Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 442 (MOF alm. del) stillet 17. januar 2019.
Spørgsmål nr. 442
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 16/1-19 fra ERFA-gruppen om forebyggende
og giftfri indsats mod rotter, jf. MOF alm. del - bilag 330?”
Svar
Jeg har forelagt ERFA-gruppens henvendelse for Miljøstyrelsen. På denne baggrund, og idet jeg
henviser til min besvarelse af MOF almindelig del - spørgsmål 63 og 166, kan jeg oplyse følgende:
Ad 1) Indførelse af rotteattester
Jeg kan i det hele henvise til min besvarelse af MOF alm. del spørgsmål nr. 166.
Ad 2) Bindende målsætninger
Kommunerne har ansvaret for gennemførelsen af en effektiv rottebekæmpelse. Miljøstyrelsen er
tilsynsmyndighed for kommunerne og kan gribe ind, hvis styrelsen bliver bekendt med, at en
kommune ikke lever op til bekendtgørelsens krav.
Der er i dag krav om, at den enkelte kommune udarbejder en handlingsplan for rottebekæmpelsen.
Handlingsplanen skal beskrive de overordnede mål for rottebekæmpelsen i kommunen.
Handlingsplanen skal indeholde en konkret beskrivelse af tiltag til opnåelse af de opstillede mål,
ligesom der i planen skal opstilles målelige succeskriterier for rottebekæmpelsen. Det er op til
kommunen at vurdere, hvorvidt en reduktion i antallet af rottesager er et mål i handlingsplanen, men
det må antages, at dette ofte indgår.
Miljøstyrelsen finder ikke, at der kan fastlægges et konkret tal som mål for antallet af rottesager, der
skal være gældende i alle kommuner. Antallet af rottesager er afhængigt af en lang række forskellige og
uforudsigelige faktorer, så der må foretages en konkret vurdering i den enkelte sag, hvis en kommune
ikke lever op til sine forpligtelser.
Ad 3) Definition af rottesager
I henhold til de gældende regler skal enhver forekomst af rotter registreres i den fællesoffentlige
database. Registreringen sker for at sikre den bedst mulige rottebekæmpelse nu og i fremtiden.
Ved indberetning i databasen er en rotteanmeldelse defineret som:
En åben eller lukket sag, der har
tilknyttet en eller flere henvendelser om samme rotteforekomst/mistanke om rotter. Anmeldelsen
lukkes senest 28 dage efter sidste bekæmpelsesbesøg.
Med baggrund i de oplysninger, som registres om den enkelte rotteanmeldelse, er det efterfølgende
muligt for myndighederne præcist at fastslå, hvor mange rotteanmeldelser der resulterer i en
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk