Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
1988097_0001.png
MINISTEREN
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. december 2018
2018-6285
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 19. november 2018 stillet mig følgende
spørgsmål MOF alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 215:
NOAH-Trafik har fremsendt en længere redegørelse med bemærkninger til
VVM-undersøgelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse. Der spørges bl.a. til
analysen af K-alternativet, hvorledes fremskrivning af trafik er beregnet, samt
WHO’s rapport om støjgrænser og støjkonsekvenser i projektet som følge af
fremskrivning af trafik.
Svar:
Jeg har forelagt redegørelsen for Vejdirektoratet som oplyser følgende:
”Indledningsvist
skal det nævnes, at henvendelsen fra NOAH-Trafik også er
modtaget i Vejdirektoratet i forbindelse med den offentlige høring af VVM-
undersøgelsen, og vil blive behandlet sammen med alle høringssvar modtaget i
perioden.
Der er, som beskrevet i kommissoriet for VVM-undersøgelsen, foretaget en
vurdering af et såkaldt K-alternativ, hvor det vurderes, om en udbygning af den
kollektive transport kan løse de trafikale udfordringer på strækningen. Det er i
dag gode S-togsforbindelser til både Hillerød og Allerød, og hvorvidt en øget
investering i S-togs kapacitet eller regularitet vil kunne flytte flere pendlere fra
bil til tog, ligger udenfor VVM-undersøgelsen.
I henvendelsen stilles spørgsmål ved de trafikale effekter og tidsbesparelsen. I
VVM-undersøgelsen er anvendt trafikmodellen OTM, hvor der bl.a. tages hen-
syn til kapacitetsproblemer og trængsel. Det betyder, at trafikken ikke vokser så
meget i basissituationen uden en udvidelse, da nogle trafikanter i stedet vælger
tog, en anden rute, et andet tidspunkt eller en anden destination, mens der vil
være mere trafik på projektstrækningen, når der bliver bedre plads.
Det er rigtigt, at der i trafikmodellen beregnes hverdagsdøgntrafik, men ikke at
der så ikke tages hensyn til myldretider, da hverdagsdøgnet beregnes som
summen af en række døgnperioder, hvor myldretiden også indgår. Der er såle-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/11-18 fra NOAH-Trafik om kommentarer til VVM-undersøgelse vedr. en evt. udvidelse til motorvej mellem Allerød og Hillerød, jf. MOF alm. del - bilag 159, til transport-, bygnings- og boligministeren
1988097_0002.png
des medtaget øget trængsel på andre dele af veje i Hovedstadsområdet, som
ikke udvides i forbindelse med Hillerødmotorvejens forlængelse.”
Jeg kan desuden oplyse, at VVM-undersøgelsen af Hillerødmotorvejens for-
længelse viser, at sammenlignes støjpåvirkningen fra motorvejsprojektet med
en fremtidig situation i 2025 uden motorvej, vil den samlede støjbelastning
blive lidt mindre. Der vil således være mere støj på strækningen om 7 år, hvis
strækningen ikke udvides til motorvej. Reduktionen sker blandt andet fordi
motorvejsprojektet inkluderer 5 km støjskærm, en forhøjet støjvold og støjre-
ducerende belægning på strækningen.
Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier for både vejstøj og andre typer af
støj i Danmark er et udtryk for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen har vurde-
ret som miljømæssigt acceptabel.
Det er disse vejledende grænseværdier, som Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet henholder sig til, herunder den nuværende støjgrænseværdi i Miljøsty-
relsens vejledning ved planlægning af ny vejinfrastruktur på 58 dB.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen