Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2018852_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 506 (MOF alm. del) stillet 29. januar 2019
efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Spørgsmål nr. 506
”Finder ministeren, at følgende formulering: ”Råstofinteresseområder er områder, hvori der er en eller
anden grad af viden om en tilstedeværelse af råstoffer. Der er ikke krav om afvejning af interesser i
forbindelse med denne udlægning af arealer. Råstofinteresseområder påregnes ikke udnyttet inden for
råstofplanens tidshorisont. Udsigten til frigivelse af disse områder til andre formål, der vil kunne
forhindre en råstofudnyttelse, kan således være tidsmæssigt
uafklaret”, der hidrører fra
Miljøministeriet notat af 18. december 2014 med titlen: ”Regionernes råstofplanlægning på land”
(Råstofplan 2016), er i overensstemmelse med råstoflovens § 3?”
Svar
Råstoflovens § 3 angiver, at der ved lovens anvendelse skal lægges vægt på råstofressourcernes omfang
og kvalitet og en sikring af råstofressourcernes udnyttelse samt tages erhvervsmæssigt hensyn.
Desuden skal der lægges vægt på en lang række andre interesser, bl.a. miljø, rekreative interesser,
naturbeskyttelse, en hensigtsmæssig byudvikling og infrastrukturanlæg.
Den citerede sætning om råstofinteresseområder i Miljøministeriets (Naturstyrelsens) notat fra 2014
skal læses som en uddybning af lovens § 5a, stk. 2 som omhandler regionens planlægning. Af § 5a stk.
2 fremgår, at regionsrådet på baggrund af en samlet vurdering af udviklingen i regionen og de hensyn,
der er nævnt i § 3 skal fastlægge overordnede retningslinjer for råstofindvinding, herunder udlæg af
graveområder og råstofinteresseområder i råstofplanen.
Begreberne graveområder og råstofinteresseområder er ikke defineret i loven, og der er ikke lavet
nærmere regler i lovgivningen for regionsrådets kortlægning og planlægning. Miljøministeriets notat
”Regionernes
råstofplanlægning på land” beskriver overordnet råstoflovens krav til råstofplanen, og i
den forbindelse også hvilken grad af vurdering, der skal laves i forbindelse med udlæg af både
interesse- og graveområder.
Som det fremgår at det citerede afsnit, så er der i interesseområder konstateret en eller anden grad af
viden om en tilstedeværelse af råstoffer. Formålet med at udlægge interesseområder er at sikre, at der
ikke gennem anden planlægning eller ændret anvendelse sker udlæg til andre formål, der på sigt vil
kunne forhindre en råstofudnyttelse. Det fremgår af Miljøministeriets notat fra 2014, at hvis der
fremsættes ønske om udlægning af et interesseområde til et formål, som vil kunne forhindre
råstofudnyttelsen, så forventes det, at parterne (den enkelte region og parten, der ønsker at ændre
arealanvendelsen) inden for rimelig tid fremskaffer det fornødne grundlag for en afvejning af
interesser, så en afklaring kan finde sted. På den baggrund kan regionsrådet beslutte at udtage
interesseområdet af planen.
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 506: MFU spm. om arealer til udvinding af råstoffer, til miljø- og fødevareministeren
Når det gælder bestemmelserne i lovens § 3 om interesseafvejning, skal det citerede afsnit om
råstofinteresseområder læses i sammenhæng med det, der beskrives i notatet om udlæg af
graveområder:
”Råstofindvindingsområder (graveområder) er råstofholdige
områder, hvor
råstofinteresserne på baggrund af en afvejning af de interesser, der er nævnte i råstoflovens § 3, er
prioriteret højt i forhold til andre interesser, og hvor indvinding må forventes koncentreret i
planperioden. Inden et område udlægges til graveområde, skal regionen som følge af det
ovenstående undersøge de tilstedeværende interesser, som er nævnt i råstoflovens § 3 i en sådan
grad, så den afvejning, der skal foretages mellem disse, kan foretages”.
Det skal bemærkes, at det er i de udpegede
råstofgraveområder,
og dermed ikke i
interesseområderne,
at råstofindvinding som altovervejende hovedregel skal finde sted i
planperioden.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at det citerede notat i sin helhed er i
overensstemmelse med råstoflovens bestemmelser om, at der ved lovens anvendelse skal ske afvejning
mellem forskellige hensyn.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2