Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 9. januar 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 41 9 (MOF alm. del) stillet den 1 0. januar
201 9 efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Spørgsm ål nr. 419
”V il ministeren redegøre for, hvad der v ar årsagen til, at man v algte at indkøbe brugte fartøjer,
hv or man tilsyneladende ikke kendte den samlede økonomi, der var nødvendig for at ombygge
dem, så de kunne løse de opgav er for Miljøstyrelsen, som de v ar tiltænkt, i stedet for at indkøbe
ny e skibe produceret på et dansk v ærft, som der rent faktisk v ar afgivet tilbud på, så man kunne
få helt ny e skibe uden ubehagelige efterregninger?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet til Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Miljøsty relsen udbød i 2013 kontrakt om nybygning af miljøskibe. Tre tilbudsgivere (to danske og en
engelsk) afgav tilbud. Der blev gennemført kontraktforhandlinger med det engelske v ærft Alnmaritec,
men under design- og projektfasen, vurderes byggesummen at bliv e v æsentligt forøget over
kontraktværdien, og Miljøstyrelsen afbrød samarbejdet.
I nov ember 2015 blev to brugte skibe indkøbt efter fornyet udbud. Skibene v ar tungere end oplyst ved
købet, og grundlaget for ombygningen blev revurderet økonomisk, juridisk og teknisk.
./.
Der henv ises desuden til uddybende redegørelse i sv aret på MOF 2017 alm. del spørgsmål nr. 1 27.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Hans Peter Olsen
Mi l jø- og Fødev areministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
•
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
1 2854358
• EA N
5798000862005
•
•
w ww.mf vm.dk