaltningskik arbejder ihærdigt på at nedbringe forsinkelser i sagsbehandlingen samt øge
kommunikationen i forhold til berørte ansøgere.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Jette Petersen
Landbrugsstyrelsen •
Nyropsgade 30
• 1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk