Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2010698_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-1684
Den 5. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 507 (MOF alm. del) stillet 29. januar 2019
efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 507
”IDA
Miljø afholdt den 16. januar 2019 en temadag om vandrådsarbejdet. Her var der bl.a. et oplæg fra
biolog Lene Moth, der har været tovholder for vandrådsarbejdet i vandoplandet til Ringkøbing Fjord.
Der henvises i den forbindelse til vedlagte slides fra oplægget, herunder især Lene Moths opgørelser på
side 7 og 8 der viser, at Miljøstyrelsen ikke har taget hensyn til 75 pct. af de indberetninger, der i
enighed er indsendt fra vandrådet og kommunerne. Vil ministeren med baggrund heri redegøre for,
hvilke kriterier der ligger til grund for, at Miljøstyrelsen har vurderet, at 175 km vandløb skal udgå af
vandområdeplanerne overfor vandrådets og kommunernes vurdering på 91 km, og at Miljøstyrelsen
har vurderet, at 27 km vandløb fortsat skal være omfattet af vandområdeplanerne overfor vandrådets
og kommunernes vurdering på 105 km?”
Svar
Med vandrådsarbejdet i 2017 havde kommuner og vandråd til opgave at vurdere, om mindre vandløb
med et opland mindre end 10 km
2
lever op til opdaterede kriterier for afgrænsningen. Herudover
kunne kommuner og vandråd udvælge vandløb og indsende datagrundlag med henblik på at Miljø- og
Fødevareministeriet vil kunne vurdere, om de udvalgte vandløb opfylder betingelserne for udpegning
som kunstige eller stærkt modificerede.
Den første opgave skulle løses ved at kommunerne under inddragelse af vandrådene tjekkede, om den
tekniske afgrænsning af vandløb på baggrund af de opdaterede kriterier for faldforhold,
slyngningsgrad mv. svarer til de faktiske forhold. Det var ikke et krav om, at alle vandløb skulle
gennemgås.
Vedrørende den konkrete behandling af indberetningerne fra hovedvandopland Ringkøbing Fjord
oplyser Miljøstyrelsen følgende:
”Miljøstyrelsens
behandling af de indkomne fuldt oplyste indberetninger tager udgangspunkt i
vejledningen for vandrådsarbejdet samt retningslinjerne for vandplanlægningen.
Behandlingen tager således udgangspunkt i de politisk vedtagne kriterier, og den information og det
materiale, der er udsendt til kommuner og vandråd. Behandlingen i Miljø- og Fødevareministeriet er
foretaget på vandområdeniveau, således at Miljøstyrelsen for hvert vandområde har vurderet,
hvorvidt kriterierne er opfyldt eller ikke.
I den tekniske afgrænsning foretaget af MFVM inden vandrådsarbejdets start var ca. 200 km
vandløb fastsat til at udgå af vandområdeplanerne i hovedvandopland 1.8 Ringkøbing Fjord.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 507: Spm. om vandrådsarbejdet i vandoplandet til Ringkøbing Fjord, til miljø- og fødevareministeren
Sekretariatskommunen har oplyst, at der er indsendt indstilling om, at 91 km vandløb skulle udgå af
vandområdeplaner, 105 km vandløb indstilles til at beholdes i vandområdeplaner, og 21 km vandløb
indstilles til vurdering i forhold til stærkt modificeret vandløb. Kunstige og stærkt modificerede
vandområder indgår som ét af kriterierne for, om et vandområde indgår i vandområdeplanerne.
Efter behandling af indberetninger fra vandrådsarbejdet 2017 har Miljø- og Fødevareministeriet på
baggrund af de politisk fastlagte rammer vurderet, at ca. 175 km fortsat skal udgå af
vandområdeplanerne inden for hovedvandoplandet. Der er således imødekommet en række
oplysninger fra kommune og vandråd om oplandsstørrelse, målopfyldelse og okkerforekomst, som
har medført ændringer i afgrænsningen.
Når sekretariats-kommunen for oplandet oplever en stor forskel i det indberettede og det materiale,
der er sendt i høring, kan det skyldes, at:
-
Der er indkommet ikke fuldt oplyste indberetninger for opgave 1 på ca. 20 km vandløb inden for
hovedvandoplandet, hvorfor disse oplysninger ikke indgik i høringen af
miljømålsbekendtgørelsen.
Vedr. indberetninger til kriteriet okker, har sekretariatskommunen og MFVM været i dialog om
dokumentation af okkerforekomst til afgrænsningen af en række specifikke vandområder.
Sekretariatskommunen har oplyst, at man forventer at indsende dokumentation og
bemærkninger om okkerforekomst i de konkrete vandområder i forbindelse med høringen af
miljømålsbekendtgørelsen. Høringen af miljømålsbekendtgørelsen er netop afsluttet, og
Miljøministeriet forventer at færdigbehandle materiale herfra primo 2019.
Der har samlet set været indberetninger fra kommunen og vandrådsmedlemmer til opgave 2.
på ca. 75 km vandløb inden for hovedvandoplandet. Indberetninger vedr. opgave 2 er endnu
ikke behandlet.
Kommunen ikke har været opmærksom på, at opgave 1 skulle løses ved, at kommunerne under
inddragelse af vandrådene tjekkede, om den nye tekniske afgræsning af vandløb på baggrund
af de opdaterede kriterier svarer til virkeligheden. Det var ikke en del af opgaven at vurdere,
om kriterierne er brugbare til formålet.”
-
-
-
Miljø- og Fødevareministeriet henholder sig til Miljøstyrelsens redegørelse ovenfor. Miljø- og
Fødevareministeriet kan supplerende oplyse, at det på det i spørgsmålet omtalte møde i IDA-miljø
fremgik, at sekretariatskommunen
og vandrådet havde foretaget en ”holistisk helhedsvurdering”,
hvor
de opdaterede kriterier og forholdet imellem dem, ikke var tillagt afgørende vægt.
På baggrund af erfaringerne fra vandrådsarbejdet 2017 vil Miljø- og Fødevareministeriet drøfte med
kommuner og interessenter, hvordan der i forbindelse med fremtidig interessentinddragelse vil kunne
opnås en større grad af klarhed omkring opgaver, ansvar mv. Miljø- og Fødevareministeriet har bedt
Aarhus Universitet foretage en evaluering af vandrådsarbejdet i 2017, som vil kunne indgå i grundlaget
herfor.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Peter Østergård Have
2