Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1993618_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. december 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 236 (MOF alm. del) stillet 26. november
efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 236
”En
udbygning af Hillerødmotorvejen fra Allerød til Hillerød vil føre til øget biltrafik fra Nordsjælland
ind mod København. Den øgede biltrafik vil alt andet lige føre til en betragtelig stigning i
luftforureningen
bl.a. på grund af øget partikeludledning. Vil ministeren oplyse, hvor mange
dødsfald man kan forvente, at den forøgede luftforurening vil medføre, hvis man vælger at udbygge
Hillerødmotorvejen mellem Allerød og Hillerød?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for transport- bygnings- og boligministeren, som oplyser følgende:
”I VVM-undersøgelsen
fremgår det, at såfremt projektet gennemføres og vejen tages i brug, vil
vejens kapacitet være øget, og myldretidstrafikken vil kunne bevæge sig med højere hastighed og
mindre køkørsel end i dag. Kapacitetsudvidelsen kan desuden medføre, at flere bilister vælger
strækningen til, og således vil trafikmængden blive øget.
Ændringen i de årlige emissioner som følge af projektet og med udgangspunkt i de gennemførte
trafikberegninger fremgår af nedenstående tabel.
Tabel 1: Samlede årlige emissioner i scenarie uden en udvidelse (basis) og med en udvidelse til
motorvej i år 2025
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 236: Spm. om, hvor mange dødsfald man kan forvente, at den forøgede luftforurening vil medføre, hvis man vælger at udbygge Hillerødmotorvejen mellem Allerød og Hillerød, til miljø- og fødevareministeren
Som det fremgår af tabel 1, er der tale om forholdsvis små ændringer i luftforureningen.
Den øgede trafik vil primært medføre øget luftforurening meget tæt på vejen og erfaringer fra
kortlægning af luftforurening langs statens veje viser, at der er meget små ændringer af
luftkvaliteten ved afstande over 50 meter.
Da der ikke er beboelse tæt på Hillerødmotorvejens forlængelse, er luftforureningens påvirkning
på befolkning og menneskers sundhed vurderet til at være minimal.
Den gennemførte VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse er baseret på den
nuværende sammensætning af bilparken, hvor beregningerne og fremskrivningen af trafik
medtager en lav andel el-biler. Det er regeringens ambition at fremme udbredelsen af blandt
andet elbiler ved at stoppe for salget af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Såfremt ambitionen
indfries,
vil de årlige emissioner blive lavere end angivet i ovenstående tabel.”
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
2