Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. marts 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 532 (MOF alm. del) stillet den 5. februar
2019 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 532
”Ministeren
har med brev til Vildtforvaltningsrådet af 16. januar 2019 orienteret rådet om sin
beslutning om forvaltningen af dåvildt. Ministeren oplyser i brevet blandt andet, at ”jeg har besluttet
ikke at følge jeres indstilling om et indføre et arealkrav, da jeg ikke mener, at sådanne arealkrav er
hensigtsmæssige”. Vil ministeren fremsende et notat der redegør for de faglige, biologiske og
forvaltningsmæssige begrundelser for at tilsidesætte indstillingen fra et stort flertal i
Vildtforvaltningsrådet, om at indføre arealbegrænsninger i forvaltningen af hjortevildtet? Ministerens
afvisning kommer efter mange års forgæves forsøg på ad frivillighedens vej og gennem ikke-bindende
jagtetiske regler at opnå en øget bestand af ældre hjorte i bestandene. Vil ministeren i forlængelse
heraf besvare nedenstående spørgsmål?
Vil ministeren redegøre uddybende for sin faglige vurdering af, at sådanne arealkrav ikke måtte
være hensigtsmæssige, i henholdsvis etisk, biologisk og jagtligt henseende?
Er der enighed i Vildtforvaltningsrådet om, at trofæjagt, herunder udøvet på mindre arealer, er
medvirkende til at ældre hjorte er underrepræsenterede i bestandene?
Kan adgangen til lovligt at nedlægge et ubegrænset antal ældre hjorte på helt små arealer (i
henhold til loven kan der drives jagt på arealer ned til 1 ha) være stærkt medvirkende til, at der er
uforholdsmæssigt få ældre hjorte i bestandene?
Hvornår nedsatte Vildtforvaltningsrådet den såkaldte ”Nationale hjortevildtgruppe” med henblik
på blandt andet at fremkomme med indstilling om ændret forvaltning af hjortevildtet, som kan
fremme en naturlig alders- og kønssammensætning af hjortevildtbestandene?
Har Vildtforvaltningsrådet tidligere afgivet indstillinger om arealkrav i forbindelse med jagt på
kronvildt? Hvilke organisationer var i givet fald for henholdsvis imod et arealkrav?
Hvor stor en andel af hjortvildt-jægerne respekterer ikke de såkaldt jagtetiske regler og nedlægger
uforholdsmæssigt mange ældre hjorte i forhold til arealets størrelse? Kan det bekræftes, at langt
den overvejende del af hjortevildt-jægerne respekterer de jagtetiske regler, og at det dermed vil
være et meget lille antal jægere, der gennem arealkrav vil blive tvunget til at overholde de
jagtetiske regler?”
Svar
Beslutningen om at arealkravet ikke indgår i forvaltningen af dåvildt har været styret af et ønske om at
fastholde en praksis i Danmark med relativ stort lokalt ansvar for jagtudøvelsen. Jeg er meget
opmærksom på, at de frie rammer for jægerne kun kan være gældende så længe, vi generelt kan have
tillid til, at jægerne udviser respekt for de jagtetiske regler. Derfor ønsker jeg også at planen for
forvaltning af dåvildt evalueres om to år. Beslutningen er truffet ud fra ønsket om at minimere antallet
af detaljerede restriktioner for jagt på hjortevildt, og ikke ud fra faglige eller biologiske begrundelser
eller andre forvaltningsmæssige begrundelser. Derfor har jeg ikke fundet det nødvendigt at vedlægge
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk