Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2014724_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 467 (MOF alm. del) stillet 21. januar 2019
efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 467
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt det er korrekt, at man i andre EU-lande har en mere lempelig
fortolkning af EU-reglerne vedrørende krav for at modtage EU-landbrugsstøtte end det danske Miljø-
og Fødevareministeriums fortolkning af reglerne, hvilket indebærer, at naturpleje på f.eks. enge,
rigkær og kildevæld i disse lande kan foretages mere foreneligt med pligten til at bevare biodiversiteten
i disse områder?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen, som oplyser:
”Landbrugsstyrelsen
skal administrere støtte under såvel den direkte landbrugsstøtte som
landdistriktsstøtten i overensstemmelse med EU-reglerne på området. Administrationen af
landbrugsstøtten bygger på regulering gennem fælles EU-forordninger, nationale valg i
implementeringen af den fælles landbrugspolitik samt hertil yderligere nationale krav, fx i tilknytning
til direktivimplementering. Administrationen af den fælles landbrugspolitik kan derfor afvige på tværs
af medlemslandene.
Landbrugsstøtten gives i udgangspunktet til landbrugsaktiviteter på landbrugsarealer.
Landbrugsstyrelsens fortolkning af reglerne på den direkte arealstøtte tager afsæt i fastsatte EU-regler
om, at et støtteberettiget landbrugsareal forudsætter indfrielse af krav om landbrugsaktivitet.
Tilsagnsordninger under landdistriktsprogrammet (LDP) såsom ordningen for pleje af græs- og
naturarealer (PLG) indføres af medlemslandene efter nationale behov og formål, men indenfor de
forordningsmæssige rammer. PLG-ordningen er derfor ikke umiddelbart sammenlignelig med andre
landes LDP-tilskudsordninger, om end nogle grundlæggende betingelser for udmøntningen angives af
EU-regler.
Landbrugsstyrelsen bemærker desuden, at en given naturplejepraksis kan gå udover de betingelser,
der som minimum kræves overholdt for, at et areal kan modtage tilskud. Det kan fx være supplerende
slåning efter fristen 15. september.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der fra dansk side i den igangværende drøftelse af reform af den fælles
landbrugspolitik arbejdes for øget subsidiaritet for medlemsstaterne til at fastsætte betingelserne for
støtteberettigede arealer netop med henblik på, at reglerne for grundbetaling i videre udstrækning kan
integrere hensynet til biodiversitet.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om ændring af reglerne, sådan at der ikke er modsætning mellem forudsætningerne for at modtage hektarstøtte og plejestøtte og beskyttelse af naturområder, til miljø- og fødevareministeren
Jakob Ellemann-Jensen
/
Sofus Rex
2