Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1975811_0001.png
Danmarks Fiskeriforenings
Producentorganisation
Dato:
26.11.2018
Afgørelse vedrørende forbud mod dobbelt medlemskab i
relation til anerkendelsesbetingelserne som
producentorganisation (MSC-sagen)
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK) har i en række henvendelser fra
oktober 2016 og frem rejst spørgsmål om grundlaget for, at alene medlemmer af
Danmarks Fiskeriforeningens Producentorganisation (DFPO) har adgang til at
anvende de af DFPO certificerede MSC-mærkningsordninger. FSK har i den
forbindelse oplyst, at vedtægter for lokalforeninger i DFPO indeholder forbud mod
medlemskab af andre fiskeriforeninger. FSK har i den forbindelse bl.a. anført, at
disse forhold er udtryk for foreningstvang og misbrug af dominerende stilling.
Udenrigsministeriet anmodede i december 2017 Kammeradvokaten om at foretage
en vurdering af sagen. Kammeradvokaten vurderede, at forbud mod dobbelt
medlemskab
der bl.a. kunne have som konsekvens, at medlemmer af andre
fiskeriforeninger ikke havde adgang til at anvende MSC-mærket
kunne udgøre
en overtrædelse af konkurrencereglerne, men at en nærmere vurdering heraf ville
forudsætte høring af DFPO.
På denne baggrund anmodede Fiskeristyrelsen den 2. juli 2018 DFPO om en
udtalelse, som styrelsen modtog den 31. oktober 2018.
Det fremgår af redegørelsen fra DFPO, at 5 ud af 32 lokalforeninger har vedtægter
med et forbud mod medlemskab af andre fiskeriforeninger, mens 9 foreninger har
bestemmelser om, at medlemskab af anden fiskeriforening kræver godkendelse (af
bestyrelsen). På baggrund af en opfordring fra DFPO har 4 ud af de 5 foreninger
med forbud mod dobbelt medlemskab oplyst, at man vil indstille til
generalforsamlingen, at vedtægterne ændres. Den sidste af disse foreninger har
ikke svaret.
DFPO har endvidere med henvisning til pressemeddelelse af 14. juni 2018 oplyst,
at DFPOs MSC certificeringer bliver gjort tilgængelige også for fartøjer, der ikke er
medlemmer. Prisen for at blive omfattet af MSC certificeringen vil som ikke-
medlem være de omkostninger, som DFPO afholder ud over de tilskud, der
eventuelt kan hjemtages under EHFF (afsætningsfremme, Produktions- og
Afsætningsplaner) eller andre offentlige støtteordninger.
Fiskeristyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf. 72 18 56 00
• EAN
5798000008700
[email protected]
www.fiskeristyrelsen.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
DFPO har herudover oplyst, at nogle fiskeriforeninger har drevet eller driver
erhvervsvirksomhed som en del af foreningens virke. Det kan være havnedrift,
truckservice, kassevask, samlecentral m.v. Kun i en enkelt fiskeriforening har kun
medlemmer adgang til at benytte foreningens services.
Fiskeristyrelsen har forelagt DFPOs svar for Kammeradvokaten, som på baggrund
heraf vurderer, at der ikke er anledning til at forfølge spørgsmålet om forbuddene
mod dobbelt medlemskab yderligere.
Fiskeristyrelsen skal herefter meddele, at man ikke foretager sig videre i sagen.
Der kan i øvrigt henvises til den nærmere gennemgang af sagen og styrelsens
vurdering nedenfor.
Baggrund
Betingelserne for at være anerkendt som producentorganisation og
vedtægtsbestemmelser i DFPOs lokalforeninger
DFPO er anerkendt som producentorganisation i medfør af forordning nr.
1379/2013 af 11. december 2013 om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter.
Af forordningens artikel 14 om anerkendelse af producentorganisationer fremgår
det bl.a. af stk. 1, litra a, e og f, at:
”Medlemsstaterne kan anerkende alle grupper, der er oprettet på initiativ af
fiskeri- eller akvakulturproducenter, der ansøger herom, som
producentorganisationer, forudsat at de:
a)
overholder principperne i artikel 17 og
gennemførelsesbestemmelserne hertil
[…]
e)
overholder konkurrencereglerne omhandlet i kapitel V
f)
ikke misbruger en dominerende stilling på et bestemt marked”
Efter konkurrencelovens § 6, stk. 1, og TEUF artikel 101, stk. 1, er alle aftaler,
vedtagelser inden for sammenslutninger af virksomheder og alle former for
samordnet praksis, der kan påvirke handelen mellem medlemsstater, og som har
til formål eller til følge at hindre, begrænse eller fordreje konkurrencen inden for
det indre marked, uforenelige med det indre marked.
Bestemmelsen har et bredt anvendelsesområde og omfatter bl.a.
konkurrencebegrænsende vedtægtsbestemmelser/beslutninger i
sammenslutninger af virksomheder (eks. brancheforeninger, foreninger mv.).
TEUF artikel 101 vil derfor kunne finde anvendelse på vedtægter for en
producentorganisation i det omfang, der er et konkurrencebegrænsende formål
eller følge af disse vedtægter.
En række af DFPOs lokalforeningerne har vedtægtsbestemmelser, der forbyder
medlemskab af andre demersale fiskeriforeninger. Det gælder bl.a.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
lokalforeningen Hirtshals Fiskeriforening, lokalforeningen Hanstholm
Fiskeriforening og Gilleleje Fiskeriforening.
Af § 4, stk. 1, i vedtægterne for DFPO fremgår i øvrigt, at organisationens
medlemmer bl.a. består af lokale fiskeriforeninger. Det er alene lokalforeningerne,
der kan stemme på foreningens generalforsamling, jf. vedtægternes § 5, stk. 2. Det
er dermed en betingelse for fiskeres mulighed for at få indflydelse i DFPO, at de
samtidig er medlem af en lokalforening.
Høring af Europa-Kommissionen
Den daværende Landbrugs- og Fiskeristyrelsen spurgte i oktober 2016 Europa-
Kommissionen, om forbuddet mod dobbelt medlemskab er i overensstemmelse
det krav for anerkendelse af producentorganisationer, at der ikke må ske misbrug
en dominerende stilling på et marked.
Kommissionen anførte i et svar fra april 2017 bl.a., at det principielt er i
overensstemmelse med markedsordningen for fiskevarer, at DFPO har opnået
MSC-certificering for sine egne medlemmer. Kommissionen har samtidig nævnt
en række eksempler på misbrug af dominerende stilling på et marked, herunder at
priser fastsættes på et niveau, der giver et tab, eller at en virksomhed tager
overpriser, dvs. eksempler på konkrete handlinger på et bestemt marked.
Kommissionen uddybede dette i et svar fra september 2017.
Det var på den baggrund Landbrugs- og Fiskeristyrelsens foreløbige vurdering, at
DFPOs administration af MSC-certificeringen ikke udgjorde misbrug af
dominerende stilling i forordningens forstand.
Kommissionens svar var dog på visse punkter ikke fuldstændigt klart, og styrelsen
ville derfor drøfte sagen med Kammeradvokaten.
Kammeradvokatens foreløbige vurdering og Fiskeristyrelsen høring af DFPO
Udenrigsministeriet anmodede som nævnt ovenfor i december 2017
Kammeradvokaten om at se på sagen. Den videre kontakt i sagen foregik dog i vidt
omfang mellem Kammeradvokaten og Fiskeristyrelsen.
Fiskeristyrelsen har således som kompetent myndighed i relation til forordning
1379/2013 til opgave at tage stilling til, om de nævnte forbud mod dobbelt
medlemskab indebærer en overtrædelse af konkurrenceretten.
Kammeradvokaten oplyste i den forbindelse over for Fiskeristyrelsen, at
forbuddene mod dobbelt medlemsskan kunne udgøre en overtrædelse af
konkurrencelovens § 6, stk. 1, og TEUF artikel 101, stk. 1.
Kammeradvokaten henviste til, at forbud mod dobbelt medlemskab i vedtægterne
for DFPOs lokalforeninger indebærer, at medlemmer, der ønsker at være medlem
af andre demersale fiskeriforeninger, ikke har mulighed for fortsat at være medlem
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1975811_0004.png
af og herigennem benytte lokalforeningernes infrastruktur og DFPOs MSC-
mærker.
Kammeradvokaten vurderede, at dette kan hindre andre foreninger i at få reelt
fodfæste som fiskeriforening, idet andre foreninger i lyset af
dobbeltmedlemskabsforbuddet vil få svært ved at rekruttere (yderligere)
medlemmer.
Kammeradvokaten vurderede samtidig, at DFPO ikke havde gjort sig skyldig i
misbrug af dominerende stilling.
Fiskeristyrelsen anmodede derfor ved brev af 2. juli 2018 DFPO om at oplyse
følgende:
-
-
I hvilket omfang der i DFPOs lokalforeninger er vedtægtsbestemmelser,
der forbyder medlemskab af andre demersale foreninger.
I hvilket omfang, at medlemskab af en lokalforening eller associeret
medlemskab giver fordele i form af adgang til anvendelse af MSC-mærket,
adgang til infrastruktur på havnene (herunder kølehuse, trucks
mv.) eller andre fordele, som ikke tilbydes af andre dermersale
fiskeriforeninger.
Baggrunden for forbuddene mod dobbelt medlemskab, og i hvilket omfang
disse forbud er nødvendige for at sikre en tilfredsstillende drift af
foreningen.
-
DFPOs svar af 31. oktober 2018
Fiskeristyrelsen modtog den 31. oktober 2018 svar fra DFPO.
Af svaret fremgår i relation til vedtægtsbestemmelser bl.a. følgende:
”Det fremgår af gennemgangen af vedtægterne/lovene, at 27 fiskeriforeninger
ikke har forbud mod medlemskab af anden fiskeriforening. 9 af disse foreninger
har bestemmelser om, at medlemskab af anden fiskeriforening kræver
godkendelse (af bestyrelse). Det understreges, at enhver erhvervsfisker kan
melde sig ind i en af de 27 foreninger, som ikke har forbud mod medlemskab af
en anden fiskeriforening, og derved opnå adgang til den service, som DFPO
stiller til rådighed for sine medlemmer. Der er ikke krav om geografisk
tilknytning, man kan f.eks. godt bo (og være registreret) på Bornholm og være
medlem af Thyborøn Havns Fiskeriforening.
5 fiskeriforeninger har direkte forbud mod medlemskab af anden fiskeriforening.
DFPOs formand, Svend-Erik Andersen har den 10-11/9 2018 tilskrevet disse 5
foreninger, Hirtshals, Hanstholm, Thorupstrand, Sydvestjysk og Klintholm og
appelleret til, at man ved førstkommende generalforsamling ændrer
vedtægter/love, således at der ikke længere er forbud mod medlemskab af anden
fiskeriforening.
[…].
4 foreninger har svaret, at man vil indstille til generalforsamlingen, at
vedtægterne ændres, nemlig Hirtshals, Hanstholm, Sydvestjysk og Klintholm,
[…],
medens Thorupstrand, på trods af rykker,
[…],
ikke har svaret på
henvendelsen.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1975811_0005.png
Det bemærkes i den forbindelse, at formanden for Thorupstrand er
bestyrelsesmedlem i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri (FSK), og at
formandens fartøj, HM 93, er forsidebillede på FSKs hjemmeside,
[…],
så selv om
der er forbud mod medlemskab af anden fiskeriforening i Thorupstrands
vedtægter, håndhæves det ikke i praksis.
For så vidt angår de 9 foreninger, som har bestemmelser om, at medlemskab af
anden fiskeriforening kræver godkendelse, skal det bemærkes, at denne
bestemmelse
er et ”overhæng” fra tidligere standardvedtægt, […].
Bestemmelsen
er en dobbeltdækning af bestemmelserne om, at medlemmer skal godkendes og
at medlemmer som modarbejder en forening, kan ekskluderes, hvilket er
normale vedtægtsbestemmelser i foreninger i Danmark.”
Med hensyn til adgang til anvendelse af MSC-mærket har DFPO bl.a. oplyst
følgende:
”I
øjeblikket er ca. 500 af de godt 700 fartøjer i DFPO omfattet af MSC
certificeringen.
I øjeblikket er der nogle ikke-medlemmer, som er tilknyttet DFPOs MSC
certificeringer. Aftalerne med disse fartøjer er kommet i stand efter henvendelse
fra de pågældende.
For at tydeliggøre denne mulighed har DFPO i pressemeddelelse den 14. juni
2018 meddelt,
[…],
at DFPOs MSC certificeringer bliver gjort tilgængelige også
for fartøjer, der ikke er medlemmer.
Dette naturligvis under forudsætning af, at de pågældende fartøjers fiskerier er
eller kan certificeres og under forudsætning af, at de pågældende fartøjer følger
det opstillede fiskerikodex, der ligger til grund for DFPOs MSC certificeringer.
DFPO har foretaget beregninger af, hvad det vil koste at blive omfattet af MSC
certificeringen. Der er tale om de omkostninger, som DFPO afholder ud over de
tilskud, der eventuelt kan hjemtages under EHFF (afsætningsfremme,
Produktions- og Afsætningsplaner) eller andre offentlige støtteordninger.
DFPOs fastsættelse af prisen for MSC certificering er baseret på en model, hvor
fartøjets landingsværdi er bestemmende, således at det er billigt for fartøjer med
lille omsætning og dyrere for fartøjer med større omsætning.”
Fiskeristyrelsen har efterfølgende af DFPO fået forelagt den nærmere prisstruktur
for anvendelse af MSC-mærket.
Med hensyn til adgang til infrastruktur på havnene har DFPO bl.a. oplyst følgende:
”Der
er meget stor forskel på de lokale fiskeriforeninger i Danmark.
Mange har ikke andre aktiviteter, end foreningsdrift, altså fiskeripolitiske og
fiskeriforvaltningsmæssige spørgsmål og sager i relation til den lokale havn, som
f.eks. liggeplaner, vedligeholdelse og kommunale fiskerirelevante emner.
Nogle fiskeriforeninger har sekretariater med kontorhold, hvor der kan være
tilknyttet konsulenter. Der er adgang til konsulentbistand både for medlemmer
og ikke medlemmer i de lokale fiskeriforeninger, hvor man har konsulenter. For
medlemmer er konsulentbistanden gratis; for ikke medlemmer er der enten
etableret netværksaftaler om betaling med andre foreninger, eller der skrives
regning direkte.
Nogle fiskeriforeninger har drevet eller driver erhvervsvirksomhed som en del af
foreningens virke. Det kan være havnedrift, truckservice, kassevask, samlecentral
m.v.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1975811_0006.png
DFPO har foretaget en rundspørge hos de lokale fiskeriforeninger om
tilgængeligheden af services for ikke medlemmer. Kun i en enkelt fiskeriforening
er der kun adgang til benyttelse af foreningens services for medlemmerne. Hos
alle øvrige foreninger, inklusive alle foreningerne i de større fiskerihavne, er
disse tjenester tilgængelige for ikke medlemmer, ifølge det over for DFPO
oplyste.
Tidligere var det således, at lokale fiskeriforeninger ejede fiskekasser og paller og
udlejede disse, ofte med fortrinsret for medlemmer. Med DFPO som
medvirkende er der nu oprettet et velfungerende kasse- og palleselskab, Pack and
Sea, som er et selvstændigt aktieselskab, der på kommerciel basis lejer kasser og
paller ud til alle, der måtte ønske at leje, både i primærfiskeriet og i
fiskeforarbejdningssektoren. DFPO er ikke involveret i dette selskab.”
Om baggrunden for forbuddene mod dobbelt medlemskab, og i hvilket omfang
disse forbud er nødvendige for at sikre en tilfredsstillende drift af foreningen, har
DFPO bl.a. oplyst følgende:
”Som
det fremgår
[…]
er der tale om vidt forskellige vedtægter/love fra forening
til forening og der er ligeledes tale om et stort spænd af år mht. hvornår
vedtagelse har fundet sted. Der er således ikke tale om centralt orkestrerede eller
på anden måde planlagte, ensartede vedtægter eller love.
Bestemmelserne om, at medlemskab af anden fiskeriforening kræver
godkendelse er ”overhæng” fra en standardvedtægt, som
tidligere er blevet
anvendt som forlæg. Dette er tydeligt illustreret i vedtægterne for Sillerslev
Fiskeriforening
[…],
der direkte er vedtægter skrevet ind i
standardvedtægtsformularen (udarbejdet for mange år siden af den daværende
Dansk Fiskeriforening, som i 1994 blev sammenlagt med Danmarks
Havfiskeriforening til Danmarks Fiskeriforening)
Der har så i visse foreninger
nemlig de 5 - over årene fundet en stramning sted,
så det i stedt for krav om tilladelse til dobbelt medlemskab er blevet til et direkte
forbud.
Anmodningen fra DFPO om at slette bestemmelser om forbud mod dobbelt
medlemskab og de positive tilbagemeldinger herpå, viser med al ønskelig
tydelighed, at forbuddene ingen praktisk betydning har eller har haft og ikke på
nogen måde har modvirket eller påvirket en tilfredsstillende drift af de lokale
fiskeriforeninger.”
Kammeradvokatens efterfølgende vurdering
Fiskeristyrelsen har forelagt DFPOs svar for Kammeradvokaten, som på baggrund
heraf vurderer, at der ikke er anledning til at forfølge spørgsmålet om forbuddene
mod dobbelt medlemskab yderligere.
Fiskeristyrelsens vurdering
MSC-mærket er udviklet af en sammenslutning af organisationer, og
certificeringen fortages af akkrediterede bureauer (f.eks. Food Certification
International Limited
FCLI, Acoura Marine eller Veritas).
Da ejerskabet til mærket ligger hos MSC og administreres af FCLI m.fl., er det
Fiskeristyrelsen vurdering, at styrelsens om udgangspunkt ikke har kompetence
med hensyn til, hvem der kan få adgang til at anvende MSC-mærket i relation til
de enkelte certificeringer.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale fra Danmarks Fiskeriforening i forbindelse med foretrædet for udvalget 21/11-18 om arbejdet med MSC-certificering i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 168, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1975811_0007.png
Fiskeristyrelsen har mulighed for at fastsætte (forudgående) betingelser for støtte
og skal endvidere påse, at DFPO lever op til anerkendelsesbetingelserne for at
være en producentorganisation.
Som anført ovenfor kan lokalforeningernes forbud mod dobbelt medlemskab
udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, stk. 1, og TEUF artikel 101, stk. 1
og dermed rejse spørgsmål om, hvorvidt DFPO lever op til betingelserne for at
være anerkendt som producentorganisation. Det skal ses i sammenhæng med, at
forbud mod dobbelt medlemskab i vedtægterne for DFPOs lokalforeninger
indebærer, at medlemmer, der ønsker at være medlem af andre demersale
fiskeriforeninger, ikke har mulighed for fortsat at være medlem af og herigennem
benytte lokalforeningernes infrastruktur og DFPOs MSC-mærker.
Kammeradvokaten har på baggrund af DFPOs høringssvar af 31. oktober 2018
vurderet, at der ikke er anledning til forfølge spørgsmålet om dobbelt medlemskab
og forholdet til konkurrenceretten yderligere.
Fiskeristyrelsen skal herefter meddele, at man
henset til, at DFPO har anmodet
de 5 lokalforeninger, hvis vedtægter indeholder et forbud mod dobbelt
medlemskab, om at ophæve forbuddet, at 4 ud af 5 af de foreninger har oplyst, at
de vil tage skridt til dette, at DFPOs MSC certificeringer bliver gjort tilgængelige
også for fartøjer, der ikke er medlemmer, at prisen for, at ikke-medlemmer kan
anvende MSC-mærket, må anses for at være saglig og proportional, og at der kun i
en enkelt fiskeriforening ikke er adgang til benyttelse af foreningens services for
ikke-medlemmerne
ikke foretager videre i sagen.
Spørgsmålet om forbud mod dobbelt medlemskab og rækkevidden heraf har været
centralt i vurderingen af, om DFPO har levet op til anerkendelsesbetingelserne.
Fiskeristyrelsen skal derfor samtidig henstille, at DFPO fortsat søger alle forbud
mod dobbelt medlemskab ophævet og endvidere tager skridt til at få ophævet de
eksisterende vedtægtsbestemmelser om, at dobbelt medlemskab forudsætter
tilladelse fra lokalforeningen.
Fiskeristyrelsen skal anmode om at modtage kopi af vedtægterne, når de er
ændret.
Kopi af denne afgørelse samt DFPOs brev af 31. oktober 2018 er sendt til
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
Med venlig hilsen
Oluf Engberg
7