Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1961164_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 31. oktober 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 49 (MOF alm. del) stillet den 9. oktober
2018 efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 49
”Det fremgår af Naturstyrelsens rapport ”Afstrømning fra tagflader og befæstede arealer –
Vurdering
af forureningsrisici for grundvand” fra
januar 2013, at der er identificeret 267 forurenende stoffer i
afstrømmet regnvand. Der står f.eks. s. 23, at ”Biocider har en bred
anvendelse og anvendes i stor stil i
byggematerialer (Lassen et al. 2001). En schweizisk undersøgelse har vist, at den samlede anvendte
mængde biocider er i samme størrelsesorden som mængden af pesticider anvendt i landbruget
(Wittmer et al., 2011). Biocider anvendt i byggematerialer frigives til regnvandet, og biocider anvendt i
materialer til hustage og afløbsrør kan derfor forurene tagvand (Bucheli et al., 1998; Burkhardt et al.,
2012; Wittmer et al., 2011). Et studie har vist, at udvaskningsgraden for biocider kan overstige
udvaskningen af pesticider i landbruget, hvorfor det er vigtigt at inkludere biocider i forebyggelsen af
forurenet regnvand (Wittmer
et al., 2011).” og s. 38 ,at ”Set i lyset
af det store antal påviste pesticider
anses pesticider i regnvand for at kunne udgøre en reel trussel mod grundvandet, og det anbefales, at
dette fremadrettet bliver undersøgt
nærmere”.
Vil ministeren redegøre for omfanget af forurening fra regnvand fra byggematerialer i tagflader?
Vil ministeren redegøre for, hvordan anvendelse af biocider i byggematerialer er reguleret, og for om
der
i lyset af problemerne med forurenende stoffer i afstrømmet regnvand
føres kontrol med, at
henholdsvis producenterne og forhandlerne af byggematerialer til tagflader overholder reglerne?
Er det f.eks. et krav, at man skal oplyse, hvad produkterne indeholder - så rådgiver, kommune,
staten og forbruger kan tage stilling til, om de ønsker produkterne - og føres der i givet fald kontrol
med, at sådanne oplysningskrav overholdes?
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer der er taget på baggrund af Naturstyrelsens rapport?”
Svar
Omfanget af forurening i regnvand fra byggematerialer i tagflader
Der findes ikke en generel opgørelse over omfanget af forurening med biocider fra regnvand fra
byggematerialer i tagflader, men der foreligger nogle undersøgelser af biociders forekomst i
afstrømmet regnvand.
I to projekter
1
udført under Miljøstyrelsens program for Bekæmpelsesmiddelforskning er der foretaget
målinger i urbant overfladevand samt i afstrømmet regnvand fra et separatkloakeret parcelhusopland.
1
Water driven leaching of biocides from paints and renders. Methods for the improvement of emission scenarios
concerning biocides in buildings. Pesticide Research No. 156, 2014
https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2014/02/978-87-93178-11-3.pdf
Biocider i urbane småsøer, BEKF nr. 170, 2017,
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2017/02/978-87-
93529-70-0.pdf
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om omfanget af forurening fra regnvand fra byggematerialer i tagflader m.m., til miljø- og fødevareministeren
Der blev målt for i alt 13 stoffer, hvoraf de 12 var registrerede som biocider. Biociderne blev udvalgt
med input fra Miljøstyrelsen, og i udvælgelsen er der lagt vægt på, at de blev anvendt i produkter på
det danske marked. Der er målt på urbant overfladevand fra 13 lokaliteter omkring Storkøbenhavn i en
tør periode og efter kraftig regn. Lokaliteterne er udvalgt, så det kan forventes, at hovedkilden til
fundene er biocidanvendelsen, selv om nogle af stofferne også anvendes som pesticider eller som
konserveringsmiddel i kosmetik. Generelt lå målingerne for de enkelte stoffer på 1-100 nanogram pr.
liter, hvor fundmønsteret varierede fra sted til sted. Herudover er der foretaget et nærmere studie af en
regnvandssø fra et separatkloakeret parcelhusopland ved Silkeborg, hvor der over en vinterperiode det
meste af tiden for de fleste biocider blev målt koncentrationer på omkring eller under 20 nanogram pr.
liter. Der blev desuden foretaget målinger i forbindelse med en række regnvejrshændelser fordelt over
året. Her blev der i enkelte tilfælde for to stoffer målt op imod 2 mikrogram pr. liter, mens
medianværdierne lå på op til 52 nanogram pr. liter. For de to stoffer cybutryn og terbutryn overskrider
nogle af fundene de EU-fastsatte miljøkvalitetskrav for stærkt modificeret overfladevand. Disse to
stoffer er medtaget i overvågningsprogrammet NOVANA 2017-2021. Cybutryn er ikke længere tilladt
som biocid. For tre andre stoffer ses der ikke overskridelser af de fastsatte miljøkvalitetskrav for stærkt
modificeret overfladevand, mens der ikke er fastsat miljøkvalitetskrav for de resterende stoffer.
Reguleringen af biocider i byggematerialer
Biocidområdet er reguleret af fælleseuropæisk lovgivning i form af biocidforordningen (528/2012).
Som udgangspunkt skal alle biocidaktivstoffer og biocidprodukter godkendes, før de må være på
markedet, og i forbindelse med en godkendelse af et konkret biocidprodukt vil det skulle
dokumenteres, at anvendelsen af produktet ikke medfører en risiko for miljøet. EU har dog endnu ikke
vurderet alle aktivstoffer, disse skal færdigvurderes frem mod 2025. Derfor befinder vi os i dag i en
overgangsperiode, hvor ikke alle produkter endnu er omfattet af en godkendelsesordning. Danmark
har før EU-reguleringen haft en dansk godkendelsesordning for nogle produkttyper, men den har
omfattet langt færre typer af biocidprodukter end biocidforordningen, så implementeringen af
forordningen vil generelt påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt.
For biocidaktivstoffer, der skal anvendes til beskyttelse af byggematerialer eller til at beskytte
overfladefilm (for eksempel maling), er ca. trefjerdedele af stofferne stadig under vurdering. For de
aktivstoffer, der er godkendt, er det en national eller en fælles EU-opgave at tage stilling til, om de
biocidprodukter, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land eller i hele EU, for
de biocidmidler der får en EU godkendelse. For de aktivstoffer, som endnu er under vurdering, vil
produkterne først skulle godkendes, når aktivstoffet er færdigvurderet, da disse produkttyper ikke
tidligere har været omfattet af en dansk godkendelsesordning. Hvis aktivstoffet ikke godkendes, vil
produkterne skulle udfases fra markedet.
Oftest vil byggemateriale, der indeholder et biocid, defineres som behandlede genstande, og de er ikke
i sig selv godkendelsespligtige. De må dog kun indeholde aktivstoffer, som enten er godkendt, eller
som er under vurdering efter biocidforordningen. Hvis aktivstoffet er godkendt, skal den behandlede
genstand desuden overholde de eventuelle begrænsninger, der fremgår af aktivstofoptagelsen.
Kemikalieinspektionen under Miljøstyrelsen har ansvaret for at kontrollere, at reglerne på
biocidområdet overholdes.
Oplysningskrav til indholdet i produkterne
Som udgangspunkt har forbrugeren ved en konkret forespørgsel krav på, at leverandøren af den
behandlede genstand skal oplyse om biocidbehandlingen af genstanden inden for 45 dage. For en
række behandlede genstande er der desuden krav om, at biocidindholdet fremgår direkte på
genstanden/emballagen. Dette gælder, hvis genstanden indeholder et aktivstof, som i sin godkendelse
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om omfanget af forurening fra regnvand fra byggematerialer i tagflader m.m., til miljø- og fødevareministeren
1961164_0003.png
har fået pålagt krav om mærkning for at beskytte sundhed og miljø. Genstanden skal også mærkes,
hvis biocideffekten bruges i markedsføringen.
Initiativer som opfølgning på Naturstyrelsens rapport
De 267 stoffer, som er nævnt i spørgsmålet, dækker over en lang række af stoffer i regnvand fra både
befæstede områder og hustage i både Danmark og udlandet. I rapporten betragtes biocider og
pesticider som en samlet gruppe, der benævnes pesticider, og af de 267 stoffer er 86
pesticider/biocider, hvoraf en del ikke er godkendt i Danmark. Af disse blev det blandt de godkendte
stoffer vurderet, at 11 kunne udgøre en risiko for grundvandet. I Naturstyrelsens rapport blev det
anbefalet at undersøge, hvorvidt pesticider/biocider i regnvand kunne udgøre en reel trussel mod
grundvandet. Siden 2014 har der under Miljøstyrelsens program for Bekæmpelsesmiddelforskning
været fire forskningsprojekter, som har haft fokus på frigivelse af biocider fra byggemateriale til
miljøet. Herunder er der, som nævnt ovenfor, foretaget en række analyser af overfladevand i urbane
miljøer, i de to projekter, som er publiceret. Det tredje projekt forventes publiceret inden årets
udgang
2
, mens det fjerde er i gang
3
.
Miljøstyrelsen, der i dag varetager myndighedsarbejdet på rapportens område, har desuden oplyst
følgende:
”Rapporten ”Afstrømning
fra tagflader og befæstede arealer - Vurdering af forureningsrisici for
grundvand” er en del af et udredningsarbejde, der blev foretaget i forbindelse med arbejdet med den
tidligere administrationsmodel for kommunernes planlægning (”trinmodellen” fra oktober 2012
4
).
Rapporten er sammen med en række andre rapporter udarbejdet med henblik på yderligere at belyse
byudviklingens mulige påvirkning af grundvandsressourcen.
Efter første vandplanperiodes ophør 1. juli 2016 blev trinmodellen erstattet af en ny
administrationsmodel bestående af Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for
områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden
for disse
5
med tilhørende Vejledning om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige
drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse
6
.
I vejledningens kapitel 3 beskrives en række forslag til lokalplanbestemmelser, der fremhæver tekniske
tiltag mod grundvandsforurening. Heraf fremgår bl.a. vejvand og vand fra øvrige befæstede arealer.
Kommunen skal i sin kommuneplanlægning udarbejde en grundvandsredegørelse, hvis der er risiko
for grundvandsforurening. Her er tekniske tiltag ét af redegørelseskravene, jf. § 2 stk. 2 i
bekendtgørelsen.”
Rapporten anbefalede desuden etablering af måleprogrammer. I den sammenhæng bemærkes, at der i
overvågningsprogrammet under NOVANA er medtaget yderligere to biocider for perioden 2017-2021;
cybutryn, der ikke længere er tilladt som biocid, samt terbutryn, der er under vurdering som biocid til
blandt andet konservering af overfladefilm og beskyttelse af byggematerialer. Stofferne er medtaget
efter en forudgående sceeningsundersøgelse på baggrund af, at stofferne blev udpeget som
prioriterede stoffer under Vandrammedirektivet. Herudover er der under NOVANA en igangværende
Transport and transformation of biocides in construction materials. Factors controlling release and emissions
Partikelbårne biocider
4
Statslig udmelding til vandplanernes retningslinjer 40 og 41 i forhold til byudvikling og anden ændret
arealanvendelsen i Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande.
5
BEK nr. 1697 af 21/12/2016
6
VEJ nr. 9320 af 31/03/2017
3
2
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om omfanget af forurening fra regnvand fra byggematerialer i tagflader m.m., til miljø- og fødevareministeren
screening for en række miljøfremmede stoffer, herunder flere biocider, i ind- og udløb fra
regnvandsbetingede udledninger.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Lea Frimann Hansen
4